مجله علمی خبری

پورتال خبری و سبک زندگی،آموزش مهارت های کاربردی

اگر این نشانه ها را دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید؛ از خروپف تا پا درد

اگر این نشانه ها را دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید؛ از خروپف تا پا درد

تنها یه مشکل جزئی در کارکرد یکی از بخشای بدن کافیه تا سلامت ما به خطر بیفته، اما تشخیص نشونه های مریضی بعضی وقتا اصلاً ساده نیس.
دردها یا تغییرات یهویی بدن می تونن حتی نشون دهنده یه مریضی کشنده باشن. در ادامه به نشونه هایی می پردازیم که هیچوقت نباید به اونا بی توجه باشین. البته همه این علائم نشون دهنده یه مریضی کشنده نیستن، اما باخبر شدن از اونا به شما کمک می کنه به موقع به دکتر مراجعه کرده و سلامت خود رو حفظ کنین.

۱- دردی در قفسه سینه که تا دستا یا فک امتداد پیدا می کنه

درد قفسه سینه یکی از نشونه های عادی حمله قلبیه. این مشکل وقتی اتفاق می افته که جریان خون به قلب مسدود می شه که معمولاً دلیل اون لخته شدن خون در یکی از عروق خونیه.

دردی در قفسه سینه که تا دستا یا فک امتداد پیدا کنه، نشونه حمله قلبیه. حرکت کردن یا تماس فیزیکی نقشی در ایجاد دوباره این درد نداره. اگه این نشونه ها رو دارین، حتماً به اورژانس مراجعه کنین.

افراد بالای ۵۰ سال یا کسایی که فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، یا در خونواده خود سابقه دچار شدن به مریضی قلبی دارن، خطر بروز حمله قلبی در اونا بیشتره.

۲- قرمز شدن و درد یهویی چشما

قرمزی یا خشکی بعضی وقتا چشما به دلیل کمبود خواب، فشار آوردن به چشما یا وجود مواد آلرژی زا در هوا، چیزی طبیعیه. اما اگه چشماتون یهو قرمز و دچار سوزش شن باید به دکتر مراجعه کنین.

قرمزی یهویی چشما که با درد همراه باشه، نشونه گلوکوم زیاد زاویه بسته (یه جور آب مشکی) است و اگه درمان نشه، می تونه منتهی به نابینایی فرد شه.

در اثر این مریضی فشار درون چشما افزایش شدیدی پیدا می کنه.
این مریضی می تونه با گشاد شدن مردمک چشما -خواه در اثر حضور در فضایی تاریک، خواه بر اثر مصرف دارو- بروز پیدا کنه.
درد به وجود اومده به وسیله این مریضی معمولاً با حالت تهوع همراه می شه.

 

۳- سردرد یهویی و شدید

 

بیشتر سردردها شکلی کم کم دارن. اما اگه یهویی دچار سردرد بسیار شدیدی شید، باید فوراً به دکتر مراجعه کنین.

سردردهای «رعد آسا» نشونه ای پزشکی هستن که هیچوقت نباید به اونا بی توجهی کرد.
این دردها از خونریزی مغزی حکایت دارن. در صورت بروز این مسأله، قبل اینکه خونریزی باعث آسیب دیدن سلولای مغزی تون شه، فوراً با اورژانس تماس بگیرین.

۴- درد یا گرفتگی عضلات ساق پا

ورزش سنگین یا حتی رگ به رگ شدن پاها می تونه باعث دردهای عضلانی در پاها شه، اما اگه بین گرفتگی عضلات ساق پاتون و حرکت کردن تون ارتباطی نبینید یا بدون هیچ حرکتی دچار این مشکل شده باشین، این مسأله می تونه نشونه مشکل جدی تری باشه.

اگه سابقه دچار شدن به مریضی قلبی-عروقی داشته باشین و فهمیده باشین که عضلات ساق پاتون گرفته و این مسأله با متورم شدن عضلات، حساس شدن اونا به تماس فیزیکی، گرم شدن یا تغییر رنگ ساق پا همراه باشه، باید فوراً به دکتر مراجعه کنین، چون ممکنه مشکل تون ترومبوز سیاهرگی عمقی باشه که در اثر اون یه لخته خونی در یکی از رگای عمیق تر پا به وجود میاد.

این لخته می تونه از محل فعلی خود جا به جا شه، به سمت ریه ها حرکت کنه و باعث آمبولی ریه شه که کشنده س.

۵- احساس درد هنگام بلع

 

سخت شدن بلع، شایع ترین نشونه سرطان مریه.

 

احساس درد هنگام بلع یکی از نشونه های مهمیه که باید فوراً بررسی بشه. این مشکل اگه درمان نشه، زخمای به وجود اومده به وسیله سرطان می تونن شدت پیدا کنن و باعث خونریزی مرگبار در بدن شن. علاوه بر این، سرطان می تونه گسترش پیدا کنه و به مرحله ای برسه که دیگه قابل درمان نیس.

۶- خروپف یهویی

خروپف شاید چیزی جز یه عادت ناخوشایند شبونه به نظر نرسه، اما در عین حال می تونه نشونه بسته شدن مجرای هوای شما باشه.

خروپف معمولا دلیلای زیادی مثل سرماخوردگی یا آلرژی داره، اما خروپف طولانی می تونه مشکلی جدی باشه که با بالا رفتن خطر بروز مریضی قلبی ربط داره.

خروپف هم اینکه می تونه نشونه بزرگ شدن لوزها باشه.

خروپف کردن خطرناک نیس، اما اگه سابقه اونو نداشته باشین و یهو و به طور دائمی این عادت رو پیدا کنین، باید به دکتر مراجعه کنین و مشکل خود رو با اون درمیون بذارین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۲۰ استفاده متفاوت و کاربردی که می توان از نرم کننده های مو کرد

۷- ناتوانی در دفع گاز شکم یا مدفوع

یبوست گاه و بیگاه مسأله عجیبی نیس، اما اگه فهمیده باشین که یبوست تون طولانی تر از عادی شده، باید به دکتر مراجعه کنین.

شکم درد مشکل رایجیه و معمولآً در اثر یبوست به وجود میاد. با این حال، اگه شکم دردتون با ناتوانی در دفع گاز شکم یا مدفوع همراه باشه، این مسأله می تونه نشون دهنده مریضی انسداد روده باشه.

انسداد روده وقتی اتفاق می افته که چیزی به صورت فیزیکی جلوی حرکت ضایعات بدن در روده ها رو میگیره و باعث پارگی روده یا بروز عفونت می شه.

 

۸- سست شدن یه طرف بدن یا صورت

 

احساس سستی تو یه طرف صورت یا بدن، افتنادگی صورت و جویده جویده حرف زدن، نشونه های سکته مغزی یا حمله‌ ایسکمی گذرا هستن.

سکته مغزی در اثر لخته شدن خون یا پارگی عروق اتفاق می افته. در اینجور شرایطی، حتی یه لحظه رو هم نباید از دست بدین و باید فوراً به اورژانس مراجعه کنین.

۹- تغییرات یهویی در بینایی

 

 

هرگونه تغییر یهویی ای در بینایی خود، مثل تاری دید، دو بینی، احساس درد در هر دو چشم یا یکی از اونا، یا کاهش دید رو باید با یه دکتر در میان بذارین.

بروز تغییر در بینایی -البته نه همیشه- می تونه با بروز مشکل در خود چشما رابطه داشته باشه. علاوه بر این، اینجور تغییراتی می تونه به دلیل بالا رفتن فشار خون یا قند و یا سکته هم باشه.

 

۱۰- بروز تغییر در خال یا کک مکا

 

هرچند وجود خال و کک و مک روی پوست چیزی شایع حساب می شه و بیشتر اونا خوش خیم هستن، اما اگه خال یا کک و مکی دارین، باید همیشه اونا رو کنترل کنین و هر گونه تغییری در رنگ، بافت، شکل یا اندازه اونا رو به دکتر اطلاع بدین.

خالا باید گرد، تخت و برابر باشن.اگه خالی شروع به بزرگ شدن کنه یا دور اون حالتی ناصاف پیدا کنه، باید به دکتر مراجعه کنین. ممکنه دلیل خاصی نداشته باشه، اما در عین حال می تونه نشونه سرطان پوست باشه که در اینصورت، باید از روی پوست تون ورداشته شه.

اما خالای سرطانی چه نشونه هایی دارن؟ محو یا ناصاف بودن دور خال، نامتقارن بودن دور خال، یکدست نبودن رنگ خال یا بزرگی خال. تشخیص هر چی زودتر سرطان پوست، درمان اونو راحت تر کرده و احتمال موفقیت آمیز بودن درمان رو بیشتر می کنه.

 

۱۱- بروز تغییر در سینه ها

 

حتماً میدونید که در صورت احساس هر گونه توده یا برآمدگی در سینهای خود، باید به دکتر مراجعه کنین. اما تغییرات دیگری هم هست که باید مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

هرگونه تغییری در نوک سینه ها یا هاله دور اون، می تونه نشونه سرطان سینه باشه. این تغییرات شامل تو رفتگی یا عقب رفتن نوک سینه ها یا هاله دور اونا و تغییر در رنگ یا بافت اونا مثل ورم کردن می شه.

علاوه بر اینا، باید به دنبال نشونه های دیگری از جمله چروک شدن پوست سینه یا تغییر بافت اون، تغییر رنگ، یا هر گونه تغییر غیر عادی در اندازه سینه ها هم باشین و خودتون هر ماه سینه هاتون رو معاینه کنین.

 

 

۱۲- ادرار خونی

ادرار خونی یکی از نشونه های احتمالی سرطان کلیه یا مثانه س. این حالت معمولاً با درد همراه نبوده و بیشتر همیشگی نیس.
در صورت مشاهده خون در ادرار خود، حتماً به دکتر مراجعه کنین.

خونی بودن ادرار هم اینکه می تونه در اثر عفونت درمان نشده ای در کلیه یا مثانه باشه که نشونه های محسوس تری، از جمله حالت تهوع و پشت درد دارن.

۱۳- کاهش وزن سریع و بی دلیل

اگه بدون ایجاد تغییر در رژیم غذایی یا اندازه فعالیت بدنی خود وزن کم کنین، باید به دکتر مراجعه کنین.

کاهش بی دلیل وزن می تونه نشونه تغییرات هورمونی یا حتی سرطان باشه.