مجله علمی خبری

پورتال خبری و سبک زندگی،آموزش مهارت های کاربردی

۱۴ حقیقت جالب و خواندنی درباره کرگدن ها که شاید نمی دانید

۱۴ حقیقت جالب و خواندنی درباره کرگدن ها که شاید نمی دانید

کرگدنا بعد از فیلا دومین پستاندار بزرگ روی خشکی هستن. با اینکه ظاهر این حیوانات پر طاقت و سمج به نظر می رسه اما بدیش اینه کرگدنا هم از نامهربانیای آدم با طبیعت در امان نمونده ان و از جمله حیواناتی هستن که در خطر نابودی دارن. در اولین روزای سال جاری بود که خبر مرگ آخرین کرگدن سفید شمالی در کنیا منتشر شد.
اما هنوز تعدادی از گونه های دیگه این حیوان باقی مونده و با وجود تلاشای زیادی که واسه حفظ کرگدنا انجام شده امید اون میره که خطر نابودی اونا از بین بره.

در ادامه به حقایق جالبی درباره این حیوانات می پردازیم.

۱- سود اقتصادی دارن

هر ساله گردشگران زیادی به زیستگاهای کرگدنا سفر می کنن تا این حیوانات رو از نزدیک ببینن در نتیجه درآمد خیلی از این روش کسب می شه.
هم اینکه این حیوانات نقش مهمی در اکوسیستم اجرا می کنن. واقعا، فضولات کرگدنا به حفظ سلامتی حیوانات و گیاهان بومی کمک می کنه چون مگسا، زنبورها و گونه هایی از قارچ از اونا تغذیه می کنن.

۲- در میان نزاعای بشری گرفتار شدن

بی ثباتی و جنگ در سرزمینای محل زندگی کرگدنا، کار حفاظت از این حیوانات رو سخت کرده. اما حالا خوبیش اینه تعداد نهادهای حامی کرگدنا رو به زیاد شدنه.

۳- روش مراقبتی خاصی واسه پوست شون دارن

پوست بدن کرگدنا بسیار حساسه. این حیوانات واسه مراقبت از پوست خود در برابر خورشید، بدن شون رو با گل می پوشونن و اجازه میدن تا خشک شه.
هم اینکه، کرگدنا بدن شون رو به تنه درختا و سنگا میکشن تا حشراتی مثل کنها که روی اونا هستن رو از بین ببرن.

۴- سرعت زیادی دارن

با اینکه این حیوانات در ظاهر سنگین وزن و کنه به نظر می رسن، اما حقیقت اون هستش که کرگدنا می تونن با سرعت ۴۸ تا ۶۴ کیلومتر در ساعت بدوند. سرعت کرگدنای مشکی به ۸۰ کیلومتر در ساعت می رسه که تقریبا دو برابر بیشتر از رکورد سرعت اوسین بولت، قهرمون دوی سرعت و سریع ترین آدم دنیا هستش.

 

 

۵- در خطر نابودی قرار دارن

در اول قرن بیستم ۵۰۰ هزار کرگدن در افریقا و آسیا وجود داشت. اما امروزه تنها ۲۹ هزار کرگدن باقی مونده. شکار قانونی این حیوانات و از بین رفتن زیستگاهای اونا دلیل شده همه گونه های کرگدن در خطر نابودی قرار گیرند.

۶- بزرگ ترین گونه اون کرگدنای سفید هستن

طول بدن کرگدنای سفید به ۳/۵۰ تا ۴ متر و قد اونا به ۱/۸۰ متر می رسه که این اندازه از زمین تا شونِه اونا محاسبه می شه.
کرگدنای سفید نزدیک به ۲۲۶۸ کیلوگرم وزن دارن.

۷- کرگدنای سفید منقرض نشده ان

کرگدن سفید شمالی تقریبا منقرض شده و از این جور فقط دو کرگدن ماده باقی مونده. اما کرگدنای سفید جنوبی گونه در برابر نابودی حساب می شن و هنوز بیشتر از ۲۰ هزار تای اونا در طبیعت هست.

این مطلب را هم از دست ندهید :   آداب غذا خوردن در شرکت ؛ از بردن این غذاها به محل کار پرهیز کنید
۸- کوچیک ترین گونه کرگدن

کرگدن سوماترایی (جزیره ای در اندونزی) کوچیک ترین گونه این حیوانه که طول بدن اون به ۲/۴۰ تا ۳ متر و قد اون به ۱/۵۰ متر می رسه. کرگدن سوماترایی نزدیک به ۸۰۰ کیلوگرم وزن داره.

۹- گیاهخوارند

به سختی میشه باور کرد که این حیوانات بزرگ از گیاهان تغذیه می کنن اما کرگدنا گوشتخوار نیستن. این حیوانات مقدار بسیار زیادی گیاه می خورن.

۱۰- برنامه سفت و سختی واسه زندگی شون دارن

کرگدنا روزا و شبای خود با چریدن می گذرونن و فقط در گرم ترین ساعات روز می خوابن. این حیوانات وقتی که دست از خوردن  میکشن، خود رو با یه حموم گلی خنک می کنن.

۱۱- پرنده ها بهترین دوستان شون هستن

کرگدنا تنهایی رو بهتر می دونن اما واسه پرنده های کنه خوار استثنا قائل می شن.
این پرنده ها روی کرگدنا می شینن و از کنهای روی بدن اونا تغذیه می کنن. هم اینکه، پرنده های کنه خوار در صورت وجود خطر شروع به سر و صدا می کنن.

۱۲- کرگدنای مشکی دو شاخ دارن

 

 

کرگدنای مشکی دو شاخ دارن که شاخ جلویی بزرگ تره و طول اون از ۵۱ تا ۱۳۹ سانتیمتر فرق داره.
شاخ عقبی کوچیک تره و طول اون به ۵۶ سانتیمتر می رسه.

۱۳- دوران بارداری اونا ۱۵ تا ۱۶ ماه زمان میبره

با اینکه دوران بارداری این حیوانات کمی طولانیه اما جالبه که یه کرگدن تازه متولد شده می تونه یه ساعت بعد از تولد سر پا بایستد و شروع به راه رفتن کنه.
هم اینکه، کرگدنای تازه متولد شده ظرف پنج ساعت بعد از تولدشون شروع به پرستاری از مادر خود می کنن و بعد از حدود دو ماه چریدن و تغذیه از گیاهان رو شروع می کنن.

۱۴- قلمرو خود رو با مدفوع شون تعیین می کنن

یه کرگدن بالغ می تونه روزانه ۲۲ کیلوگرم مدفوع تولید کنه که به دلیل بالا بودن فیبر موجود در رژیم غذایی اونا و حجم زیاد غذاییه که مصرف می کنن. کرگدنا می تونن از فضولات همنوعان شون به اطلاعات زیادی درباره اونا پی ببرن مثل سن، جنسیت و رژیم غذایی اونا.