مجله علمی خبری

پورتال خبری و سبک زندگی،آموزش مهارت های کاربردی

با عارضه عصر تکنولوژی موسوم به «تِکست نِک» و راه های پیشگیری از آن آشنا شویم

با عارضه عصر تکنولوژی موسوم به «تِکست نِک» و راه های پیشگیری از آن آشنا شویم

اگه حالا در حال خوندن این متن با به کار گیری گوشی، لپ تاپ و یا تبلت خود هستین، شاید واسه مسلط شدن بر متن گردن خود رو به سمت جلو خم کردین. محققان به این وضعیت به اصطلاح تِکست نِک (text neck) یا همون «گردن در وضعیت پیام دادن» می گن. این حالت می تونه دردهایی رو در ناحیه گردن، شونه ها و ستون فقرات به وجود آورد.

«تِکست نِک» چیه و به چه دلیل آسیب رسانه؟

به صورت میانگین سر آدم حدود ۴٫۵ کیلوگرم وزن داره.

تصورش رو بکنین که یه توپ بولینگ حدود ۵ کیلوگرمی رو روی یه چوب قرار دادین. تا وقتی که این توپ در وضعیت صافی قرار گرفته چوب به سمت دیگری منحرف نمی شه و مشکلی بوجود نمیاد اما درست وقتی که توپ رو به سمت جلو مایل کنین، چوب کج و حتی ممکنه شکسته شه.

وقتی که جسم سنگینی روی اهرمی نازک و ظریف سوار شده، می تونه باعث به وجود اومدن فشار بیشتری روی اون شه.

در مطالعه ای که یافته های اون در مجله بین المللی «تکنولوژی جراحی» به چاپ رسید، وضعیت فشاری رو که سر به ستون فقرات وارد می آورد بررسی شد.
با تنها ۱۵ درجه خم شدن به سمت جلو چیزی برابر ۱۲ کیلوگرم فشار به ستون فقرات گردنی و ماهیچه هایی که از اونا مراقبت می کنن وارد میاد.

هرچقدر اندازه خم شدن به جلو زیاد شه بعد اون این فشار هم بیشتر می شه.

خم شدن ۳۰ درجه ای به سمت جلو برابر ۱۲ کیلوگرم فشار بر ستون فقرات

خم شدن ۴۵ درجه ای به سمت جلو برابر ۲۲ کیلوگرم فشار بر ستون فقرات

خم شدن ۶۰ درجه ای به سمت جلو برابر ۲۷ کیلوگرم فشار بر ستون فقرات

تموم این فشارها می تونن منتهی به درد و کشیدگیای عضلانی هم شن. شکی نیس که حالا که در حال خوندن این نوشته هستین هم کمی فشار رو روی شونه ها و گردن خود احساس می کنین.

به کمک تکنولوژی با  «تِکست نِک» مقابله کنین

خیلی اهمیتی نداره که از چه روشی به جنگ با این پدیده می رید اما مهمه که این کار رو انجام بدین.

مثلا اپلیکیشنایی چون Text Neck Indicator LITE وقتی که فاصله مناسب رو رعایت نکنین به شما اخطار میده. بیان کننده قرمزی به شما میگه که صاف بشینین و اگه بیان کننده به رنگ سبز بود بدون معناست که وضعیتی رو که واسه نشستن انتخاب کردین مناسبه.

اینجور اپلیکیشنایی بهترین وضعیت سر و گردن رو به شما موقع به کار گیری گوشیای همراه تون نشون میده و خیلی از ادما از به کار گیری اونا بیان رضایت می کنن.

یکی دیگه از عوامل موثر در مقابله با پدیده «تِکست نِک» فعالیتای بدنی و خصوصا کششیه. اپلیکیشن HeadUp مثل نمونه قبلی می تونه هشدارهایی رو در مورد وضعیت قرار گرفتن شما به همراه داشته باشه. هم اینکه تمرینایی مخصوص ماهیچه های گردن رو هم به شما آموزش میده.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۲۰ استفاده متفاوت و کاربردی که می توان از نرم کننده های مو کرد

اگه هم علاقه چندانی به به کار گیری اینجور اپلیکیشنایی رو ندارین بهتره از تمرینا و فعالیتای ورزشی کمک بگیرین. پروفسور «آرمین تهرانی» استادیار بالینی دانشکده پزشکی «مونت سینای» پیشنهاد می کنه که تایمر گوشی موبایل خود رو به کار انداخته و هر یک ساعت یه بار به انجام حرکات کششی بپردازید. واسه این کار از Google Calendar Goals هم می تونین استفاده کنین.

اینجا به چند نمونه از تمرینایی که به بهتر شدن وضعیت «تِکست نِک» کمک می کنه می پردازیم:

۱- صاف بشینین یا وایسید.

۲-  سر رو به سمت شونِه راست مایل کرده و به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در همون حالت نگه دارین.

۳- سر رو به شکلی حرکت داده و پایین بیارین که چانه قفسه سینه رو لمس کنه و بین ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در همون حالت باقی بمونین.

۴- سر رو به سمت شونِه چپ حرکت داده و در این حالت هم بین ۱۵ تا نیم ساعت متوقف شید.

۵- سر رو به سمت عقب و تا جایی که می تونین عقب برده و بازم فاصله وقتی بین ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در همون حالت بمونین.

۶- در هر کدوم از مسیرها بین ۲ تا ۴ بار این تمرینا رو تکرار کنین.

به جای تایپ، با هم صحبت کنین

یکی دیگه از راهکارهایی که می تونه مشکلات به وجود اومده به وسیله «تِکست نِک» رو کم کنه اینه که با به کار گیری وُویس یا با صحبت کردن تلفنی اینجور آسیبی رو به کمترین حد ممکن برسونین.

دکتر «دِرِک اوچیای» جراح و متخصص آرتروسکوپی لگن در مرکز Nirschl Orthopaedic Center در ایالت ویرجینیای آمریکا در این باره میگه: “اگه هم نمی تونین رد و بدل اینجور پیامایی رو متوقف کنین، از صفحه نمایشگر بزرگ تری استفاده کنین با این کار می تونی اونو در فاصله دورتری از خود قرار داده و درنتیجه گردن خود رو کمتر خم می کنین.” 

چه وقتی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

بعضی از مواقع هم تنها انجام نرمش و یا قرار گرفتن در وضعیتای مناسب نشستن نمی تونه کمک خوبی واسه درد باشه و ممکنه که مسئله جدی تری وجود داشته باشه.

دکتر تهرانی در این مورد میگه: “اگه درد گردن تون با گذشت یه هفته بهتر نشد و یا اگه این درد به بخشای پایین تر بدن مثل بازوها هم انتقال یافته و با بی حسی، مور مور شدن، سوزش و ضعف هم همراه شد، حتما باید در مورد این وضعیت از یه دکتر مشاوره بگیرین.”