مقایسه سئو و تبلیغ گوگل: کدام برای شما مناسب‌ است؟

تبلیغات اینترنتی، سئو و بهینه سازی سایت

مقایسه سئو و تبلیغ گوگل: کدوم واسه شما مناسب است؟

۲۷ مهر ۱۳۹۵

سئو و بهینه سازی سایت یکی از عادی ترین روشای بازاریابی واسه تجارتای اینترنتیه و یه سرمایه گذاری مطمئن و دراز مدت واسه جذب کاربران از راه جستجو هستش. اما تنها روش جذب کاربران جستجو نیس. در مقابلِ راه حل بهینه سازی، گزینۀ تبلیغات گوگل هست که از روشای زود بازده و سریع واسه جذب مخاطبان بیشتر واسه یه سایت یا فروشگاه اینترنتیه. هر دوی این روش ها هم به شدّت در آمار و درآمد شما موثر هستن. به چه دلیل؟ چون کاربری که اجناس و خدمات شما رو در گوگل جستجو می کنه، یه مشتری بالقوه براتون حساب میشین و شما با حضور پر رنگ در صفحۀ یافته های می تونین خیلی راحت اونو جذب خود کنین. همین ویژگیه که باعث تاثیر بیشتر جستجو نسبت به بقیه روشای بازاریابی شده. در بازاریابیِ جستجو، این شما نیستین که به دنبال مشتری می رید. بلکه مشتریست که به دنبال شما میاد. پس فقط لازمه مطمئن شید که شما رو پیدا می کنه.

پس می ببینن که دیده شدن در گوگل می تونه سود بسیار زیادی داشته باشه. حال سوال اینجاس که وقتی می خواید از این روش مخاطب جذب کنین، کدوم یکی از دو روش مطرح شده واسه شما مناسب تره؟  باید در گوگل تبلیغ بدین یا فقط بروی سئوی سایت خود تمرکز کنین؟ در این مطلب تلاش می کنیم امتیازات و مشکلات هر دو روش رو با شما در میان بذاریم و کمک کنیم تا یه انتخاب آگاهانه در این مورد داشته باشین. از قبل امیدوارم هر دو حریف ما (سئو و تبلیغات گوگل) واسه یه مبارزۀ سخت و جون فرسا آماده باشن.

یافته های طبیعی جستجو و تبلیغات گوگل

یافته های طبیعی گوگل و تبلیغات

قبل از هر چیز، بذارین نگاهی به صفحۀ یافته های جستجوی گوگل داشته باشیم. بله، این همون صفحه ایه که همه بارها اونو دیده ایم و خوب با اون آشنایی داریم. اما این صفحۀ ساده، خود دارای دو بخش فرق داره. یه بخش تبلیغات کلیکیِ مربوط به جستجوی شماس (که به انگلیسی Pay Per Click یا PPC نامیده می شن، به معنی پرداخت به ازای هر کلیک) و یه بخش یافته های طبیعی مربوط به اون جستجو (که در انگلیسی Organic Search یا همون جستجوی طبیعی نام دارن). بخش اول، منبع درآمد شرکت گوگله (که شمام با تبلیغ دادن، به مقدار اون اضافه می کنین 🙂 ) و بخش دوم، دلیل محبوبیت گوگل (ارائه در رابطه ترین صفحات به آسونترین شکل). واسه حضور در بخش تبلیغات لازمه به گوگل پول بدین، واسه حضور در یافته های طبیعی با رتبۀ بالا لازمه که صفحه شما به جستجو در رابطه باشه و معتبر.

بهینه سازی سایت یا سئو چیه؟

سئو اولین مبارز این مطلبه. سئو به کل پروسهایی می گن که باعث شن محتوا و ساختار یه سایت مورد تایید موتورهای جستجو قرار بگیره! با انجام سئو و بهینه سازی اصولی، موتورهای جستجوگر (مانند گوگل) علاقمندی بیشتری به سایت شما پیدا می کنن و پس شما در یافته های جستجو، رتبه بهتری نسبت به بقیه وب سایتا پیدا می کنین، اندازه بازدید سایتتون افزایش پیدا می کنه و به طبع مشتری هاتون بیشتر می شن و کسب درآمد براتون ساده تر می شه. سئو در واقع برابر فارسی کلمۀ SEO هست که خود مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی [سایت] واسه موتورهای جستجو هستش.

تبلیغات گوگل یا ادوردز چیه؟

تبلیغات گوگل هم دومین مبارز ماست. تبلیغات گوگل یه راه دیگه واسه به نمایش در اومدن سایت شما در جستجوهای در رابطه گوگله. در این روش، شما با پرداخت هزینه ای مشخص، یه کمپین تبلیغاتی در گوگل واسه خود راه اندازی می کنین که در قبال اون، گوگل سایت شما رو بالاتر از بقیه یافته های جستجو، حتی در رتبه اول قرار میده. از اون پس، به ازای هر کلیکی که کاربران روی لینک سایت شما می کنن، از حساب شما مبلغ مشخصی کسر می شه. بعضی از مدیران وبسایتا فرصت کافی واسه انجام عملیات سئو و بهینه سازی سایت خود ندارن و یا می خوان در کوتاه مدت آمار خود رو زیاد کنن. پس بهتر می دونن از تبلیغات گوگل استفاده کنن. چون که با تبلیغات گوگل دیگه احتیاجی به بهینه سازی سایت و صبر کردن واسه مشاهده لینک خود در بالاترین جایگاه یافته های جستجو ندارین. البته همونطور که می تونین حدس بزنین، در آخر این روش هزینۀ بیشتری نسبت به سئو داره.

واسه اینکه بهتر متوجه نحوۀ کارکرد تبلیغات گوگل شید، بد نیس یه مثال واسه شما بیارم. شما یه کمپین راه میندازین و بودجه خود رو ۶۰ دلار تعیین می کنین و یه کلمۀ کلیدی واسه خود مشخص می کنین که هزینۀ هر کلیک اون ۰٫۲ دلار (واسه اینکه لینک شما در بالاترین جایگاه تبلیغات نشون داده شه) است. پس براساس این بودجۀ شما، گوگل تا ۳۰۰ کلیک به لینک تبلیغ سایتتون احتصاص میده. یعنی ۳۰۰ بازدید کننده واسه سایت شما! اما بعد از تموم شدن این بودجه اولیه، سایت شما در یافته های جستجو نشون داده نمیشه تا اینکه شما دوباره تبلیغات خود رو از نو شروع کنین و هزینه ای به گوگل پرداخت کنین.

اینفوگرافیک: فرق سئو با تبلیغات گوگل چیه؟

در ادامه می تونین اینفوگرافیک مقایسۀ سئو با تبلیغات گوگل رو همراه با برشمردن امتیازات و مشکلات هر یه مطالعه فرمایید:

مقایسه سئو و بهینه سازی سایت و تبلیغات گوگل

همونطور که فهمیدین، تبلیغات گوگل یه روش موقتی، موثر و گرون واسه تبلیغات حساب می شه. اما سئو یه روش طولانی مدته که در اون شما واسه یه بار هزینه واسه همیشه سایت خود رو پیش گوگل دارای اعتبار می کنین و در یافته های جستجو با یه رتبۀ خوب نشون داده میشین. البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این دو با هم هیچ تداخلی ندارن و شما حتی می تونین همزمان با انجام تبلیغات گوگل، سایت خود رو واسه موتورهای جستجوگر هم بهینه سازی کنین.

بهترین روش تبلیغاتی واسه شما چیه؟

seovsppc2

حالا بیایید به سوال اصلی این مطلب جواب بدیم: در آخر کدوم یکی از این دو مبارز (سئو و تبلیغات گوگل) پیروز میدانه؟ باید در گوگل تبلیغ بدین یا بروی سئوی سایت خود تمرکز کنین؟ جواب این سوال به طور کاملً به نیازای و اندازه بودجۀ شما بستگی داره. مطمئنا بهترین و موثرترین روش واسه بازاریابی اینه که شما به صورت همزمان روی تبلیغات گوگل و سئوی سایت خود تمرکز کنین تا بتونین هم الان و هم در آینده عواقب خوبی رو دریافت کنین و مطمئن باشین که کم کم هزینه های بازاریابی شما کم بشه (چون که با موفقیت فعالیتای سئوی شما، شایدً دیگه احتیاجی به تبلیغات گوگل نیس).

اما اگه که بودجه کافی واسه تمرکز بروی هر دو گزینه ندارین، لازمه اهداف و وقتی که دارین رو به درستی مشخص کنین و بر این پایه تصمیم خود رو بگیرین. می خواید به سرعت به درآمدزایی برسین و مخاطبان جدیدی رو جذب کنین؟ پس بهترین انتخاب واسه شما تبلیغات گوگله. می خواین مطمئن شید که همیشه سایت شما بازدیدکنندگان جدیدی داره و در عین حال بخواین تا جای ممکن در هزینه ها صرفه جویی کنین؟ پس بهتره که سئو رو انتخاب کنین.

می خواید واسه فروش فصل خود تبلیغ کنین یا اینکه بازار کار شما در زمانای جور واجور فرق می کنه، پس شایدً گوگل ادوردز واسه شما مناسبه، چون که می تونین به سرعت و بدون تاخیر واسه سایت خود بازدیدکننده بفرستید و هر زمان هم که خواستین تبلیغ خود رو متوقف و دوباره فعال کنین. مثلا یه فروشگاه پوشاک رو در نظر بگیرین. در ماه های نزدیک به عید، این فروشگاه مطمئناً شانس فروش بیشتری داره و پس تبلیغات گوگل می تونه یه روش مناسب واسه جذب مشتری باشه. خبر خوب واسه شما اینه که تبلیغات شما حتی بالاتر از یافته های جستجوی طبیعی نشون داده می شه.

می خواید یه سایت موفق و مطرح اینترنتی داشته باشین که به عنوان یه منبع اطلاعاتی مهم در زمینۀ کاری شما دیده شه و همیشه آدما واسه پیدا کردن جواب ِ سوالای مربوط خود به سراغ اون بیان؟ تصمیم خیلی خوبیه. اما بدون یه سئوی درست، اینکار خیلی شدنی نیس. چون که کاربران به یافته های طبیعی جستجو بیشتر از یافته های تبلیغاتی اعتماد می کنن و اینکه در یافته های طبیعی حضور داشته باشین، به اعتبار سایت شما اضافه می کنه.

می خواید فقط و فقط بروی یه کلید واژه مشخص تمرکز داشته باشین که واسه شما بسیار سودآوره؟ پس بهتره که به سراغ گوگل ادوردز برید و تبلیغات خود رو واسه این کلمۀ کلیدی شروع کنین. یا شاید بخواین در تموم کلمات کلیدی و جستجوهای مربوط به کار خود دیده شید و هر مطلب جدید شما به سرعت در صفحات اول جستجو نشون داده شه؟ پس سئو انتخاب بهتره، چون که به سایت شما پیش گوگل اعتبار می بخشه.

در آخر می خوام آمار جالبی در مورد یافته های تبلیغاتی و طبیعی جستجو رو با شما در میان بذارم. تقریباً بین ۳۰ تا ۲۰ درصد از کاربران موقع جستجو بروی یافته های تبلیغاتی کلیک می کنن و اکثریت اونا فقط به یافته های واقعی اعتماد بیشتری دارن (این شامل من هم می شه که در فضای اینترنت کارکشته هستم). اما مطمئن هستم که در ایران، درصد نامبرده بیشتره و خیلی از کاربران حتی فرق میان تبلیغ و جستجوی طبیعی رو تشخیص نمی دن. هم اینکه، اگه کسی بروی مطلب شما کلیک نکنه، شمام پولی پرداخت نمی کنین  ۸-).

هزینۀ حدودی سئو و تبلیغات گوگل چقدره؟

4-seo-and-ppc-infographic-seosherpa-e1452157570285

می رسیم به مهمترین سوال: هر کدوم از این دو چقدر واسه شما هزینه (چه مالی و چه وقتی) داره؟

از گوگل ادوردز شروع می کنیم. در کمپینای گوگل شما طبق کلیک هزینه پرداخت می کنین. حال اینکه چقدر باید پرداخت کنین، بستگی به این داره که رقبای شما واسه دیده شدن چقدر پرداخت می کنن. این یعنی وقتی که حریف اصلی شما ۰٫۱۵ دلار واسه هر کلیک خود پرداخت می کنه، واسه اینکه شما بتونین در بالاترین نقطه دیده شید، لازمه که ۰٫۲ دلار پرداخت کنین. پس اندازه هزینه ای که هر کلیک واسه شما داره، می تونه فرق داشته باشه. اما این رو هم در نظر داشته باشین که شما یه هزینۀ کلی رو پرداخت می کنین (در پلنای نوین این هزینه از ۲۶۰ تا ۱۱۹۰ هزار تومنه. واسه خوندن تعرفه های دقیق به صفحه تبلیغات گوگل ما مراجعه کنین.)  و با در نظر گرفتن اندازه کلیک خود، تعداد کلیکای متفاوتی قبل از حذف تبلیغ خود بدست می بیارین. از نظر وقتی هم، ایجاد کمپینای تبلیغاتی گوگل وقت خیلی از شما نمی گیره و ظرف چند ساعت میشه اونا رو راه اندازی کرد.

حال به سراغ سئو بریم. اولین موضوع اینه که می خواید کار سئو رو به یه شرکت دیگه واگذار کنین یا خودتون شخصاً مسئولیت اونو بردوش بگیرین. اگه بخواین به یه شرکت معتبر این کار رو واگذار کنین که فعالیتای سئوی شما رو به صورت اصولی پیش ببره و با سئوی کلاه سیاه و کارای غیر اخلاقی واسه سایت شما دردسر ایجاد نکنه (ممکنه گوگل شما رو جریمه کنه و نابود کردن همین جریمه خود نیاز به هزینۀ مالی و وقتی بسیاری داره)، هزینه شما بسته به اندازه سختی کلید واژه ماهیانه و واسه ۵ ماه چیزی بین ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ هزار تومن هستش و بعد از اون فقط با یه هزینه کم می تونین از بالا موندن سایت خود مطمئن شید. البته این رو هم بگم که شما باید در زمینۀ کاری خود دائم تولید محتوا کنین تا گوگل شما رو به عنوان یه سایت بروز بشناسه و بتونین در کلمات کلیدی مختلفی رتبه پیدا کنین که اینکار رو هم می تونین به یه شرکت دیگه واگذار کنین.

اگه هم که خودتون بخواین فعالیتای سئوی لازم رو انجام بدین، سه موضوع هست. در اول باید چند هفته وقت بذارین تا با معیارهای سئو، روشای تحقیق دربارۀ کلمات کلیدی و اصول ابتدایی کدنویسی (HTML) آشنا شید. بعد باید به سراغ بهینه سازی داخلی سایت برید و تغییرات لازم رو در سایت خود اعمال کنین. در آخر هم بهینه سازی خارجی سایت باید یه لینک سازی درست و اصولی انجام بدین و گاه هاً لینکایی رو از سایتای واقعاً معتبر بخرین. (البته این گزینه هم هست که فقط بروی لینک سازی تمرکز کنین.) با در نظر گرفتن این مسائل، میشه گفت که واسه انجام یه سئوی جداگونه، هزینۀ شما بیشتر از دید وقتی هستش تا مالی. اونم به شرط اینکه واقعاً در یادگیری و جلو رفتن پر طاقت و سمج باشین و قرار نباشه بعد از چند روز از هر چی کد و آموزش سئو هستش، فراری شید.

اگه می خواید به صورت جداگونه کارای سئوی خود رو انجام بدین، پیشنهاد می کنم به سراغ بقیه مقالات وبلاگ ما برید و آموزشای مربوط به سئو (از پایه تا پیشرفته) رو بخونین.

اندازه گیری سود و تحلیل آمار واسه یه انتخاب مطمئن!

شکی نیس که یه سئوی خوب بروی کلمات درست در دراز مدت در ترافیک سایت شما اثر میذاره. در مورد تبلیغات گوگل ادوردز هم همین موضوع صدق می کنه. اما اگه بازم در مورد تبلیغات گوگل شک دارین، یه راه مطمئن واسه اراده کردن هست. یه کمپین کوچیک (شروع کمپینای نوین از ۲۶۰ هزار تومنه.) واسه خود راه اندازی کنین و اندازه بازدهی اونو اندازه بگیرین. حتی با صرف کمی وقت و حوصله (و به کار گیری گوگل آنالیتیکس که وسیله تحلیلی گوگله و آموزشای اون در وبلاگ ما هست) می تونین دقیقاً بفهمین که کاربرانی که از راه تبلیغات گوگل به سایت شما اومده ان چقدر براتون سود داشتن و چند درصد از اونا به مشتریان شما تبدیل شدن. اینجوری، یه ملاک خوب دارین تا تصمیم بگیرین که تبلیغات گوگل به نفع شماس یا خیر. اگه سود خوبی از این روش داشتین، پس شکی نیس که باید به تبلیغات خود ادامه بدین تا درآمد شما زیاد شه. (البته آمار خوب تبلیغات واقعاً معنیش اینه که موتور جستجوی گوگل در فروش شما تاثیر خوبی داره و حتماً باید روند سئو رو هم جدی تر بگیرین تا مطمئن شید در دراز مدت از تبلیغات گوگل بی نیاز میشین و سود بیشتری می کنین. که یعنی بازم جواب سوالمان هر دو هستش! :-D)

سخن پایانی

همونطور که گفتیم، اگه شما قصد نمایش پیدا کردن در یافته های جستجوهای در رابطه رو دارین، باید بسته به برنامۀ بازاریابی و اهداف خود یکی یا هر دو گزینۀ سئو و تبلیغات گوگل رو انتخاب کنین. سئو یه راه حل بازاریابی طولانی مدته که نیاز به صبر و حوصله داره، اما در آخر هزینه های اون کمتره و انگار تضمینی واسه ورودی داشتن همیشگی سایت شماس. در حالی که ادوردز راهی سریع واسه جذب ورودی در رابطه به سایت و افزایش فروشه، اما هزینۀ بالایی داره.

در آخر باید بدونین که به دلیل تحریمای بین المللی علیه ایران درزمان سالهای گذشته، تبلیغات گوگل واسه ایرانیان بسته شده و شما شخصا قادر به انجام تبلیغات در گوگل نیستین و ایجاد این تبلیغات باید به کمک یه واسطه انجام شه که بتونه به حسابای گوگل ادوردز دسترسی داشته باشه. شرکت نوین آمادگی داره که اینکار رو واسه شما بکنه، تبلیغات گوگلی شما رو بهینه کنه و مشاوره های لازم رو به شما بده.

در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد آموزش سئو و تبلیغات گوگل از بخش نظرات این صفحه با ما در رابطه باشین.

موضوعات در رابطه تبلیغات اینترنتیآموزش تبلیغات در گوگلسئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

مصطفی صفریان

مصطفی صفریان هستم. فعالیت حرفه ای در مورد دیجیتال مارکتینگ رو در سال ۱۳۸۵ با طراحی سایت شروع کردم و در مورد مدیریت سرور و هاستینگ، سئو سایت و تبلیغات اینترنتی تخصص دارم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین