مجله علمی خبری

پورتال خبری و سبک زندگی،آموزش مهارت های کاربردی

۱۵ فیلم شاهکاری که نگاه شما به زندگی را به طور کلی تغییر خواهند داد [قسمت اول]

۱۵ فیلم شاهکاری که نگاه شما به زندگی را به طور کلی تغییر خواهند داد [قسمت اول]

فیلما می تونن راهی بسیار باحال و جذاب واسه ارائه یه جهان بینی و نگاه جدید نسبت به زندگی باشن. اونا این پتانسیل رو دارن که چند سال زندگی و شاید یه عمر زندگی رو در چند ساعت خلاصه کنن. فیلما می تونن به شکلی هوشمندانه شورشگرانه، تایید کننده فکرا فعلی و یا شدیدا تغییر دهنده ذهنیتا باشن اما تنها یه فیلم خاص می تونه به طور موثری جهان بینی شما رو تحت تاثیر بذاره. واسه موثر بودن، اینجور فیلمی باید نسبت به دیدگاه مخالفی که قصد تکون دادن و تغییر دادن اونو داره احترام گذاشته و با به کار گیری اتفاقات واقع گرایانه با نتایجی قابل درک به پشتیبانی از این باورها بپردازه.

جهان بینی یه فرد بسیار قوی و محکمه و به کسایی که در درون قلمرو اون زندگی می کنن یه امنیت روانشناختی هدیه می کنه.
این جهان بینی مانند یه فیلتر در مقابل احساسات و اتفاقات دور و بر عمل کرده و طبیعتاً اطلاعاتی که موجودیت اونو تهدید می کنه رو پس میزنه و هر چیزی که باعث تقویت اون شه رو پذیرا میشه. اما این چگونگی روبرو شدن با لحظات رقابت برانگیزِ شکه که راه رشد شخصی ما رو تعیین می کنه.
ممکنه یه نفر قسمت بزرگی از عمر خود رو بدون اینکه کوچیکترین تهدیدی در برابر باورهای خود ببینه بگذراند اما این موضوع کار سختیه و ممکنه به یدونه بعدی شدن دید و کوتاه بینی منجر شه.

بعضی هم بهتر می دونن نسبت به همه دیدگاه های متفاوت پذیرا بوده و بعد به آزمایش و تعمیر کردن نقاط ضعف یه ساختار تازه بوجود اومده از روی این دیدگاه ها بپردازند. تکون خوردن به معنی ویرون شدن نیس و این که یه دیدگاه در اثر تکانای دیدگاه های جور واجور مورد آزمایش قرار گیرد می تونه به یه جهان بینی بسیار قوی منجر شه.
به عبارت ساده تر، مورد رقابت قرار نگرفتن به معنی درست بودن و قوی بودن نیس و قویترین دیدگاه ها همیشه مورد رقابت قرار گرفتن.

فیلمایی که در این فهرست به اونا اشاره شده پیامای مهمی در خود دارن که جهان بینی افراد پردل و جربزه رو تقویت می کنه؛ هرچند بعضی از اونا خیلی سخت و تکون دهنده بوده و واسه افراد حساس یا جوون مناسب نیستن اما همه پتانسیل یاد دادن چیزی تازه به شما رو دارن.

۱۵- پول (۱۹۸۳)

نقش اصلی فیلم فرانسوی «پول» (L’argent) رو یه اسکناس پول تقلبی بازی می کنه که بدست هر کسی که می رسه زندگی اونو نابود می سازه. در حالی که شخصی به عنوان «خدای دیدنی» داستان فیلم رو نقل می کنه، پول عامل فساد و ویرانی نشون داده می شه.
بت تقلبی که در این فیلم نشون داده می شه از دید قدرت و تاثیرگذاری چیزی کم از پول واقعی نداره. وقتی که یه شوهر و پدر جوون و فقیر حقوق خود رو با پولای تقلبی که به وسیله یه جوون پولدار لوس تولید شده دریافت می کنه اصلا نمی دونه که این پول چقدر می تونه زندگی اونو ویرون سازه.

رابرت برسون در بهترین فیلم خود هیچ تلاشی واسه مخفی کردن این واقعیت نمی کنه که پدر جوون قربونی نیروهاییه که خارج از کنترل اون هستن در حالی که هیچ وقت تصویر یه قدیس یا شهید رو هم از اون ارائه نمی ده. وقتی زندگی شخصیت اصلی داستان از کنترل خارج می شه ،اون قطب نمای اخلاقی اش رو هم از دست میده اما در تموم مدت به ما یادآوری می شه که بدون دخالتا و اثرات یه شخصیت ولنگار دیگه، این مرد جوون می تونست هنوز همون زندگی آروم و ساده خود رو در کنار خواده اش داشته باشه. همه رشته های فراوون دلیل و معلولی که شخصیتای این فیلم رو به هم وصل می کنه اونقدر هوشمندانه بوجود اومده ان که بسیاری اوقاع قابل دیدن نیستن اما بعضی وقتا هم اونقدر روشن می شن که میشه اونا رو خیلی راحت دنبال کرد یا حتی به اونا چنگ زد.

فیلم «پول» سوالات سختی در مورد سرنوشت و تقدیر می پرسد. در حالی که شخصیت اصلی داستان در بازی زندگی خود به درموندگی و از راه اون به رستگاری بالقوه دست پیدا میکنه، برسون می خواد بیننده به این نکته برسه که نیروهایی که در زندگی ما نقش موثر و فعالی دارن فقط به صورت اتفاقی رخ میدن یا این که به عنوان یه کاتالیزور واسه رشد و بلوغ فکر ما عمل میکنن. فیلم «پول» رو می تونین از راه این لینک دانلود کنین.

۱۴- هفت (۱۹۹۵)

هفت روز و هفت گناه. این موضوع مطمئنا یه سفر ترسناک به درون دنیایی تاریکه که همیشه تلاش در خاموش کردن اون هست اما گاه و بیگاه از راه سرتیترهای روزنامه ها خود رو به همه مردم می شناساند. در فیلم «هفت» (Seven)، یه کاراگاه همه چیز رو دیده و تموم دوران حرفه ای خود رو در شهری گذرونده که هولناکی بزرگنمایی شده جنایات در اون فقط با بی تفاوتی عموم مواجه شده.
کارآگاه دیگه لازم نیس که همه چیز رو به چشم ببینه، اون یه پرونده رو پیگیری کرده و روش تفکر یه جانی خطرناک رو یاد گرفته و از اون خواسته می شه که پرونده رو به آخرسر برسونه.

بر خلاف نکات داستانی آشنای فیلم، اما داستان فیلم «هفت» واسه برهم زدن انتظارات تماشاگران ترسیم شده و یهو و بر خلاف انتظار تماشاگر شرایط بشدت بحرانی می شه.
کارآگاه کهنه کار مجبور می شه اعتراف کنه که هنوز بالاترین درجه خشونت و جنایت رو به چشم ندیده و کارآگاه تازه کار جسور هم خود واسه اولین بار تجربه ای مستقیم با شیطان پیدا می کنه و اینجوری بسیار بیشتر از اون چیزی که قبلاً تصور می کرد خود رو به جنایتکاران نزدیک می بینه. این فیلم به طور همیشه به بیننده یادآوری می کنه راه آدمی به سمت فساد و پوچی پیش میره.

حتی اتاقی که کسی در اون سکونت نداشته باشه تمیزتر نمی شه یا دستکم در همون حالت باقی نمی مونه، پس باید امروز و فردا هم اونو تمیز کرد.
فیلم «هفت» تلاش می کنه به بیننده بگه که هر چند تاریکی دنیا می تونه به اندازه محدودیتای تصور آدم تاریک باشه اما می تونیم انتخاب کنیم که دائم و با به کار گیری نور بر این تاریکی پیروز شیم، در حالی که میدونیم اثرات اون هیچ وقت دائمی نیس.
این فیلم دو سوال پرسیده و تلاش می کنه پاسخی واسه اونا پیدا کنه: دنیا خوبه و مقابله واسه خوب موندن اون ارزشی داره؟ بیننده باید بارها به این دو سوال جواب دهد. فیلم «هفت» رو می تونین از راه این لینک دانلود کنین.

۱۳- چنگ برمه ای (۱۹۸۵)

“نشونه سلامتی نیس که خود رو خوب با یه جامعه مریض تطبیق بدین”. این نصیحتیه که جیدو کریشنامورتی بزرگ به میزوشیما، شخصیت اصلی داستان فیلم «چنگ برمه ای» (The Burmese Harp) می کنه و میزوشیما در راه خود به سمت روشنفکری این گفته رو خوب درک می کنه.
در حالی که این فیلم دشمنیا در جنگ رو نشون میده اما چیزی بالاتر از یه داستان بلند خسته کننده ضد جنگه و پاسخی بسیار روشن و بی سابقه به شرارتای انسانی میده.

این مطلب را هم از دست ندهید :   وقتی سکوت گوش‌هایتان را کر می‌کند؛ نگاهی به ساکت‌ترین اتاق جهان

میزوشیما یه ترسو نیس و جربزه خود رو در میدون جنگ نشون داده اما شرایط اونو مجبور می کنه که از واحد نظامی اش دور بمونه. ایشون با خوش شانسی از مرگ می گریزد و قهرمون ما با چنگ (آلت موسیقی) دوست داشتنی اش واسه برگشت به میان دوستانش سفری پرفراز و نشیب رو شروع می کنه.
اما مرگ و ویرانی که در این راه اونو همراهی می کنه زندگی اونو واسه همیشه تغییر میده. همونطور که شیمیزو به طور مرتب با جنازه جوانایی روبرو می شه که روزگاری جوونایی امیدوار و آینده دار بودن، بیشتر از قبل خود رو معتقد به خاکسپاری خیلی با احترام اونا پیدا میکنه.

ایشون خود رو در این هدف بسیار والا گم می کنه و می فهمه که ایده آلای بودایی که روز به روز بیشتر در اون درست می شن می تونه اونو از دوستان و خونه اش دور نگه دارن تا وقتی که وظیفه اش رو به طور کامل به اتمام برسونه. با دیدن این فیلم از خود خواهید پرسید: رسیدن به روشنایی و کمال به خلاص شدن (بیزاری) جسمی و روحی از اثرات داغون کننده و فاسد کننده جامعه نیازمنده؟ دوست ما در فیلم «چنگ برمه ای» با تصمیم سختی مواجه می شه.
واسه دانلود رایگان این فیلم از این لینک استفاده کنین.

۱۲- توین پیکس: با من بر آتیش برو (۱۹۹۲)

قبل از هر چیز باید گفت که مجموعه فیلما و سریالای «توین پیکس» (Twin Peaks) ساخته دیوید لینچ و مارک فراست همیشه در مورد قوانین مخفی و متافیزیکی و واقعیتای فراطبیعی بود که اتفاقات زندگی روزمره ما رو شکل می دادن. هر شخصیتی در شهر توین پیکس یه راز در درون زندگی شخصی خود داره که با پیشرفت داستان پرده از اون ورداشته می شه.
فیلم «با من بر آتیش برو» (Fire Walk with Me) پیش درآمدی بر سریال تلویزیونی ساخته لینچه که در اون لارا پالمر هنوز زنده بوده اما در حال گذروندن راه دردناکی بود که به مرگ اون منتهی می شد.

این فیلم نه فقط نگاهی ثابت به تاثیر رفتارای شیطانی و شرورانه داره بلکه تلاش داره وجود و منشأ اونو هم مشخص کنه.
در فیلم «با من بر آتیش برو» شیطان به شکل یه آدم ظاهر می شه و نشون میده که نه فقط می تونه در فاصله ای دور از ما کمین کنه بلکه میتونه در درون عزیزان ما هم رخنه کرده و اونا رو به شکلی باورنکردنی عوض کنه.
با نشون دادن این چهره از شیطان، فیلم تلاش داره که بیننده رو به شناختن قدرتهای تاریک در جهان وادارد و از اون بخواد که از معصومیت و درستکاری که تنها اسلحه در برابر اونا میشه استفاده کنه.

در طول فیلم کم کم عاشق شخصیت لارا پالمر و شخصیتی که می رفت در ادامه شکل گیرد میشیم؛ وقتی که زندگی اون وارد بحران و پریشونی می شه قلبمون می شکنه؛ از اثرات بدی که اونو به بیراه س میکشونه احساس انزجار می کنیم و وقتی که اون دوباره رستگاری و شادی رو در آغوش میکشه خوشحال میشیم حتی وقتی که این رستگاری از راه مرگ واسه ایشون ممکن می شه.
«توین پیکس: با من بر آتیش برو» از ما با التماس می خواد که تو زندگیمون مراقب باشیم و با هدف و آگاهی پیش بریم. واسه دانلود رایگان فیلم «توین پیکس: با من بر آتیش برو» از این لینک استفاده کنین.

۱۱- چشمات رو باز کن (۱۹۹۷)

در فیلم اسپانیایی «چشم ات رو باز کن» (Abre los ojos)، سزار یه مرد جوون خودخواه و در جستجوی لذته که با غرور خود زندگی بقیه رو تحت االشعاع قرار میده در حالی که تلاش داره هزینه های خوشگذرانیای خود رو تامین کنه.
اما وقتی که یکی از قربانیان رفتارای خودخواهانه سزار واکنشی خشن از خود نسبت به سبک رفتاری سزار نشون میده، صورت سزار تو یه حادثه رانندگی بعد اون شدیدا آسیب دیده و اونو در درموندگی غرق می سازه. اما وقتی که سوفیای قشنگتر و اسرارآمیز که شب قبل از حادثه با اون آشنا شده، بر خلاف بیریخت شدن چهره اش با اون مهربانی می کنه، سزار تغییر رفتار داده و حتی واسه بهبود شرایط چهره اش دست به جرای پلاستیک می زنه.

بعد اون چشم هاش رو باز می کنه و می بینه که هیچی واقعی نیس، صورت اون هنوزم بیریخت و بدترکیبه و سوفیا هم همون دختریه که تنها یه بار  با اون ملاقات کرده. اما این شروع پیچیدگیا هستش چون هر بار که اون از خواب بیدار می شه دنیای واقعی اون تغییر می کنه، چهره ها و اتفاقات در همدیگه ترکیب می شن و سزار کم کم دیگه نمی تونه فرق بین رویا و واقعیت زندگی اش رو فهمیده باشه و اینجوری جنایتی غیرقابل باور رو مرتکب می شه که کابوسی بسیار ترسناک تر از قبل واسه اون به ارمغان می آورد. فیلم «چشم ات رو باز کن» به بررسی علمی و روانشناسی رویاها، واقعیت، زندگی و مرگ می پردازه.

رویاها پیچیده و غیرقابل پیش بینی هستن اما یه استاد بخش رویا می تونه کنترل این رویاها رو در دست گرفته و به هدایت اون و شخصیتای اون هر طور که دلش بخواد بپردازه. اما این توانایی مسئولیتایی هم به دنبال داره چون کوچیکترین خطا می تونه باعث برگشتن ورق واسه فرد بینده رویا و تبدیل شدن اون به کابوس شه.
بدون ارائه یه توضیح آسون واسه وجود هستی، این فیلم میگه که زندگی ما می تونه هم پیچیده و هم تحتِ کنترل خودمون باشه. اعمالی که امروزه از ما سر می زنه واقعیتای آینده ما رو شکل میدن و  وقتی که چشممون رو به روی زندگی باز  می کنیم بار اخلاقی تصمیماتمان باید جدی گرفته شن. واسه دانلود رایگان فیلم «چشم ات رو باز کن» از این لینک استفاده کنین. قسمت دوم این مطلب سینمایی هم از راه این لینک قابل دسترسی میشه.

 

ادامه داره…

 

۱۰ فیلم طولانی اما بی اشکال تاریخ سینما که از تماشای اونا خسته نمی شین [قسمت اول]

۱۵ فیلم حماسی برتر و دیدنی تاریخ سینما که باید حتماً ببینین [قسمت اول]