مجله علمی خبری

پورتال خبری و سبک زندگی،آموزش مهارت های کاربردی

آداب غذا خوردن در شرکت ؛ از بردن این غذاها به محل کار پرهیز کنید

آداب غذا خوردن در شرکت ؛ از بردن این غذاها به محل کار پرهیز کنید

زندگی اجتماعی آداب زیادی داره که با رعایت اونا می تونیم جامعه سالم‌تر و روابط خیلی با احترام‌تری رو تجربه کنیم.
بخشی از آداب اجتماعی به محل کار مربوط می‌شه. فارغ از راه ‌های برخورد همکاران با هم و دوری از فعالیت‌های غیراخلاقی در محل کار مثل شایعه‌پراکنی، گسترش دروغ و تجاوز به حریم خصوصی همدیگه، مسایل دیگری هم هست که شاید تا حالا به اونا توجه خاصی نداشته‌اید.

چند بار براتون پیش اومده از صدای غذا خوردن همکارتون حواستون پرت شه؟ چند بار شده که بوی نامطبوعی در اتاق کارتون پیچیده باشه و تمرکزتون رو از دست داده باشین؟

یکی از اتیکت‌های محل کار به غذا و غذا خوردن مربوطه. شاید در نگاه اول این موضوع خیلی مهم به نظر نرسه. اما موضوع بسیار مهمیه که با رعایت اون محیط کار رو به محلی آروم و امن تبدیل می‌کنین.

غذا خوردن در محل کار آداب ساده‌ای داره.
اولین موضوع قابل ذکر اینه که مطمئن باشین هیچ کسی از شنیدن ملچ‌ملوچ و لیسیدن انگشتان دست شما یا هورت کشیدن نوشیدنی‌تون خوشش نمی‌آید! پس اگه جزو کسایی هستین که عادت دارین همه غذاها و خوراکی‌ها رو با تولید صدا بخورین، پیشنهاد می‌کنیم در این رفتار غیراجتماعی خود تجدید نظر کنین تا حکم مردم‌آزار پیدا نکنین.

نکته قابل ذکر بعدی در مورد آشپزخانه، سالن غذاخوری یا اتاقیه که قراره در اون ناهار خود رو صرف کنین. حتما غذای خود رو در یخچال بذارین. واسه خوردن غذا هم حتما به اتاق، میز یا سالنی که مخصوص صرف ناهاره برید و از خوردن غذا در پشت میز خود دوری کنین.

اگه غذا، میوه یا سالادی رو واسه روز بعدی خود خریداری کرده‌اید، نام خود رو روی برچسب بنویسین و روی ظرف غذا بچسبونین. بعد اونو در یخچال بذارین. یادتون باشه که غذا یا هر نوع میوه و خوراکی که در یخچال محل کار می‌گذارید رو یا استفاده کنین یا اونو دور بندازین تا خراب نشه و بوی نامطبوعی در یخچالِ محل کار ایجاد نکنه. این وظیفه خودِ شخصه که این کارا رو بکنه، نه نیروی خدماتی!

آداب بعدی که در مورد خوردن غذا در محل کار باید بدونین، نوع خوراکی‌هاییه که با خود به دفتر، اداره، مغازه، شرکت یا …. می‌برید.

در زیر ۷ ماده غذایی که پیشنهاد اکید داریم در محل کار صرف نکنین رو براتون نوشته‌ایم تا با باخبر شدن از اون، به حقوق بقیه احترام بیشتری بذارین.

۱- ماهی

اولین گزینه ماهیه. هیچ غذایی به اندازه ماهی بو نداره. هر چقدر هم که عاشق ماهی هستین، پیشنهاد می‌کنیم این غذا رو به محل کار نبرین. وقتی شما ماهی رو در مایکروفر گرم می‌کنین، فضای داخلی این دستگاه بو گرفته و غذای بقیه هم با عطر ماهی همراه می شه.
هم اینکه، بوی ماهی به اندازه ای شدیده که در اتاق باقی می‌موند و واسه بقیه به طور کامل رو مخه.

ماهی‌های موردعلاقه خود رو در خونه و با اعضای خونواده‌تون صرف کنین.

۲- کلم بروکلی پخته شده

کلم بروکلی پر از آنتی‌اکسیدانه و خام اون با لیموترش طعمی عالی داره.
اما وقتی همین کلم مقوی رو می‌پزید، بوی آزاردهنده‌ای داره.
پس، از این به بعد، استیک یا مرغ خود رو بدون کلم بروکلی پخته شده به محل کار ببرین و صرف کنین تا باعث آزار همکاران هنگام خوردن ناهار نشید.

این مطلب را هم از دست ندهید :   پیامدهای اخلاقی و اجتماعی تراژدی توزیع نامناسب گوشت

۳- کلم

براتون پیش اومده که وارد خونه شید و ببینین بوی کلم همه خونه رو ورداشته؟ این بو اصلا مورد پسند نیس.
هر چقدر هم که کلم خوشمزه باشه و به غذا و سالاد طعم بی‌نظیری بده، اما به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بوی کلم واسه کسایی که اون غذا رو نمی‌خوردند بسیار آزاردهنده میشه.

۴- ترشی

ترشی یکی از بهترین چاشنی‌های کنار غذا بشمار می‌رود. خیلی از ما ایرونی‌ها عاشق نوعای جورواجور ترشی هستیم.
اما این رو در نظر داشته باشین که ترشی‌ها بوی زیادی دارن. شاید واسه شما که اونو میل می‌کنین بسیار دلچسب باشه اما کسایی که فقط بوی ترشی به مشامشان می‌رسد، اذیت می شن.
پس به جای ترشی از چاشنی‌های دیگری در کنار غذای خود بهره بگیرین.

۵- تخم‌مرغ

تخم‌مرغ آب‌پز پر از پروتئینه و واسه کسایی که دنبال رژیم غذایی سالم هستن، گزینه بسیار خوبی بشمار می‌رود. اما لازمه یادآوری کنیم که این خوراکی ساده اما خوشمزه، بوی بسیار آزاردهنده‌ای واسه بقیه داره؟

پیشنهاد می‌کنیم به جای تخم‌مرغ آب‌پز واسه صبحونه، از گزینه‌های بی‌بو مثل پنیر، خامه‌عسل یا مربا استفاده کنین.

۶- سیر و پیاز

خیلی کم پیش میاد کارمندی سیر یا پیاز با خود به دفتر ببره. اما شاید واسه طعم بخشیدن به سالاد یا غذای خود از پودر سیر و پیاز استفاده کرده باشین. یا مدل‌های سرخ کرده اونو روی غذای خود ریخته باشین. در خوش‌طعمی این مواد هیچ شکی نیس، اما واسه رعایت آداب کاری بهتره این مواد رو به محل کار نبرین و فقط در خونه از طعم و عطرشون لذت ببرین.

یادتون باشه، نه فقط بوی خود مواد، بلکه بوی دهن شما پس از صرف سیر و پیاز واسه بقیه بسیار آزاردهنده میشه.

۷- ادویه‌ کاری

ادویه کاری هم بوی تند و شدید داره و غذاهایی که با کاری جفت و جور شده‌ان رو سر کار نبرین.

وقتی همکاران غذاهایی با بوی نامطبوع میل می‌کنن ما چه باید بکنیم؟

اگه همکار شما عادت داره غذاهایی رو به محل کار بیاره که همیشه بوی نامطبوعی در سالن غذاخوری به جا می‌گذارن، می‌تونید در آخر ادب و احترام به اون گوشزد کنین که این کار واسه بقیه آزار دهنده س. به طور مثال می‌تونید جملات زیر رو به کار ببرین:

  • «من عاشق بیف با کلم بروکلی هستم و همیشه به رستوران X می‌رم تا این غذا رو بخورم. اما همیشه ترجیح می‌دم فقط در رستوران اونو بخورم چون نمی‌شه در مقابل بوی این غذا مقاومت کرد.»
  • «می‌دونم هوا گرمه اما اگه اشکالی نداشته باشه پنجره رو باز می‌کنم تا بوی غذا بیرون بره.»
  • «منم عاشق پیاز و پنیر توی ساندویچ همبرگر هستم اما به خاطر بوی زیادی که داره ترجیح می‌دم سر کار این غذا رو نخورم تا بقیه اذیت نشن»

بعضی از افراد متوجه اشاره‌های غیر مستقیم شما می‌شن و از دوباره آوردن اینجور غذاهایی به شرکت دوری می کنن.