مجله علمی خبری

پورتال خبری و سبک زندگی،آموزش مهارت های کاربردی

وظیفه بازرسان در نظارت بر حقوق اعضاءمقررات ثبت شرکت

وظیفه بازرسان در نظارت بر حقوق اعضاءمقررات ثبت شرکت

این مطلب در مورد مقررات ثبت شرکت می باشد.

تعریف شرکت تجاری

قانون تجارت، تعریفی از شرکت تجاری ارائه نموده و تنها به ذکر انواع شرکت و تعریف آنها بسنده نموده است، در قانون مدنی نیز شرکت به این صورت تعریف شده است که «شرکت، عبارتست از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیء واحد به نحو اشاعه» (ماده ۵۷۱ ق.م).

شرکت تجاری عبارتست از سازمانی که بین دو یا چند نفر تشکیل می ­شود. که در آن هر یک سهمی به صورت نقد یا جنس یا کار خود را در بین می ­گذارند. تا مبادرت به عملیات تجارتی نموده و منافع و زبان ­های حاصله را بین خود تقسیم کنند».

انتخاب اسم برای شرکت

بحث تعیین نام شرکت­ها، علاوه بر این که از جنبۀ کمی برخوردار است (تکراری نبودن در کل کشور) جنبۀ کیفی هم دارد.  و لازم است در تعیین نام به بحث تشابه اسامی و نام ­های ممنوع هم توجه شود. تعیین نام­های مشابه ممکن است، منجر به تضییع حقوق شرکت­های ثبت شدۀ قبلی و حق تقدم آنان شود.  و زمینه ­های رقابت نامشروع تجاری را فراهم سازد. در راستای ایجاد وحدت رویه، در حال حاضر در ادارۀ ثبت شرکت­ها، تعیین نام شرکت­ها با رعایت دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی صورت می­گیرد.

نام های پیشنهادی برای شرکت

نام پیشنهادی برای ثبت شرکت­ تجاری در موارد زیر پذیرفته نمی ­شود:

1- نام­هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند؛

۲- نام­ه ایی که در آن از اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه استفاده شده باشد؛

۳ – نام­هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه­ هایی بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند؛

۴- نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسما متعلق به دولت باشد از قبیل ایران، کشور، ناجا، نزاجا، مگر با ارائه مجوز مقام صلاحیت­دار دولتی؛

5- هنگامی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد.

 

 

موضوع فعالیت شرکت

برای ثبت شرکت، موضوع آن باید از طرف سهامداران یا شرکا مشخص گردد. موضوع شرکت (صرف نظر از اینکه نباید نامشروع و برخلاف قانون باشد) باید عملی و جالب و متضمن منافعی برای شرکا باشد.

موضوع شرکت از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا که شخص حقوقی فقط درباره موضوعاتی می­تواند عمل کند که در موضوع شرکت تصریح شده باشد به این جهت اصولا، کلیه شرکت­ها موضوع شرکت را وسیع تعریف می­کنند. تا بتوانند کلیه اموری را که لازم باشد انجام دهند. به هر حال تعیین موضوع شرکت بسته به نظر شرکا است و حدود عملیات شرکت را تعیین می کنند.

اگر قصد ثبت شرکت در تهران را دارید. پیشنهاد میکنم به مقاله جامع ثبت شرکت در تهران مراجعه فرمایید.

سرمایه شرکت چیست؟

هر شرکتی که تأسیس می ­شود، باید برای انجام کار و فعالیت خود سرمایه­ای داشته باشد، سرمایه شرکت­ها از طرف شرکا و سهامداران آن تأمین می ­شود، سرمایه شرکت­ها اصولا به وجه رایج کشور تعیین می­شود.

این مطلب را هم از دست ندهید :   راهنمای انتخاب برخی لوازم برقی پرکاربرد در هر آشپزخانه

سرمایه غیر نقدی شرکت چیست؟

سرمایه شرکت­ها اصولا به وجه رایج کشور تعیین می­شود منتهی شرکا می­توانند برای تأمین سرمایه شرکت حصه خود را به صورت نقدی یعنی به پول یا به صورت غیر نقدى تعیین کنند. در صورتی که مقداری از سرمایه شرکت آورده غیر نقدی باشد. (اعم از اموال منقول مثل خودرو، کامیون وغیره و اموال غیر منقول مثل زمین و ملک) ارائه تقویم نامه (ارزیابی قیمت) توسط کارشناس رسمی دادگستری ضروری است. یعنی ابتدا آن مال باید به وسیله کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی و قیمت گذاری شود تا قیمت و ارزش آن مشخص شود.  و سپس به عنوان سرمایه شرکت قید شود.  و در صورتی که اموال غیرمنقول جزء سرمایه شرکت قرار گیرد ارائه سند مالکیت آن به اداره ثبت شرکت­ها ضروری می ­باشد.

 

تعیین تابعیت شرکت

در حقوق ایران ماده 591 قانون تجارت در زمینۀ تابعیت شرکت مقرر می ­دارد: «اشخاص حقوقی تابعیت مملکتی را دارند که اقامتگاه آنها در آن مملکت است». همچنین مادۀ ۱ قانون ثبت شرکت­ها مصوب ۱۳۱۰ اعلام داشته است: «هر شرکتی که در ایران تشکیل و مرکز اصلی آن در ایران باشد، شرکت ایرانی محسوب می­شود».

اقامتگاه قانونی شرکت

در مادۀ 590 قانون تجارت مقرر شده است که: «اقامتگاه شخص حقوقی محلی است که اداره شخص حقوقی در آنجاست». مادۀ ۱۰۰۲ قانون مدنی هم اقامتگاه اشخاص حقوقی را «مرکز عملیات» آنها دانسته است.

یکی از مواردی که حتماً باید در اساسنامه و اظهارنامه ثبت شرکت مشخص شود.  مرکز اصلی شرکت یا همان اقامتگاه شرکت است. تعیین نکردن مرکز اصلی شرکت جزو موارد نقص مدارک است.  و در صورتی که رفع نشود، ادارات ثبت شرکت­ها از ثبت شرکت خودداری می­کنند. مرکز اصلی شرکت یکی از مواردی است که در آگهی تأسیس شرکت قید می ­شود.  و در روزنامه رسمی هم منتشر می­ گردد.

شمارۀ ثبت و شناسۀ ملی شرکت تجاری

. به موجب بند دوم مادۀ ۲۲۰ قانون تجارت: «هر شرکت تجارتی ایرانی مذکور در این قانون و هر شرکت خارجی که بر طبق قانون ثبت شرکت­ها مصوب خرداد ماه ۱۳۱۰ مکلف به ثبت است، باید در کلیه اسناد و صورت حساب­ها و اعلانات و نشریات خطی یا چاپی خود در ایران تصریح نماید. که در تحت چه نمره در ایران به ثبت رسیده و الا محکوم به جزای نقدی از دویست تا دو هزار ریال خواهد شد.

از لحاظ موضوعی اختصاص شناسه ملی شامل تمام اشخاص حقوقی اعم از ثبت شده در واحدهای ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری، ایجاد شده توسط قانون یا ثبت شده توسط سایر مراجع و شرکت­ها و مؤسساتی که قبلاً ثبت شده­ اند می ­شود.

تیم متخصص تک نیک ثبت دارای کارشناسان مجرب و دارای سابقه چند ساله آماده ارائه خدمات ثبت شرکت ارزان برای شما عزیزان کارفرما و پیمانکار می باشند.