مجله علمی خبری

پورتال خبری و سبک زندگی،آموزش مهارت های کاربردی

هر آنچه باید درباره موزه موسیقی تهران واقع در تجریش بدانید

هر آنچه باید درباره موزه موسیقی تهران واقع در تجریش بدانید

تجریش، یکی از مناطق پر رفت و اومد تهران به خصوص در روزای بهار و تابستانه. وجود بازارهای خرید زیاد مانند مجتمع تجاری ، قائم،  و فرصتای گردشگری زیادی که در مناطق کوهستانی (دربند) اون هست، دلیل شده تا این منطقه در فهرست مقصدهای گردشگری شهری تهرانیا و حتی گردشگران بین المللی پایتخت که این روزا، تماشاگر افزایش حضورشون در ایران و تهران هستیم، قرار بگیره.

با فرا رسیدن تابستون، فروش میوه های تابستونی در بازار بزرگ و قدیمی تجریش به خصوص در دور و بر امامزاده صالح تجریش، فضای جالبی رو به منطقه بخشیده و لوکیشنای خوبی رو واسه عکاسی گردشگران جفت و جور کرده.

در تجریش، یه مرکز فرهنگی هست که خیلی مورد توجه گردشگران قرار نداره و اون موزه موسیقی تهرانه که محفلی واسه آشنایی با دنیای موسیقی ایران در چند سده گذشته س. مجموعه ای نفیس از سازه های مناطق جور واجور کشور که ساز و ضرب و ریتم اقوام بزرگ و پر افتخار ایران زمین رو در نمایشگاه دائمی، در برابر دید علاقمندان به هنر موسیقی قرار میده.

این موزه در ۳ طبقه با هدف حفظ و گرامیداشت موسیقی اصیل ایرونی ساخته شده و تلاش می کنه تا دانشجویان هنر به خصوص علاقمندان به موسیقی رو با تاریخ خلاصه هنر موسیقی ایران آشنا کنه.
واسه آشنایی با موزه موسیقی که با استقبال تریپ ادوایزری هم همراه شده، با ما همراه باشین.

موزه گردی: از «تجریش» تا «پونزده خرداد»

در روزای بلند بهار و تابستون، یکی از فرصتای گردشگری شهری هنری و جذاب تقریبا ارزانی که در اختیار هموطنان قرار داره، موزه گردی و گالری گردی بوده و واسه تهرانیا، این فرصت بیشتر از بقیه استانا جفت و جور شده.

اگه تجریش یکی از مقصدهای هیجانی گردشگری شمال تهرانه، خیابون امام خمینی و دور و بر پونزده خرداد رو باید یکی از مقصدای مهمی گردشگری فرهنگی و هنری پایتخت دونست که مهمترین مقصد گردشگری تهرانیا، یعنی کاخ موزه گلستان (نگین جهانی کاخای ایران) در اونجا واقع شده.

تقریبا به بیشتر موزه های تهران میشه با خطوط مترو رفت و از شر گرمای فصل دوم سال در امان بود. ۱۲ موزه ای که واسه گردشگری تهرانیا در تابستون میشه پیشنهاد کرد عبارتند از:

    • : محفلی واسه تماشای تابلوهای میلیون دلاری هنر معاصر ایران و جهان.
    • :‌ بزرگ ترین موزه وقفی ایران و جایی واسه تماشای هزاران سکه و کتاب نفیس تاریخی.

  • : اولین موزه ساعت ایران در ساختمانی تاریخی.
  • موزه ایران باستان: موزه مادر ایران و جایی واسه تماشای تاریخ و تمدن ۱۰ هزار ساله ایران زمین.
  • موزه جواهرات ملی: یکی از گرون ترین موزه های جواهرات سلطنتی جهان در خیابون فردوسی.
  • موزه کاخ موزه گلستان: جایی واسه تماشای هدایای بزرگان جهان به شاهان قاجار.
  • موزه کاخ سعد آباد: جایی واسه تماشای تابلوها و بخشی از تاریخ معاصر ایران.
  • موزه کاخ نیاوران: یکی از مقصدهای جذاب گردشگری فرهنگ و هنری شمال تهران.
  • : مکانی واسه تماشای شکلای جور واجور شکنجه های کمیته مشترک ضد خرابکاری رژیم پهلوی.
  • موزه آبگینه: یکی از بهترین موزه های دنیا با معماری خاص واسه تماشای سفالای تاریخی ایران.
  • : گرون ترین خونه جهان که در اختیار دانشگاه تهران قرار داره.
  • موزه سینما: جایی واسه تماشای تاریخ صد ساله سینما در ایران.

علاوه بر این ۱۲ مقصد، موزه هایی مانند موزه امام علی و موزه صلح و موزه موسیقی هم پیشنهاد می شه که در ادامه به بررسی موزه موسیقی تهران می پردازیم.

به چه دلیل موزه موسیقی؟

موسیقی در فرهنگ و تمدن ایران زمین، از جایگاه والایی بهره مند بوده و جای جای اقلیم پهناور ایران، با موسیقی‌های ملی و مقامی، شهره خاص و بیشتر. موزه موسیقی که یکی از موزه‌های جدید کشورمون مانند موزه صنعت برق و موزه زندگی وحشه، خیلی واسه شهروندان تهرانی به خصوص اهالی تجریش و نیاوران، شناخته شده نیس.

بازدید از موزه‌های کشورمون در همه شهرها، یکی از عوامل موثر در پیشرفت گردشگری شهری و هم‌اینجور، بستری واسه تقویت صنعت گردشگری ایران میشه که ملت و دولت، باید واسه رونق بخشی به اون تلاش کنن. به نظر می‌رسد، موزه موسیقی ایران، می‌تونه یکی از محفل‌های باحال و جذاب واسه اهالی موسیقی و حتی سینما و میراث فرهنگی باشه که جذابیت سازی واسه اون، از جنبه‌های اینترنتی و سنتی، مهمه.

البته موزه موسیقی فقط تو تهران نیس و نصف جهانیا هم، موزه موسیقی دارن.

دیدار مدیرکل موسیقی کویت و وزیر فرهنگ ایتالیا از موزه موسیقی ایران در ماه‌های گذشته دلیل شد تا این مسئولان آسیایی و اروپایی، از موزه موسیقی کشورمون واسه راه اندازی موزه موسیقی مشترک درخواست همکاری کنه.
چیزی که زمینه رشد بیش‌تر این موزه رو در منطقه دلیل می شه.

واسه کسایی که میخوان با بخشی از فرهنگ و هنر معاصر کشور در میدون موسیقی آشنا شن، موزه موسیقی و کتابخونه مجهز اون می تونه هم گردشگری شهری خوبی رو براشون به ارمغان آورد و هم فرصتی واسه درک بهتر دنیای موسیقی ایران از گذشته تا حال باشه.

نگاهی به درگاه موزه موسیقی تهران

گردشگری دیجیتالی، بخشی از ظرفیتای صنعت گردشگری هستش و در گردشگری امروز دنیا، نقش امتیاز رقابتی رو بازی می کنه.
خیلی از گردشگران داخلی و بین المللی، قبل از بازدید از مقصدهای گردشگری در شهری خاص، به سراغ درگاهای بین المللی معرفی مکانای گردشگری و فرهنگی رفته و از جزییات بازدید، باخبر می شن.

سایت موزه موسیقی ایران هم یکی از ظرفیتای گردشگری رسمی ایران در فضای سایبر هستش که به نظر می رسه از اطلاع رسانی خوب و بروزرسانی مطلوبی برخورداره. اگه قصد بازدید از این موزه رو در روزای آینده دارین، پیشنهاد می کنیم گشتی در سایت این مجموعه بزنین.

موزه موسیقی ایران در این نشانی بارگذاری شده و از نظر انتخاب دامنه و پسوند، یه دامنه مطلوبه. امکان حدس زدن درست و آسون نام دامنه اینجور وب‌سایتی واسه کاربران ایرونی و غیر ایرونی جفت و جور بوده و همین عامل، زمینه معرفی بهتر محتوا به موتورهای جست و جو و بستر بازدید زیاد به صفحات رو دلیل می‌شه.

انتخاب درست نام دامنه، بحث‌ای مهم در بارگذاری صفحات سایت‌ها، به خصوص URL های رسمی در فضای مجازیه که وب مستر سایت‌های دولتی ایران، باید به این موضوع توجه کنن.

بخشایی از جمله: بازدید از موزه، مجموعه صوتی و تصویری، نگارخانه، مجموعه ها، رویدادها، آموزش و تحقیق (موسیقی کومش/موسیقی نیجریه)، کارشناسی ساز و درباره موزه، از جمله قسمت هاییه که هر یک دارای زیر بخشای متنوعی در درگاه موزه موسیقی تهرانه.

بخش مجموعه فرهنگی موزه، شامل ۴ بخش با نام‌های: گالری نمایشگاهی موزه، سالن تمرین موزه، آمفی تئاتر موزه و استودیو موزه موسیقیه.

ساختمون موزه موسیقی ایران، از معماری و نورپردازی خوبی در شب بهره مند بوده و همین موضوع، دلیل درخشش تصاویر ساختمون موزه در صفحه اول سایت شده.
البته شایسته‌تره که واسه اطلاع رسانی بهتر به جامعه مخاطبان، تمرکز از روی نماگرایی به محتواگرایی تخصصی، حتی در صفحه اول، تغییر یابد. دنیای موسیقی ایران رو با موزه موسیقی جست و جو کنین و این‌جا، به سازه ها دست بزنین!

کوتاه از موزه موسیقی ایران

موزه موسیقی مانند موزه ملک و موزه هنرهای معاصر و ده‌ها موزه و گالری تهران و مراکز استان‌ها، واسه میلیون‌ها هموطن هنردوست ایرونی، محفل شناخته شده‌ای نیس و تا حدی هم، حق با هموطنانه که اطلاع رسانی ضعیف، زمینه ناشناس بودن مقاصد گردشگری شهری رو دلیل می‌شه.

موزه موسیقی ایران، با مساحت تقریبی ۳۶۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۴۰۰ متر مربع، با هدف حفظ میراث موسیقیایی ملی و هم‌اینجور، معرفی آثار و تولیدات گذشتگان و تکریم استادان و پیشکسوتان دنیای موسیقی کشورمون، در آبان سال ۱۳۸۹ هجری شمسی در خیابون مقصود بیک تجریش، راه اندازی شد و تا حالا، با بازدید بزرگان موسیقی معاصرکشورمان و عاشقان هنر موسیقی ایران، مواجه شده.

طرح تاسیس موزه موسیقی ایران به وسیله سه تن از مسئولان فرهنگی و هنری کشور، آقایون سید محمد بهشتی (مدیر عامل وقت شرکت پیشرفت فضاهای فرهنگی )، مرتضی کاظمی (مدیرعامل وقت فرهنگسرای بهمن و مشاور شرکت پیشرفت) و علی مرادخانی (رئیس وقت مرکزموسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۷۲ جفت و جور و از سال ۱۳۷۴ و با مدیریت آقای علی مرادخانی شروع گردید.

در تاریخ ۱۳۸۸/۰۸/۲۲ موزه موسیقی با حضور دعوت شدگان، مسئولان فرهنگی و هنری کشور، استادان و بزرگان موسیقی ایران بازگشایی و رسما به عنوان «موزه موسیقی ایران» به شکل موسسه ای فرهنگی و هنری و غیردولتی تشکیل شده از یه هیئت امناء و یه هیئت مدیره فعالیت خود رو شروع کرد.

از بدو تاسیس با اهتمام هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر و هم اینکه کمکای شهرداری از تجهیز و پیشرفت زیربنا و امکانات و غنی سازی گنجینه موزه که شامل شکلای جور واجور سازه ها و اسناد نوشته شده و مضبوط مربوط به موسیقیه، باز نمونده.

این موزه، هم‌ حالا با محافل آکادمیک داخلی و بین المللی موسیقی، مشغول به همکاری بوده و تلاش داره تا هزاران صفحه موسیقی تولید شده در کشور رو با همیاری دانشگاه هیلدس ام آلمان، دیجیتالی کنه.
در آرشیوی که در موزه موسیقی قرار داره، اولین صفحات موسیقیایی ضبط شده به دستور مظفرالدین شاه قاجار، در دسترس بوده و این مجموعه، یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های موسیقی کشور رو در اختیار محققان این میدون قرار می‌دهد.

این آثار هم‌چون دیگه آثاری که در موزه نگهداری می‌شه، واسه خیلی از علاقمندان به میدون موسیقی، شناخته شده نیس و بخاطر این، موزه موسیقی ایران، محفلی واسه آشنایی و آشتی دوباره با میراث فرهنگی ناملموس ایران زمین به حساب می‌رود.

شرکت پیشرفت فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، یکی از مجموعه‌های موثر در تاسیس این موزه در پایتخت بوده.
بخش‌هایی از جمله: سالن نمایش سازه ها، گنجیه موزه، مجموعه صوتی و تصویری، کتابخونه تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز، مخزن اجناس نوشته شده و بخش دیداری و شنیداری، قسمت‌های اصلی موزه موسیقی کشورمون رو تشکیل داده.

کتابخونه موزه، بیشتر از شش هزار جلد کتاب در میدون هنر و موسیقی ایران و جهان رو در خود جای داده که می‌تونه منبع خوبی واسه علاقمندان و محققان میدون موسیقی کشور باشه. آمفی تئاتر موزه موسیقی و استودیو اون که در سال‌های گذشته به بهره‌ورداری رسیده، دلیلی واسه بازدید عاشقان هنز به سمت موزه موسیقی ایران شده که با امید به اینکه بستری واسه جذب هزاران مخاطب این میدون در سال‌های آینده شه.

اگه تا کنون به موزه موسیقی مراجعه نکردید، پیشنهاد می‌کنیم، بازدید از این موزه هنری کشورمون رو در برنامه خود بذارین. ساختمون قشنگتر و نوع چیدمان حرفه‌ای و نوستالژیک موزه موسیقی، حرف‌های گفتنی و ناگفتنی بسیاری واسه علاقمندان به تاریخ موسیقی ایران زمین داره.

پیشنهادایی به گردشگران

۱- بازدید از این موزه معمولا با هماهنگی قبلی شدنیه. پس با روابط عمومی مجموعه هماهنگ کنین.

۲- با در نظر گرفتن محدودیت جای پارک خودرو در دور و بر موزه موسیقی تهران، پیشنهاد می شه که از پارکینگ طبقاتی منار ساختمون شهرداری منطقه ۱ تهران استفاده کنین.

۳- اگه قصد گردشگری عصرانه در موزه موسیقی تهران رو دارین، از خط BRT ولیعصر استفاده کنین.

۴- ایستگاه مترو تجریش جاییه که شما می تونین با ۷۰۰ تومن از هر نقطه پایتخت، خود رو به موزه موسیقی تهران رسونده و از اونجا، با طی مسافتی کم، به موزه برید.

۵- اگه خواهان مطالعه در میدون موسیقی ایران و جهان هستین و خواهان پیدا کردن استادان موسیقی واسه یاد گرفتن هنر اصیل ایرونی هستین، کارشناسان موزه موسیقی تهران شما رو کمک می کنن.

۶- موزه موسیقی تهران در خیابن شهید دربندی، سه راه تختی و کوچه نمازی قرار داره.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر با شماره ۲۲۶۷۲۷۸۵ تماس حاصل فرمایید.

با امید به اینکه موزه موسیقی ایران پس از راه اندازی تکمیلی وب‌سایت در ماه های آینده،، تماشاگر حجم گسترده‌تری از گردشگران ایرونی و خارجی باشه که سال ۲۰۱۷ رو در یکی از مقاصد گردشگری خاورمیانه و جهان، می گذرونن.

موفقیت دست اندرکاران موزه موسیقی ایران رو آرزومندیم.

آخرین خبرها از دنیای گردشگری ایران و جهان رو هر روز در دنیای سفر و آرزو سفر دنبال کنین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۱۵ فیلم شاهکاری که نگاه شما به زندگی را به طور کلی تغییر خواهند داد [قسمت اول]