مجله علمی خبری

پورتال خبری و سبک زندگی،آموزش مهارت های کاربردی

از مضرات مصرف نوشابه‎های رژیمی چه می‎دانید؟

از مضرات مصرف نوشابه‎های رژیمی چه می‎دانید؟

هممون از مضرات مصرف نوشابه های گازدار واسه سلامتی آگاه هستیم و خیلی از ما نوشابه های رژیمی رو جانشین اونا کردیم چون که تصور می کنیم این نوشابه ها سالم تر هستن و قند کمتری دارن. اما دلیلای زیادی هست که نوشابه های رژیمی هم بر سلامت بدن اثری منفی دارن.

۱- زیاد شدن وزن

با اینکه نوشابه های رژیمی اندازه قند موجود در نوع عادی اونو ندارن، اما شیرین کننده های مصنوعی این نوشابه ها هم بی خطر نیستن. قند شیرین کننده های مصنوعی بسیار بیشتر از قند طبیعیه و به خاطر همین، این نوشیدنیا در واقع می تونن بدن ما رو از قندهای طبیعی مثل قند موجود در میوه ها محروم کنن. طبق تحقیقات، شیرین کننده های مصنوعی همون اثرات قند بر بدن رو دارن.

شیرین کننده های مصنوعی باعث تولید هورمون انسولین در بدن می شن؛ هورونی که بدن رو وارد فاز ذخیره چربی می کنه و منتهی به زیاد شدن وزن می شه.

پژوهشای دیگه هم نشون میده اندازه افزایش دور کمر در کسایی که روزانه از نوشابه های رژیمی استفاده می کنن در مقایسه با کسایی که این نوشابه ها رو مصرف نمی کنن، ۵۰۰% بیشتره.

۲- مشکلات قلبی

تحقیقات زیادی نشون میده به دلیل وجود شیرین کننده های مصنوعی در نوشابه های رژیمی، مصرف این نوشیدنیا می تونه منتهی به افزایش خطر بروز مشکل قلبی شه.

پژوهشی که در کشور سوئد و طی ۱۲ سال روی ۴۲ هزار مورد انجام شد نشون داد مردانی که دو وعده در روز نوشابه های رژیمی مصرف می کردن احتمال دچار شدن به مشکل قلبی در اونا ۲۳ درصد بیشتر بود. ۵۰۹ نفر از این مردان بر اثر مشکل قلبی از دنیا رفتن.

۳- مشکلات کلیوی

پژوهشی که در مورد زنان انجام شده بود نشون داد مصرف نوشابه های رژیمی خطر دچار شدن به مشکلات کلیوی رو زیاد می کنه.

محققان این تحقیق میگن: «با اینکه لازمه تحقیقات بیشتری در این مورد انجام بشه اما پژوهشامون نشون میده هرچه اندازه به کار گیری سدیم و شیرین کننده مصنوعی در نوشابه بیشتر باشه، کارکرد کلیه ها به اندازه بالاتری کم میشه.»

۴- نوسانات خلقی

با اینکه ممکنه نوشیدن یه نوشابه رژیمی براتون آرامش بخش باشه، اما شاید واقعا اینجور تأثیری نداره. طبق تحقیقات، شیرین کننده های مصنوعی رابطه زیادی با افزایش خطر دچار شدن به افسردگی دارن. واقعا، احتمال دچار شدن به افسردگی در کسایی که دائم از این نوشیدنیا استفاده می کنن، ۳۰ درصد بیشتره.

پژوهشی نشون داد ترک یا کم کردن مصرف نوشیدنیای رژیمی شامل شیرین کننده های مصنوعی یا جانشین کردن اونا با قهوه شیرین نشده، خطر دچار شدن به افسردگی رو کم می کنه.
محققان این تحقیق میگن: «تحقیقات بیشتری در این مورد نیازه و افراد گرفتار به افسردگی باید به مصرف داروهای ضد افسردگی که دکتر واسه اونا تجویز کرده ادامه.»

این مطلب را هم از دست ندهید :   با ۱۰ کشور بسیار کوچک در جهان آشنا شوید که حتی نام آن ها هم به گوشتان نخورده است

۵- خطر دچار شدن به دیابت

با اینکه خیلی از افراد تصور می کنن نوشابه های رژیمی بدون قند بوده و در نتیجه نوشیدنی سالم تری هستن، پژوهشی نشون داد مصرف روزانه تنها یه نوشابه رژیمی خطر بروز سندروم متابولیک (وجود گروهی از عوامل خطرساز واسه بروز بیماریای قلبی-عروقی و دیابت تو یه شخص) و دیابت نوع دو رو تا ۳۶ درصد زیاد می کنه.

۶- سردرد

برخلاف تصور بعضی کافئین موجود در نوشابه های رژیمی عامل سردرد نیس بلکه واقعا شیرین کننده مصنوعی ِ «اسپرتیم» دلیل این مسأله س. تحقیقات نشون داده میان شیرین کننده های مصنوعی و سردردهای خیلی از بیماران رابطه هست.

 

 

۷- نداشتن ارزش غذایی

هیچ کدوم از شکلای جور واجور نوشابه ارزش غذایی ندارن. خیلی از مردم تصور می کنن چون نوشابه های رژیمی بدون کالری هستن مصرف این نوشیدنیا مانند مصرف آبه. این تصور اشتباهه. شیرین کننده مصنوعی ِ «اسپرتیم» باعث بروز مشکلات مختلفی در بدن می شه و ارزش اینجور صدماتی رو نداره. اگه احساس تشنگی کردین یا تصمیم داشتین چیزی بخورین که کالری زیادی نداشته باشه، تنها آب بخورین.

آب واسه همه فعالیتای بدن لازمه پس جانشین کردن اون با نوشابه های رژیمی اشتباهه.

۸- آسیب به دندانا

شاید مضرات مصرف نوشابه های رژیمی واسه دندانا روشن به نظر برسه اما شاید خیلی از مردم نمی دونن این مسأله تا چه حد جدیه. طی تحقیقی که درباره مضرات نوشابه های رژیمی انجام شد، محققان دهن مصرف کننده های کوکائین، متامفتامین و آدمایی که عادت به مصرف نوشابه های رژیمی دارن رو مورد مقایسه قرار دادن و فهمیدن اندازه فرسایش دندانا در همه این آدما به یه اندازه س. این مسأله در اثر شیرین کننده های مصنوعی این نوشابه ها رخ نمی ده و اسید موجود در اونا عامل این موضوعه.