رضاع و شرایط ایجاد رابطه رضاعی چیه؟ "

واژه رِضاع یا رَضاع به معنای شیر خوردنه. زمانی که نوزاد با مکیدن شیر از زنی به غیر از مادر خود رشد و نمو کنه، یه جور رابطه طبیعی بین نوزاد و اون زن برقرار می ­شه که مثل رابطه نَسَبی (خونی) بین اون زن با فرزندان خودشه. انگار که شیر دادن زن در پرورش و تربیت روانی نوزاد مؤثره و رابطه­ ای عاطفی هم بین اونا برقرار می­ شه.

رابطه ­ی رضاعی یا قرابت رضاعی تنها در دنیا اسلام و حقوق مأخوذه از اون شناخته شده و در عالم حقوق دنیا غرب بیگانهه. در اصطلاح حقوقی «قرابت رضاعی» به رابطه ­­ای خویشاوندی گفته می­­ شه که از راه شیر خوردن نوزاد از زنی به غیر از مادر طبیعی و نسبی و خونی خودش در شرایط خاصی که قانون برابر با احکام اسلامی تعیین کرده، حاصل شه. این رابطه خویشاوندی که بر مبنای ذات انسانیه، تنها در مورد منع نکاح در مورد دو طرف (مثل رابطه نسبی) مؤثره و تأثیری در ارث و انفاق نداره.

 

قرآن کریم در آیه ی ۲۳ از سوره ی نساء آورده که: «… وَأُمَّهَاتُکُمُ اللَّاتِی أَرْضَعْنَکُمْ وَأَخَوَاتُکُمْ مِنَ الرَّضَاعَهِ…» به معنی اینه که: … و مادرانی که شما رو شیر داده­ ان و خواهران رضاعی شما؛ این آیه با بیان مقدمه در مورد زنانی که ازدواج با اونا ممنوعه، صریحا مادران و خواهران رضاعی رو جزءِ این دسته اشاره کرده؛ در آیه ی نامبرده تنها به رابطه نوزاد با مادر و خواهران رضاعی ­اش اشاره شده اما در حقوق اسلام با توجه به حدیث پیامبر(ص) این رابطه زیاد شده و همونجوری که شخص نمی ­تواند با پدر، بابابزرگ، بچه، خواهر، برادر و دیگر خویشون نسبی خود عقد نکاح ببندد، نمی­ تواند با خویشون رضاعی خود هم ازدواج کنه. در حدیث نامبرده اومده که: « یَحْرُمُ مِنَ الرَّضَاعِ مَا یَحْرُمُ مِنَ النَّسَبِ » یعنی اون چیزی که در نکاح با نسب ممنوع و حرامه، در نکاح با رضاع هم اینطوریه.

  رفتار با افراد دروغگو؛ ۵ نکته واسه وقتی که مچ یک دروغگو رو گرفتید "

شرایط ایجاد رابطه رضاعی

ماده ۱۰۴۶ قانون مدنی ایران به این پرداخته و شرایط ایجاد این رابطه رو اینجور گفته:

«قرابت رضاعی ازحیث احترام نکاح درحکم قرابت نسبیه (یعنی ازدواج با خویشاوند رضاعی مثل ازدواج با خویشون نسبی و خونی حرام و ممنوعه) مشروط براینکه:

اول اینکه: شیر زن از حمل قانونی حاصل شده باشه (زنِ شیرده قبلا ازدواج قانونی داشته باشه و از این ازدواج قانونی باردار شده و بچه خود رو به دنیا آورده باشه).

دوم اینکه: شیر مستقیما از پستان مکیده شده باشه.

سوم اینکه: طفل دست کم یک شبونه­ روز یا ۱۵ دفعه ی پشت سر هم شیر کامل خورده باشه بی اینکه در این بین، غذای دیگر یاشیر زن دیگری رو بخورد.

رابعا: شیر خوردن طفل قبل از تموم شدن دو سال از تولد اون باشه (شیری که طفل در دوسال آسون زندگی خود می ­خورد در پرورش اون اثر داره)

پنجم: مقدار شیری که طفل خورده س از یک زن و از یک شوهر باشه. پس اگه طفل درشبانه­ روز مقداری از شیر یک زن و مقداری ازشیر زن دیگری بخورد، موجب احترام نمی­ شه با اینکه شوهر اون دو زن یکی باشه (بدین شکل که یک مرد دو زن داشته باشه و نوزادی از زن و شوهر دیگری، بر اونا وارد شده و در یک شبونه ­روز مقداری از زن اول و مقداری از زن دوم اون مرد شیر بخورد). و اگه زن یک دختر و یک پسر رضاعی داشته باشه که هریک رو از شیر واسه شوهر دیگر شیر داده باشه (در حالتی که زنی دو دفعه ازدواج کرده و دختر و پسری رو جداگونه در هرکدام از دفعات ازدواج­ های خود شیر داده باشه)، اون پسر یا اون دختر برادر و خواهر رضاعی نبوده ازدواج بین اونا از این حیث ممنوع نمی ­باشه.»

  رعایت فرهنگ رانندگی با ۱۹ اصلی که قبل از پشت فرمون نشستن باید بدونیم

رابطه رضاعی در مورد خویشون سببی (رابطه خویشاوندی از راه ازدواج) هم مؤثره؟

طبق عمومات و متن ماده ۱۰۴۷ قانون مدنی، بله مؤثره. همونجوریکه مردی نمی­ تواند با مادرزن خود ازدواج کنه، نمی ­تواند با مادر رضاعی همسر خود هم ازدواج کنه.

کشف رابطه رضاعی بعد از عقد نکاح، ازدواج رو از اعتبار ساقط می ­کنه؟

تصور کنین زن و مردی بعد از ازدواج پی ببرن که هر دو در زمان نوزادی از یک زن طبق مدت زمان شرعی و قانونی شیرخورده ­ان، در این صورت ازدواج اونا از پایه باطله.


دیدگاهتان را بنویسید