مجله علمی خبری

پورتال خبری و سبک زندگی،آموزش مهارت های کاربردی

راهنمای تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی آلمان و هلند ۲۰۱۹

راهنمای تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی آلمان و هلند ۲۰۱۹

تحصیل پزشکی و دندونپزشکی در آلمان و هلند همیشه در فهرست چیزای مورد علاقه دانشجویان رشته‌های پزشکی در بیرون مرز کشور بوده.
هر چند هلند معمولا در اولویتای  تحصیل ایرانیان در اروپا واسه تحصیل پزشکی نیس، اما می‌توان به اون توجه داشت. اگه درخواست کننده تحصیل پزشکی و دندونپزشکی آلمان و هلند ۲۰۱۹ هستین توجه کنین که حتما دانشگاهی انتخاب کنین که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران باشه. لیست دانشگاه های پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت در سراسر جهان رو در این ببینین.
تحصیل رشته‌های پزشکی در کشورهایی که زبون تحصیل و زندگی، انگلیسی نیس معمولا به زبون همون کشوره. پس تسلط به زبون کشور مقصد، قبل از اپلای الزامیه و باید مدرک زبون لازم دانشگاه ارائه شه.

دانشگاه‌های پزشکی و دندونپزشکی و پیراپزشکی در کشورای جور واجور اروپایی بسیاره و دانشجویان ایرونی زیادی هم در ۲ دهه گذشته در اونا تحصیل و علم‌آموخته شدن. بعضی از اون‌ها رو در linkedin پیدا کنین یا با ادمین صفحات این دانشگاه‌ها در شبکه های اجتماعی مشورت کرده و اطلاعات تکمیلی به دست بیارین. هر دانشگاه، فرصت‌های تحصیلی و بورسیه و نیازمندی‌های پذیرش مربوط به خود رو داره که در بخش  admission’s requirements در سایت دانشگاه، در دسترس میشه.

واسه تحصیل پزشکی در کشورای اسکاندیناوی باید در آزمون ورودی که به زبون همون کشور برگزار می شه شرکت کنین و حد نصاب لازم رو اخذ کنین. آزمون ورودی هم از سوالات زیست شناسی و فیزیک و شیمی در سطح دبیرستانه. همه دانشگاه های پزشکی آلمان و هلند، آزمون ورودی ندارن که باید با مراجعه به سایت دانشگاه‌ها، اطلاعات جدید و به روز در سال ۲۰۱۹ رو دریافت کنین. احتیاجی به رابطه با  موسسات مجاز یا غیر مجاز اعزام دانشجو واسه دریافت بورسیه و ادمیشن پزشکی ندارین. کمی حوصله کنین و اطلاعات سایت دانشکده‌های پزشکی کشورای مورد نظر رو بررسی کنین.

تحصیل پزشکی هلند

خواهندگان ادامه تحصیل پزشکی و دندونپزشکی شاید تا کنون از هلند به عنوان گزینه انتخابی واسه ادامه تحصیل رشته های پزشکی و دندونپزشکی چیزی نشنیده باشن. تحصیل پزشکی و دندونپزشکی در هلند به طور کامل متفاوت از بقیه کشورهاست بطوریکه از سه دوره زیر تشکیل شده:

لیسانس (۳ سال) + فوق لیسانس (۳ سال) + کارآموزی (۱ سال)

در بیشتر دانشگاه ها دوره لیسانس به زبون انگلیسی تدریس می شه و دوره فوق لیسانس به بالاتر به زبون هلندیه و دانشجویان به عنوان جزو لاینفک تحصیل خود باید زبون هلندی رو تا سطح B2 بیآموزند. واسه دوره کاموزی شما حتما باید به زبون هلندی مسلط باشین. دانشگاه های دارای پزشکی و دندونپزشکی در هلند عبارتند از:

 

  • University of Groningen

 

  • Maastricht University

  • Radboud University

  • University of Amsterdam

شهریه دوره های پزشکی و دندونپزشکی در مقطع لیسانس بالغ بر ۳۰۰۰۰ یورو در سال واسه دانشجویان خارج از اتحادیه اروپاست. با در نظر گرفتن متفاوت بودن نظام آموزش پزشکی و دندونپزشکی در هلند با بقیه کشورها امکان نقل و انتقال به مابقی کشورها در بین تحصیل وجود نداره. خواهندگان ادامه تحصیل پزشکی و دندونپزشکی بخاطر داشته باشن که واسه ورود به دوره های کارشناسی پزشکی و دندونپزشکی باید آیلتس ۶٫۵ آکادمیک رو داشته باشن.

اما واقعا تحصیل پزشکی و دندونپزشکی در هلند گزینه ای منطقیه؟ 

تو یه نگاه خلاصه میشه دلایلی رو در نظر گرفت که شاید بشه از کنار هلند به عنوان مقصد ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و دندونپزشکی بدون هیچ سختی ای گذشت:

    • شهریه تحصیل بسیار بالا در حد دانشگاه های انگلستان

  • هزینه زندگی بالا در هلند (سالی ۹۶۰۰ یورو)
  • گزینه های خیلی خیلی محدود ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس به زبون انگلیسی در هلند
  • محال بودن انتقال به مابقی دانشگاه های اروپایی در بین تحصیل

شرایط تحصیل پزشکی آلمان

از اونجا که نظام تحصیلی کشور آلمان هم مانند نظام تحصیلی ایران ، ۱۲ ساله س ، پس متقاضیانی که قصد تحصیل پزشکی در آلمان و ورود به دانشگاه های کشور آلمان رو دارن ، باید در کشور ایران سال دوازدهم تحصیلی رو که برابر مدرک پیش دانشگاهیه ، بگیرن. وگرنه دارای شرایط ثبت نام در دانشگاه های آلمان نیستن.

خواهندگان تحصیل در آلمان باید دارای مدرک زبون آلمانی دست کم در سطح B1 از موسسه گوته یا مراکز مورد قبول سفارت آلمان باشن و آشنایی کامل به زبون آلمانی ، از شرایط لازم جهت اخذ پذیرش در دانشگاه های آلمانه. اگه درخواست کننده خواهان تحصیل در رشته پزشکی در آلمانه، بهتره که مدرک زبون آلمانی ایشون ، در سطح B2 آلمانی باشه چون در این صورت شانس پذیرش اون در دانشگاه های آلمان به مراتب بیشتر می شه.

درخواست کننده باید دست کم مبلغ ۹۰۰۰ یورو یا برابر ریالی اونو در حساب خود به عنوان تمکن مالی و هزینه های زندگی یه ساله خود در حسابش نشون بده و لازمه که درخواست کننده ۲ روز قبل از وقت سفارت آلمان ، پرینت مالی از حساب خود جفت و جور کنه و به سفارت آلمان ارائه دهد. جزییات بیشتر رو در این دنبال کنین.

اینم بگیم که این مبلغ به وسیله درخواست کننده ، مستقیما به کشور آلمان برده می شه و تو یه حساب بانکی جدید گذاشته می شه که این حساب به وسیله دولت آلمان ، بلوکه می شه و هرماه فقط میتونه مبلغ ۶۸۰ یورو از اون حساب برداشت کنه.
به طور کامل مشخصه گشایش حساب در کشور آلمان بدون هیچ سختی ای پس از ورود به کشور و ثبت نام در دانشگاه ممکن بوده و بردوش شخص متقاضیه .

مدارک لازم دریافت ادمیشن رشته‌های پزشکی و دندونپزشکی آلمان 

  • شناسنامه و پاسپورت درخواست کننده

  • سند ازدواج یا سند طلاق (در صورت وجود)
    • رزومه درخواست کننده (درخواست کننده باید یه فرم از سوابق خود و دلیل تحصیلش رو که اصطلاحا (CV) خونده میشه تکمیل کنه)
    • درخواست کننده باید یه انگیزه نامه مبنی بر علل تحصیل خود در کشور آلمان و اینکه به چه دلیل کشور آلمان رو واسه ادامه تحصیل انتخاب کرده ارائه دهد.
    • نامه نبود سو گذشته درخواست کننده در صورت نیاز

  • برگه اشتغال به تحصیل ( در صورت دانشجو بودن )
  • ارائه اصل یا ترجمه مدارک کلیه مقاطع تحصیلی به همراه ریز نمرات به زبون آلمانی (الان کشور آلمان نیاز به ارائه مدرک ریز نمرات همه سالای دبیرستان و پیش دانشگاهی رو داره)
  • همه مدارک فوق حتماً باید به تأییدیه دادگستری و وزارت امور خارجه برسن.
  • مدارک ، بعد از ترجمه و اخذ پذیرش باید به سفارت آلمان رفته و تأیید شن و پس از تایید واسه بعضی از دانشگاه ها در صورت نیاز دانشگاه DHL می شه.

سفارت آلمان تو تهران و سفارت ایران در برلین منابع خوبی واسه دریافت اطلاعات مربوط به اخذ ویزای تحصیلی و ادمیشن رشته های پزشکی در این کشوره. پیشنهاد میشه قبل از اقدام واسه ادمیشن آلمان، حتما سطح زبون خود رو به سطح  B2 برسونین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   پزشکان در مورد قورت دادن آدامس و عواقب آن چه می گویند؟