مجله علمی خبری

پورتال خبری و سبک زندگی،آموزش مهارت های کاربردی

با اصول و آداب معاشرت در محیط کار آشنا شوید

با اصول و آداب معاشرت در محیط کار آشنا شوید

درسته که حالا بیشتر محیطای کاری دیگه اون فضای خشک و رسمی قبلی رو ندارن، اما بعضی از اصول و آداب محیطای کاری هیچوقت تاریخ انقضا ندارن. این آداب بعضی وقتا نکات جزئی ای هستن که ممکنه از اونا غفلت شه، اما رعایت نکردن همین نکات به ظاهر جزئی ما رو به شخصی بی نزاکت، بی توجه، غیر حرفه ای و حتی غیر قابل تحمل در پیش همکاران مون تبدیل می کنه.
در ادامه با چگونگی برخورد و تعامل با دور و بریا در محیط کار می پردازیم.

۱- پشت میزتون غذا نخورین

تو یه فضای تنگ و محدود، کمترین بویی چند برابر به نظر می رسه، پس وقتی می خواین پشت میزتون غذا یا خوراکی ای بخورین، حتماً بوی اونو در نظر داشته باشین. تلاش کنین غذای خود رو جایی خارج از اتاق کارتون مثلاً در آشپزخانه یا بیرون محل کارتون بخورین.

۲- وقتی مریض میشین سر کار نرید

این لطف رو در حق همکاران تون بکنین و میکروب هاتون رو به اونا انتقال ندین. وقتی مریض میشین، اگه امکانش رو دارین، یه یا دو روز رو مرخصی بگیرین تا خوب استراحت کنین و بهتر خودتون رو درمان کنین. اگه اونقدر مریض باشین که حتی نوشته های روی نمایشگر رو نتونین بخونین، حضورتون در محل کار هیچ کمکی به همکاران تون نمیکنه. اگه هم لازمه که کار کنین، در صورت امکان، از خونه کار کنین.

۳- تلفنای شخصی تون رو در محیط کار محدود کنین

صحبتاتون با دوست تون درباره مهمانی آخر هفته اش هیچ سنخیتی با محیط کار نداره. در ساعات کاری تا جایی که ممکنه از تماسای شخصی دوری کنین.

۴- خودتون مشکل سر و صدا رو حل کنین

اگه اتاق جداگونه ندارین و محل کارتون فضای مشترکی داره و تلفنای کاری همکاران تون حواس شما رو پرت می کنه، یادتون باشه که شایدً کسی قصد اذیت کردن شما رو نداره. پس تلاش کنین شرایط رو درک کنین و با گذاشتن یه هدفون در گوش هاتون، سر و صدای محیط رو واسه خودتون کم کنین.

۵- منبع آلودگی صوتی نباشین

وقتی که می خواین ویدئویی در گوشی تون تماشا کنین یا آهنگی با اون گوش بدین، حتماً از هدفون استفاده کنین و قبل از پخش ویدیو یا آهنگ از وصل بودن هدفون مطمئن شید. علاوه بر این، دقت کنین که صدای ویدیو یا آهنگ اونقدر زیاد نباشه که حتی با هدفون هم همکاران تون رو اذیت کنه.

۶- در زدن رو یادتون نره

تصور کنین در حالی که شدیدا درگیر کارین، یهو همکارتون رو وسط اتاق تون ببینین.
شاید فقط یه سؤال ساده از داشته باشه، اما همون یه لحظه ای که حواس تون پرت می شه، رشته افکارتون رو پاره و بازدهی تون رو کم می کنه.
پس شمام نباید این کار رو با همکاران تون انجام بدین. اینکه شما مطمئنین که باید همون لحظه با اونا صحبت کنین، به این معنی نیس که اونا هم با شمام عقیده هستن. پس به همکارتون پیغام بدین و از اون سوال کنین که کی چند دقیقه ای وقت آزاد داره تا بتونین باهم صحبت کنین.

۷- وقت و بی وقت مزاحم همکارتون نشید

صرف اینکه میز شما و همکاران تون کنار هم قرار گرفته دلیل نمی شه هر زمان که خواستین با اونا صحبت کنین. به حریم شخصی همکاران تون احترام بذارین. طوری رفتار کنین که انگار یه در بین شما هست و اگه درگیر کار به نظر می رسن، از اونا سوال کنین که می تونن چند لحظه ای صحبت کنن یا نه.

۸- در جلسات کاری گوشی موبایل تون رو جلوی دید نذارین

در گذشته خبری از تلفنای همراه در جلسات کاری نبود. اما حالا هممون تا گوشی موبایل مون رو کنار دست مون، در دسترس نگذاریم آروم نمی گیریم. با این حال، در جلسات کاری حتماً گوشی موبایل تون رو جایی دور از دید بذارین. حضور گوشی موبایل روی میز به همکاران نشون میده که همه حواس تون به اونا نیس.

۹- فضول نباشین

وقتی میفهمید همکارتون درگیر یه مسأله شخصی شده هیچوقت درباره مشکلش کنجکاوی نکنین. اگه یکی از همکاران تون به دلایل نامعلومی چند روزی رو به سر کار نیومد، می تونین با یه پیغام ساده از اون احوال پرسی کنین و به اون بگید که اگه کمکی از دست تون برمیاد از اون افسوس نمی کنین. به همین جا اکتفا کنین و تلاش نکنین سر در بیارین که چه مشکلی براش پیش اومده. اگه مایل باشه خودش براتون تعریف می کنه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۱۴ حقیقت جالب و خواندنی درباره کرگدن ها که شاید نمی دانید

۱۰- به آلرژیای بقیه بی توجه نباشین

اگه همکاران تون به عطر، گل یا غذایی آلرژی دارن، این مسأله رو حتماً در نظر داشته باشین. شک نداشته باشینً دوست ندارین که مسئول بستری شدن همکارتون در بیمارستان باشین.

 

۱۱- میزتون رو مرتب نگه دارین

 

شما با مرتب نگه داشتن میز کارتون می تونین توانایی هاتون در سروسامون دادن به شرایط رو نشون بدین و تصویری حرفه ای از خودتون تو ذهن بقیه بسازین.

 

 

 

۱۲- ادبیات حرفه ای رو یادتون نره

 

فرقی نمی کنه با همکاران تون چقدر صمیمی باشین یا محل کارتون چقدر فضای دوستانه ای داشته باشه، همیشه روشن و حرفه ای صحبت کنین. اسم همه همکاران تون و تلفظ درست اونا رو حتماً یاد بگیرین. اگه قصد به کار گیری طنز و طعنه در حرف هاتون و بازی با کلمات رو دارین، حتماً مخاطب خود رو در نظر بگیرین. استانداردهای محیط کار رو در پیغامایی که واسه همکاران تون می فرستید هم رعایت کنین. هم گوینده خوبی باشین و هم شنونده خوبی. از اطلاعاتی که می تونین از همکاران تون به دست بیارین استقبال کنین، در واقع، از اونا سؤال کنین و بخواین که دونسته هاشون رو به شما انتقال بدن. سپاسگذاری خود رو به همکاران تون بگید.

۱۳- به پیغامای همکاران تون بی توجه نباشین

وقتی از همکاران تون پیغام متنی یا صوتی یا ایمیلی دریافت می کنین، اونا رو منتظر نذارین و به موقع جواب شون رو بدین.

۱۴- خودتون رو به همکاران جدیدتون معرفی کنین

یادتون باشه که حضور تو یه محیط کاری جدید و ناآشنا حس ناخوشایندی داره.
پس به همکار جدیدتون لبخند بزنین، صحبت مختصری با اون داشته باشین و از اون دعوت کنین که ناهار رو در کنار شما و بقیه همکاران تون بخوره. به اون پیشنهاد بدین که اگه سؤالی داشت از شما سوال کنه و در هفته های اول کارش اگه به مشکلی برخورد به اون مشاوره بدین.

۱۵- سراغ غذای همکاران تون نرید

یادتون باشه که فقط یخچال محل کارتون مشترکه، نه غذاهای داخل اون. پس اگه غذایی داخل یخچال هست که واسه شما نیس، نباید اونو بخورین. علاوه بر این، اگه قصد خوردن باقیمونده غذاتون رو ندارین، در یخچال رهاش نکنین؛ اونو یا با خود به خونه ببرین یا دورش بریزین.

۱۶- بقیه رو منتظر خودتون نذارین

تلاش کنین خودتون رو چند دقیقه ای زودتر به محل کار یا جلسه کاری تون برسونین. فرقی نمی کنه در جلسه گوینده باشین یا شنونده، حواس بقیه حاضرین رو با تماسا و پیغامای گوشی موبایل تون یا صحبت با کنار دستی تون پرت نکنین. جز در مواردی که مسئولیت سخنرانی و ارائه یه مطلب بردوش شما هستش، از یدونه گویی دوری کنین و فرصت صحبت و اعلام نظر رو به بقیه هم بدین.

۱۷- تأخیرتان رو از قبل اطلاع بدین

وقت شناسی یکی از اصول حرفه ایه اما امکان نداره که همیشه بتونیم سر وقت خودمون رو برسونیم. پس همکاران تون رو حتماً از قبل از تأخیرتان آگاه کنین تا بتونن برنامه خود رو با در نظر گرفتن اون تنظیم کنن.

۱۸- نظافت و نظم رو رعایت کنین

محل کار مثل خونه نیس که کسی به جای شما کار نظافت رو بکنه. پس خودتون ظرف هاتون رو بشورید، آشغال هاتون رو دور بندازین و وسایل شخصی تون رو از گوشه و کنار محل کارتون جمع کنین. در فضاهای مشترک، آخر تمیزی و نظم رو داشته باشین.