مجله علمی خبری

پورتال خبری و سبک زندگی،آموزش مهارت های کاربردی

داستان چرم؛ روایت غول خفته صنعت ایران

داستان چرم؛ روایت غول خفته صنعت ایران

قیمت یه پالتو و کیف چرمی خوب، ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلاره. اما قیمت ۱ بشکه نفت خام، زیر ۵۰ دلاره. با این وجود بازم با صادرات ۱۳۲ میلیون دلار سالامبور و وت بلو،، بزرگ ترین خام فروش چرم سبک و نفت خام جهان هستیم و تنها ۵ صدم درصد از کل بازار ۲۱ میلیارد دلاری چرم سنگین دنیا رو در اختیار داریم.

چرم، یکی از جذاب ترین و پر سود ترین صنایع و تجارت جهان هستش.
چون که ارزش افزوده بسیاری رو عاید فعالان خود می کنه.
در قدیمی دیار ایران، از روزگارانی خیلی دور، چرم و به کار گیری لوازم چرمی به دلیل زیست بوم ایران و قرار گرفتن در جاده ابریشم و نقش تاثیرگذاری در پیشرفت صنعت و تجارت کشورای جور واجور منطقه و جهان، همیشه مورد استقبال بوده و این قضیه رو در مدارک و اسناد تاریخی میشه جستجو کرد.

با این حال، شرایط چرم به عنوان یه غول خوابیده صنعت ایران، وضعیتی متفاوت با جایگاه مورد توقع داره و بازم با سطحی مورد نظر در کار تولید و صادرات فاصله داره.
ما مثل نفت خام، بزرگ ترین خام فروش چرم سبک در جهان هستیم در حالی که می تونیم ده ها برابر قبل، ارزش افزوده بسازیم.

اگه علاقمندید تا درباره دنیای چرم ایران و شرکتای فعال و شرایط و احوال الان شون اطلاعاتی بدست بیارین، در گزارش امروز ما در ۵ سکانس همراه باشین.

سکانس اول؛ داستان چرم

داستان چرم و کاربرد اون در زندگی بشر، به هزاران سال پیش برمیگرده. چرم، جنسیه که در روند دباغی پوست خام جانوران، مخصوصا گاو و گوسفند بدست میاد. در دباغی، پوست حیوان رو که معمولا فساد پذیره، به یه ماده طبیعی پایدار، دائمی و انعطاف پذیر واسه کاربرده های متفاوت تبدیل می کنن.

ترکیب چرم و چوب، بخشی از فناوری عصر باستان رو تشکیل می داده و لوحای چرمی که در اون واسه نامه نگاری و کتابت استفاده می شه و نمونه هاش رو در موزه امام علی و موزه ملک تهران و خیلی جاهای دیگه میبینیم، بخشی از این واقعیت رو افشا می کنن. پس، چرم و کاربرده های اون، بخشی از تاریخ ارتباطات و پوشش آدمی رو در طول دوران تشکیل می داده و تا امروز که کالای لوکسی در دنیای مد و لباسه، همیشه در کانون توجه قرار داشته.

از پوست حیوانات مختلفی مانند: گوسفند، گاو، بز، شتر مرغ و حتی مار و کروکودیل، چرم درست می کنن که یکی از گرون ترین چرما، مربوط به کروکودیله. چرم گوسفند و چرم گاو، از جمله چرمای با دووم و قشنگتر بوده و به خاطر اینکه الیاف پیشرفته در اون استفاده می کنن، در کارای سخت مانند: دستکشای ایمنی، کاربرده های شیمیایی، پوششای موتور سواری و امثالهم استفاده می شه.

در کشورهایی که رونق کشاورزی و دامداری بیشتر مشاهده می شه، صنعت چرم و تولیدات چرمی رونق بسیاری داره.
به خصوص که از اواخر قرن نوزدهم با بالاترین درجه گیری فعالیت طراحان مد و لباس از پایتخت مد اروپا مانند میلان و پاریس و لندن، استقبال جهانی به لباسا و پوششای چرمی که با رنگا و طرحای جور واجور همراه شد، شدیدا زیاد شد.

در ایران هم، با پیشرفت صنعت و تجارت حرفه ای در دویست سال گذشته، شاید رونق بخشی به صنعت چرم بودیم. در بعضی از شهرهای ایران مانند تبریز، شیراز و خراسان، به واسطه تعاملات بین المللی و فعالیتای صنعتی، صنعت چرم از اقتصاد خوبی بهره مند بوده.

سکانس دوم: چرم در ایران

در عصر قاجار که یکی از دوره های ورود فناوری جور واجور به کشوره، همدان، پایتخت جهانی سفال ایران (لالجین)، از جمله مراکز مهم و کلی تولید وسیله چرمی بوده و بخاطر این، چرم همدانی، شهره زیادی داشت. این چرم از پوست گوسفند جفت و جور می شد و اگه الان هم به دیار همدانیا سفر کنین، رد پای اش رو مشاهده می کنین.

روابط ۵۳۰ ساله ایران با روسیه در مورد تجارت چرم هم بسیار پر رونق بود و این وضعیت تا کنون هم ادامه داشته.
صادرات پوست و چرم از بیشتر شهرهای ایران به روسیه و حتی عثمانی و هندوستان، یکی از تجارتای مهم ایرانیان به این سه منطقه جهان در دو سده گذشته بود.

تبریز، شهر اولینای ایران، در میدون چرم و تولید مصنوعات چرمی هم یکی از پر افتخارهای ایران زمین هستش.
در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی، اولین کارخانه چرم سازی مدرن ایران در تبریز پایه گذاری شد و پس از اون، فناوری چرم سازی تبریزیا به همدان، تهران و اصفهان رفت.

در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی، اولین کارخانه ماشین و مدرن چرم سازی در همدان به وسیله اردشیر تنهایی بنیان گذاری شد.
بعضی، پیشرفت صنعت چرم مدرن در کشور رو مدیون فعالیت حرفه ای همدانیا می دونن که با چرم همدانی، در صنعت چرم ایران، مشهور بودن. به هر حال، صنعت چرم کشور همونجوریکه ویدیو زیر میگه، پشتیبانی می خواد.

جالبه که بدونین، استقبال ایرانیان از تجارت مصنوعات چرمی به اندازه ای بود که تعداد کارخانه های چرم سازی در کشور که در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی تنها ۲۲ کارخانه گزارش شده بود، ظرف ۱۰ سال پس از اون به ۶ هزار درصد (۶۰ برابر) زیاد شد و حالا که نیمه دوم دهه نود شمسی رو می گذرونیم، به هزاران کارخانه مدرن با بازارهای صادراتی پیشرفته.

سکانس سوم: وضعیت صنعت چرم در ایران

چرم در ایران، یکی از بازارهای بکر و پر پتانسیله که فعالان و کارآفرینان می تونن در زمینه های جور واجور طراحی، تولید، بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش در اون فعالیت کنن. حالا، صادرات ۱ کت چرمی، ۵ برابر صادرات ۱ بشکه نفت، ارز بیاری واسه کشور داره و ایتالیا، پایتخت مد بازان اروپا و یکی از تولید کنندگان اجناس چرمی لوکس جهان، مقصد صادراتی پوست کشوره.

با وجود پتانسیل گسترده در بیشتر از ۴۰۰ واحد تولیدی پوست و سالامبور در کشور، این واحدها به خاطر مشکلات اقتصادی، با کم تر از ۱۵ درصد ظرفیت دارن کار می کنن و خام فروشی، معضلی در دنیای چرم کشوره.

هرساله حدود ۱۵ تا ۱۹ میلیون راس دام گوسفندی در کشور ذبح می شه که از این رقم، حدود ۱۴ میلیون جلد پوست، توانایی صادرات پیدا می کنه و الان، فقط ۷۰ میلیون دلار حدودا عایدی کشور می شه که میشه با فرآوری و بهسازی صنعت چرم، ۱۲۰ میلیون فوت مربع چرم بدست آورد که بیشتر از ۸۰۰ میلیون دلار واسه کشور ارزش افزوده بوجود میاره.

وضعیت بازار چرم داخلی با حضور چرمای خارجی در شرایطی که اقتصاد مقاومتی مورد توجه دولته، شرایط خوبی نداره و بازم بازار پر رونق چرم شمال پایتخت، در اختیار ترکا هستش.
با این حال، سفر روحانی به ایتالیا (پایتخت چرم اروپا) و ویتنام (پایتخت کفش چرم آسیا) زمینه رو واسه همکاریای دو جانبه در میدون مورد بحث زیاد کرده.

سکانس چهارم: ۷ برند چرم ایران

با اوصافی که درباره دنیای چرم ایران گفتیم، بد نیس در تلاش و روال، با تعدادی از برنده های معتبر صنعت چرم کشور آشنا شیم. برند اول رو به برند محبوب این روزای بهنوش بختیاری، هنرپیشه سینمای ایران اختصاص می دیم که واسه یه مدت، سفیر تبلیغاتی اون حساب می شه.

چرم پاندورا

علاقمندان به صنعت چرم که در فضای مجازی، صفحات هنرپیشهای مطرح سینمای ایران رو دنبال می کنن، حتما با نقشا و رنگایی که بهنوش بختیاری با چرم پاندورا، بعضی وقتا مخاطبان ۵.۴ میلیون نفری خود رو سورپرایز می کنن، آشنا هستن. این برند، یکی از برگزیده های صنعت چرم کشور در سومین جشنواره برند محبوبه.

پاندوار رو که درگاه اطلاع رسانی خوب و مفیدی داره در این نشانی دنبال کنین. این برند از سال ۱۳۷۵ تو تهران مشغول به فعالیت شد و حالا واسه اولین بار، سیستم گردش هوای انحصاری خود در کفش رو در دستور کار داره و موفق به تولید اجناس دکتر پاندورا با توانایی تخلیه هوای داخل کفش و جلوگیری از تعریق پا شده.

چرم مشهد

یکی از برنده های مطرح چرم کشورمون رو باید چرم مشهد دونست. این چرم در شهرک صنعتی چرم مشهد در مساحتی به وسعت ۴۰ هزار متر مربع در سال ۱۳۷۵ شروع به کار کرد.
حفظ و پیشرفت ارزش افزوده صنعت چرم و اجناس چرمی، ایجاد اشتغال در داخل کشور و عرضه مستقیم کلیه اجناس چرمی به هموطنان و صادرات با به کار گیری کلیه امکانات و توان از جمله اهداف چرم مشهد بوده.

اجناس جور واجور چرم مشهد که در سالهای گذشته، جوایز مختلفی رو هم کسب کرده اینجا ببینین.
البته چرم مشهد، در اینستاگرام هم فعالیت داره و ۳۷ هزار مخاطب رو جذب خود کرده.

چرم مشهد رو در این نشانی دنبال کنین.

نوین چرم

نام شناخته شده دیگری در صنعت چرم کشور، نوین چرمه. برندی که همیشه با یکی از سلبریتیای سینمای ایران (بهرام رادان) اونو در خیابون و بزرگراه های شهر میبینیم. نوین چرم در مورد تولید اجناس از چرم طبیعی در بخش پوشاک، کیف، کفش و شکلای جور واجور هدایای نفیس و مهم از سال ۱۳۷۰ شروع به فعالیت کرد.

در سال ۱۳۸۲ نام «نوین چرم» رو با هدف تولید کالاهایی با کیفیت ، برابر با استانداردهای جهانی به عنوان نام تجاری خود انتخاب کرد و الان با پشتوانه ۲۵ سال تجربه به درد بخور در شناخت الگوهای رفتاری جامعه  ایرونی با به کار گیری مواد استاندارد و به کار گیری چرم مرغوب و حلال در میدون تولید، به ارائه  خدمات پس از فروش در دفتر مرکزی و ۲۸ شعبه فروشگاهی خودمطابق با ذائقه مشتریان می پردازه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   آداب غذا خوردن در شرکت ؛ از بردن این غذاها به محل کار پرهیز کنید

به کار گیری چرمایی با فرآوری گیاهی که دوست سلامتی و محیط زیست هستن، استفاده طراحان مطرح بین المللی، همکاران علم آموخته و اهل فن ازیک سو و همینطور مشتریائی باسلیقه و خوش ذوق ، روزای بهاری رو واسه صنعت چرم کشور نوید میده.

سایت نوین چرم واسه بررسی اجناس و باخبر شدن از تولیدات جدید و فصلی این شرکت پیشنهاد می شه که امکان خرید اینترنتی رو هم واسه علاقمندان جفت و جور می کنه.

اگه می خواین از نوین چرم، تخفیف خوبی دریافت کنین، پیشنهاد می کنیم که به عضویت کارت وفاداری اون در اومده و از تسهیلات مربوطه استفاده کنین.

چرم درسا

چرم درسا، نام دیگری در میدون چرم کشوره که تماشاگر تبلیغات گسترده اون در بزرگراه های پایتخت در زمستون ۹۵ بودیم.

برند درسا از سال ۱۳۷۱ شروع به کار کرد.

در سال ۱۳۷۹ با این نام به ثبت رسید و کارخانه صنعتی به وسعت ۲۰۰ متر مربع راه اندازی کرد و تا سال ۱۳۸۶ بیستمین فروشگاه زنجیره ای خود رو گشایش کرد.
در سال ۱۳۹۱ موقعیت خود رو به عنوان برند “درسا، چرم و لوکس” اثبات کرد.

درسا به وسیله شاهین فاطمی و امیر کاظم نورمحمدی تاسیس شد که الان در حال تشکیل خط جدیدی با نام” شاهین_امیر” هستن این خط شامل کالاهایی بسیار خاص، فوق لوکس و هنری میشه.

درسا دارای شبکه ای پانصدهزار نفری از مشتریان وفاداره و با تولیدکنندگان حرفه ای داخلی و ترکیه ای همکاری می کنه.
سایت درسا، خدمات زیادی به علاقمندان دنیای چرم ایران میده که بازدید از اون و صفحات درسا در شبکه های اجتماعی رو پیشنهاد می کنیم.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر و آشنایی با اجناس درسا، به این نشانی مراجعه کنین.

اگه عاشق دنیای چرم هستین، برنده هایی مانند: پاتن چرم، رویال چرم، آریا چرم و مارال چرم هم انتخابای خوبی هستن.

سکانس پنجم: ۱۰ راه حل تشخیص چرم اصیل

شاید واسه شما این سوال پیش اومده باشه که چیجوری در بازار رنگارنگ امروز که با حمله برنده های چرم داخلی و خارجی در اقتصاد ایران مواجه هستیم، به قولی سره رو از ناسره تشخیص بدیم و بتونیم با اطلاعات خود، چرم اصلی رو از بدلی تمیز بدیم.

شایدً یکی از دلایلی که خیلیا، عطای خرید اجناس چرمی و شیک به نسبت ارزون رو به عطایش می بخشن و از خیرش میگذرن، در این نکته باشه که اونا توانایی تشخیص چرم اصل با تقلبی رو ندارن و فکر می کنن که شاید چرمای ۱۰۰ درصد، چرم نبوده و نمیشه به تبلیغات رنگارنگ دلخوش بود.

به هر حال، اگه علاقمند به دنیای چرم و نگهداری از پوششای چرمی مانند کت و کیف و کفش و پالتو و پوتین و امثالهم هستین، راهنمای ساده ای هست که به شما امکان میده تا با این اطلاعات، ماه های آینده رو با استایل و مد چرمی ظاهر شید و ظاهر آینده خود رو با ظاهر گذشته، متفاوت کنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که چرم مصنوعی (PVC-PU) ترکیبی از یه لایه روکش به نام SKIN بوده و یه لایه از جنس PVC یا PU روی اون قرار میگیره که روی پارچه پوشش داده می شه.
محصول بدست اومده از این راه، همون ظاهر و احساس چرم طبیعی رو داره و از طرفی، چرم مصنوعی ارزون تر از چرم طبیعیه.

به برچسب اجناس چرمی توجه کنین

اجناس چرمی طبیعی که از فروشگاه های معتبر بخرین و عضو اتحادیه چرم کشور باشن، دارای برچسب اصالت کالا هستن و نشون و مهر نشون دهنده طبیعی بودن چرم و اصالت محصول روی کالا درج شده.
اصالت برچسبا رو میشه از راه سامانه های وزارت صنعت، معدن و تجارت استعلام کرد.

بخاطر این، خرید اجناس چرمی به دلیل خاص بودن اون و گرانی کالا، از مراکز معتبری باید صورت بگیره.
البته برچسب چرم،‌ تنها یکی از راهکارهای تشخیص اصل بودن محصول چرمیه که قصد خرید داره.

بوی چرم از سر درون خبر میده

به قول شاعر: رنگ رخساره خبر میده از سر درون! درباره چرم هم تقریبا همچین چیزی نمونه داره.

چرم طبیعی، بوی مخصوص به خود داره.

شناخت بوی چرم طبیعی، کمی مهارت نیاز داره که شاید افراد عادی از اینجور مهارتی، خالی باشن. پس، بوی چرم طبیعی رو از راه استشمام چرمای طبیعی حیوانات جور واجور، با مشورت کارشناسان، امتحان کنین.

قیمت چرم: مراقب باشین

چرم اصل، کالایی گران قیمته. پالتویی که با چرم اصل تولید می شه، اگه شما با بهای خیلی کم در فلان فروشگاه یا دست فروش در سطح شهر مشاهده کردین، باید در اصالت چرم استفاده شده در اون شک کنین. چون که یکی از راهکارهای تعیین اصالت چرم، قیمت اون هستش و به قول بورس بازه ها، هر چیزی بهایی داره.
در صنعت چرم، بر خلاف صنعت بورس، “بز خری” معنا و معنی چندانی نداره و اجناس چرمی اصل رو نمیشه حتی پس از گذشت چند سال از تولید اون، مثلا با یه دهم قیمت اولیه خرید.

چرم طبیعی، بسیار گرون تر از شکلای جور واجور چرم مصنوعیه. اما تشخیص حد قیمت و اصالت محصول، بحث ایه که هم تجربه می خواد و هم اطلاعات روز و البته این اطلاعات رو امروزه میشه از سامانه های مربوطه، استعلام کرد.

خرید از فروشگاه های معتبر چرم

چرم فروشی، مثل طلا و فرش فروشی، در هر مکانی ممکن نیس.
فعالان صنعت چرم، فعالان تقریبا مشخصی هستن و دارای صنف مشخص و روش کار و کارکرد معلومی حساب می شن که میشه از راه سامانه های دیجیتالی بررسی کرد.

پس، تلاش کنین در خرید اجناس چرمی، از مراجعه به فروشگاه هایی که به جز کار چرم، ده ها فعالیت اقتصادی دیگه هم دارن دوری کنین. چون بحث چرم، موضوع تخصصیه و تنوع و قیمت بسیار داره و انتخاب بهترین کالای چرم، در جشنواره ای از اجناس چرمی در فروشگاه تخصصی، حرکت موثر تری میشه.

پشت چرم مهم تر از روی چرم

این اصطلاح چرم فروشان حرفه ایه که همیشه، در بررسی اصالت اجناس چرمی، پشت محصول رو هم نگاه می کنن. بعضی از روشای شناسایی چرم غیر اصل رو میشه در بررسی بافتای پشت چرم دید. شاید سوال کنین که واسه بررسی اصالت کیف، کاپشن، دستکش و دیگه اجناس چرمی که دارای آستر هستن چیکار باید کرد؟

خوب! به درزهای دوخت این اجناس چرمی دقت کنین. پشت چرم طبیعی پرز داره در حالی که پشت پارچه های مصنوعی، معمولا به صورت شبکه ای، با نخ دوخته شده.
یکی از راه های شناخت می تونه این روش باشه اما همیشه دقیق نیس.

ضخامت جور واجور چرم

چرم اصل، یه دست نیس.
بر خلاف تصور عموم که فکر می کنن چرم اصل، باید سطحش یه دست باشه، سطح ناهمگونی داره.
یعنی بعضی جاها نازک و بعضی ضخیمه. چون قسمتای جور واجور پوست دام، ضخامتای متفاوتی داره.
اما در چرم تقلبی، همه این خلل و فرج و ناهمگونیا برطرف می شه تا محصول یه دست در اختیار مشتری قرار بگیره.
پس، ضخامت، کلید واژه خوبی واسه شناسایی چرم اصل از چرم مصنوعیه.

درخشش نور در چرم طبیعی

نور هم یکی از روشای تعیین اصالت یا نبود اصالت اشیاءه. این قضیه رو هم، به تجربه میشه. اگه چرم طبیعی رو زیر نور بگیرین، نور یکدستی رو مشخص نمی کنه.
علتش رو هم میشه در دلیلی که در روش قبلی توضیح دادیم، جستجو کرد.

چون چرم طبیعی، سطح ناهمگونی داره، شک نداشته باشین درخشش نور برابری هم نداره و بعضی جاهای اون، مات و بعضی جاها براق به نظر می رسه.

بافت و طرح روی چرم مهمه

وقتی دست به چرم می زنید، به بافت و طرح روی چرم هم دقت کنین. چرم طبیعی، دارای طرح غیر تکراری و استثنایی و خاص هستش.
شکل خاصی نداره. اگه روی چرم، طرح تکراری و قابل دنبال کردن مشاهده کردین، به اصالت چرم شک کنین.

چرم مصنوعی به سرعت شعله ور می شه

یکی از روشای ضربتی تست چرم مصنوعی از طبیعی، تست اشتعاله. چرم مصنوعی چون از پلاستیک درست شده، خیلی راحت شعله ور می شه.
اما این قضیه به همون سرعت واسه چرم طبیعی اتفاق نمی افته.

البته این روش رو در فروشگاه آزمون نکنین ولی در نظر داشته باشین که یکی از مهم ترین نشونه ها واسه تشخیص چرم مرغوب و طبیعی، حس لمس اون هستش.
چرم طبیعی مثل یه پوست واقعی، بر خلاف چرم مصنوعی، حس گرمی به دست میده.