پیگیری مشتری در کسب و کارهای کوچک

Follow-Up-Tips-For-Small-Business

چیجوری پیگیری کردن حتی ۱ مشتری در کار و کاسبی های کوچیک باعث رونق و پیشرفت اون کار و کاسبی می شه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ کسب وکار کوچیکی هستین؟ کارآفرین هستین؟ شرکت خدماتی هستین یا مثلاً محصولی فیزیکی عرضه می کنین؟ کسب وکار شما وابسته به درآمدزایی شرکت و کسب وکاره؟ به طور فعالانه با مشتریان و مراجعین در رابطه قرار دارین؟ به هرحال هر کسب وکاری رو به هر شکلی که اداره کنین . . . نیاز به پیگیری مشتری و فرصت های پیش اومده دارین. اما چیجوری این کار رو انجام می بدید؟ شاید بهتر باشه که بگم که به چه دلیل اصلاً پیگیری مشتری؟ هدف از پیگیری چیه؟

یادتون باشه که در کنار سرمایه گذاری میلیون ها یا شاید میلیاردها تومن در میدون تبلیغات یه کسب وکار، راه ساده تر واسه رونق اون پیگیری مشتریان و مراجعین به خودتونه، خصوصاً اگه اینجور مبلغی واسه هدر دادن در تبلیغات ندارین، این موضوع پیگیری از اهمیت خیلی بیشتری بهره مند می شه. با پیگیری مشتریان امتیازات زیر رو به دست می بیارید:

۱- شمارو از ابهام در داخل اجتماع مخاطبین، قیف فروش و بازاریابی و کل مشتریان فعلی و قبلی شما خارج می کنه.

۲- شمارو از دیگر رقبا جدا کرده و نسبت به اون ها در نظر مشتری جدا می کنه.

۳- بدون نزدیک شدن به مرز ورشکستی امکان پیشرفت رو در اختیار شما قرار می دهد.

قبل از هر چیز بهتره نظر شمارو به آمار و اطلاعات زیر جلب کنم:

۴۸% از فروشنده ها هیچوقت مشتری خود پیگیری نمی کنن.

۲۵% از فروشنده ها دو بار با مشتری تماس می گیرند.

۱۲% از فروشنده ها سه بار با مشتری تماس می گیرند.

و تنها ۱۰% از فروشنده ها چهار بار با مشتری تماس می گیرند.

۲% از فروش ها با اولین تماس به نتیجه می رسد.

۳% از فروش ها با دومین تماس به نتیجه می رسد.

۵% از فروش ها با سومین تماس به نتیجه می رسد.

۱۰% از فروش ها با چهارمین تماس به نتیجه می رسد.

اما ۸۰% از فروش ها با پنجمین تماس به نتیجه می رسد.

با در نظر گرفتن موارد مطرح شده توجه شمارو به راهکارهای زیر جلب می کنم:

۱- واقعاً پیگیری کنین

هرچند وقت یه بار با مشتریان خود تماس می گیرید؟ اصلاً تا الان این کار رو کرده اید؟ همین مشتری که دیروز به شما مراجعه کرد و از خدمات یا محصول شما استفاده کرد؟ تا الان شده با یکی از مشتریان تماس گرفته و از اینکه به شما اعتماد کرده و به پیش شما اومده تشکر کرده باشین؟ همون طور که بالاتر اشاره کردم ۴۸% از مشتریان هیچ گونه ارتباطی جهت پیگیری با مشتری برقرار نمی کنن. به چه دلیل شما باید در بین این ۴۸% باشین؟

درزمان همین یه ماه در منطقه ای که زندگی می کنم از خدماتی مثل آرایش مو، بیمه اتومبیل، کرایه خودرو، نظافت منزل و … استفاده کردم که حتی بعضی از اون ها رو واسه اشاره کردن هم به یاد نمی آورم. به چه دلیل؟ چون هیچ یه با من تماس نگرفتند و نظر منو در موردتعامل تجاری خودم با اون ها نپرسیدند! خوب وقتی اون ها منو فراموش کرده ان، به چه دلیل من یادم نره؟

راستی در مورد مراجعینی که از شما خرید نکردن، چیجوری؟ با اون ها تماس می گیرد؟ فکر نمی کنم، وقتی مشتری اصلی خود رو فراموش می کنین، مشتری بالقوه که جای خود داره.

۲- نقشه راه داشته باشین

ازآنجایی که هدف از پیگیری مشتری جدا ساختن خودتون و پایانی کردن فروش و درآخر پیشرفت کسب وکار خودتونه، داشتن یه نقشه راه واسه برقرار تماس ها و اینکه در هر تماس درصورتی که به طور مستقیم با مشتری و یا مخاطب دلخواه خود رابطه گرفتید، چه پیام و حرفی رو باید انتقال بدید، از اهمیت بسیار زیادی برخورداره.

بازم به آمار ارائه شده در چند خط بالاتر برگردین!!! ۴۸% از فروشندگان اصلاً تماسی نمی گیرند، ۷۵% از فروشندگان تماس دوم رو برقرار نمی کنن، ۸۸% از فروشندگان اصلاً بیشتر از ۲ بار تماس نمی گیرند و از طرفی تنها ۲% از فروش ها در تماس اول انجام می شه و ۸۰% از فروش ها در تماس های پنجم تا دوازدهم پایانی می شن!!! حال تصور کنین که با در نظر گرفتن اینکه بیشتر فروشندگان توجهی به پیگیری مشتری بالقوه ندارن، در صورت ایجاد تماس، از چه مزیت رقابتی بالقوه ای به نسبت به دیگر فروشندگان بهره مند می شید و درآخر ممکنه . . .

۳- برنامه ریزی زمان بندی داشته باشی

حتماً شنیده اید که نبود برنامه ریزی واسه موفقیت، درواقع برنامه ریزی واسه شکسته. پس اگه تصور می کنین زمان و فرصت کافی واسه انجام امور پیگیری مشتری ندارین، حتماً و حتماً باید برنامه ریزی دقیقی واسه انجام امور پیگیری در اول صبح داشته باشین تا بین کارها و کارای خودتون مبادرت به انجام پیگیری های مشتریان و مراجعین دیروز خود داشته باشین. اگه بازم زمان کافی واسه این کار رو ندارین، حتماً تلاش کنین این کارها رو پس از ارائه آموزش های نیاز به منشی خود واگذار کنین.

یادتون باشه که مردم بیشترً از کسائی خرید می کنن یا دوستای خود رو واسه خرید به اون ها معرفی می کنن که اون ها بشناسن و به اون ها اعتماد داشته باشن. اگه هنوز به اهمیت تماس و پیگیری مشتری و مراجعین خودتون باور ندارین؛ به اول مطلب برگشته و بازم آمارهای ارائه شده رو بخونین.

۴- مشکلات درواقع فرصت هستن

همیشه یادتون باشه که خیلی از فرصت های رشد از دل مشکلات بیرون می آیند! پس به چه دلیل نباید به مشتریان با مراجعین خود زنگ بزنین و اتفاقاً با گرفتن بازخورد از اون ها نسبت به تعامل خودشون با کسب وکار شما، اتفاقاً از مشکلاتی که اون ها داشته یا احساس کرده باخبر شید و خرید و مراجعه بعدی اون ها به خودتون رو تضمین کنین؟

حتماً می دونین که از هر ۳۷ مشتری ناراضی تنها یه مورد به شما مراجعه کرده و اعتراض خود رو مطرح می کنن، پس اون ۲۶ نفر دیگه چیکار می کنن؟ نظرشون نسبت به شما تغییر می کنه، این تغییر نظر و تصور موجب می شه که به بقیه هم در مورد شما چیزی بگن یا دیگه شمارو به دیگری معرفی نکنن؟ پیگیری فرصتی واسه فهمیدن به این نارضایتی ها نیس؟

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

آی بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *