۳ کاری که پس از بروزرسانی الگوریتم گوگل باید انجام دهید

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

۳ کاری که پس از بروزرسانی الگوریتم گوگل باید انجام بدین

رامین محمودی

۷

۰

۰ ۰۰۰۰

در هفته های گذشته مطلبی درباره بروزسانی الگوریتم پنگوئن گوگل منتشر کردیم و پس از اون به بررسی لینک بیلدینگ در آخرین بروزرسانی الگوریتم گوگل پرداختیم. اما شاید واسه شما سوال پیش اومده باشه که باید در قبال این بروزرسانی الگوریتم گوگل چه واکنشی داشته باشین. در این مقاله می خوایم به شما بگیم که پس از این بروزرسانیا باید چه کارایی انجام بدین.

در دنیای سئو، تنها عامل ثابتی که هست، تغییره! قوانین و اصول سئو همیشه در حال تغییر هستن. واقعا، گوگل اعلام کرده در طول یه سال تقریباً ۵۰۰ الی ۶۰۰ بار الگوریتمای خود رو تغییر میده. با اینکه بیشتر این تغییرات به اندازه ای کوچیک هستن که کاربران متوجه شون نمی شن، اما گوگل هر چند وقت یه بار بروزرسانیای بزرگی انجام میده.

ما طی ۲ سال گذشته، تماشاگر ۹ بروزرسانی بزرگ در الگوریتم گوگل بوده ایم. دو بروزرسانی بزرگ گذشته الگوریتم گوگل، الگوریتم Possum (که در ۱ سپتامبر ۲۰۱۶ منتشر شد) و الگوریتم Pinguin نسخه ۴ (در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶ منتشر شد) بودن که باعث تکاپوی کارشناسان سئو شدن.

به شخصه، طی سالای گذشته تماشاگر به روزرسانیای زیادی مثل Caffeine and Vince در سال ۲۰۰۹، Panda/Farmer در سال ۲۰۱۱، the Exact-Match Domain (EMD) و Penguin در سال ۲۰۱۲ و Pigeon در سال ۲۰۱۴ بوده ام که این موارد، همراه با دو بروزرسانی گذشته گوگل، رتبه بندی سایتا رو از این رو به اونو کردن و باعث تغییر راه و روش سئوکاران جهان شدن. شاید این بروزرسانیای بزرگ، در شروع کمی منو می ترسوندن، اما امروز دیگه اینطور نیس.

موقع این بروزرسانیا، شما باید سه نکته رو همیشه یادتون باشه تا بتونین بهترین راه و روش و روش هدف دار رو واسه سایت خود در پیش بگیرین:

از بروزرسانی الگوریتم گوگل نترسین

بروزرسانی الگوریتم گوگل، به خصوص بروزرسانیای بزرگ، ممکنه باعث ایجاد ترس و استرس در بعضی افراد شه. من هم این موضوع رو خوب درک می کنم، اما واقعیت اینه که گوگل هیچ وقت فهرست کاملی از این تغییرات رو در اختیار ما قرار نمی ده. پس وحشت کردن از چیزی که اطلاعات کافی درباره اش نداریم، الکی س. مثلا بروزرسانی گذشته الگوریتم پنگوئن گوگل رو در نظر بگیرین.

استرس

با منتشر کردن پنگوئن نسخه ۴٫۰، گوگل اطلاعاتی رو در مورد این بروزرسانی منتشر کرد. در حالیکه تغییرات اساسی در اون اتفاق افتاده بود، گوگل جزییات روشن و روشنی رو در اختیار کاربران قرار داد تا بدونیم باید انتظار چه چیزایی رو از این بروزرسانی داشته باشیم. حالا خوب میدونیم که:

  • الگوریتم پنگوئن نسخه ۴٫۰ به صورت لحظه ای (Real-Time) کار می کنه.
  • الگوریتم پنگوئن جدید خاصیت Granular داره، یعنی دقیق تر شده.

قبل از دونستن این اطلاعات، گمانه زنیای زیادی در مورد تاثیر این بروزرسانیا انجام شد. بعضی از این شایعات درست بودن، اما یه سریای دیگه خیلی صحت نداشتن. اما یه نکته حتمی هست: اگه بخواین درباره بروزرسانیای انجام شده نگران شید و شروع به حدس و فکر کنین؛ چیزی جز نگرانی بیخود نصیبتون نمیشه. پس وقتی که می فهمید بروزرسانی الگوریتم گوگل در راه س، وحشت نکنین و آرامش خود رو حفظ کنین. اون چیزی که قراره اتفاق بیفته، در هر صورت میفته.

واسه عکس العمل نشون دادن صبور باشین

، بروزرسانی الگوریتم گوگل انجام شد و شما تونستید خوب آرامشتان رو حفظ کنین. حال نوبت به مرحله بعد می رسه. در مرحله بعدی باید واسه نشون دادن عکس العمل نسبت به این بروزرسانی، صبور باشین. بروزرسانی الگوریتم گوگل شاید شما رو وسوسه کنه که تغییراتی رو روی سایت خود اعمال کنین، اما این کار فقط اتلاف زمان و انرژیه. به جای اینجور واکنشای با عجله ای، بهتره منتظر بمونین تا ببینین سایت شما تحت تاثیر این بروزرسانی قرار میگیره یا خیر. مطمئناً اگه روش هدف دار سئوی خوبی رو در پیش گرفته باشین، نه فقط این بروزرسانی الگوریتم رتبه شما رو کاهش نمی ده، بلکه تماشاگر پیشرفت جایگاه سایت خود در یافته های رتبه بندی هستین.

ماموریت و هدف اصلی گوگل، جفت و جور کردن بهترین پاسخا واسه کاربرانه. به همین خاطره که گوگل تلاش می کنه دائم الگوریتمای خود رو عوض کنه تا وبمسترها رو مجبور به ایجاد سایت، تجربه کاربری و محتوای بهتر کنه. این بروزرسانیای الگوریتم گوگل فقط واسه سر بر سر گذاشتن با سئوکاران انجام نمی شن. واقعا، گوگل عقیده داره که سئو موضوع بسیار مهمیه، اما چیزی که گوگل با اون مقابله می کنه سئوی کلاه سیاه و اسپمه.

قبل اینکه بخواین به بروزرسانی الگوریتم گوگل عکس العمل با عجله نشون بدین، بهتره چند روز یا حتی چند هفته منتظر بمونین تا ببینین این بروزرسانیا چه تاثیری روی سایت تون داشتن. از وضعیت فعلی تون گزارش بگیرین و اونو با نتایج گزارش هفته های بعدی مقایسه کنین. اگه احساس کردین که بروزرسانیا روی سایت تون تاثیر گذاشته، پس بدونین زمان تغییر شده.

مطالعه منابع معتبر و اعمال تنظیمات لازم

، حالا که وحشت نکردین و عکس العمل با عجله از خود نشون نداده اید، فهمیدین که باید تنظیمات خاصی رو در سایت خود تغییر بدین. در این مرحله، معمولاً سخت ترین قسمت تصمیم گیریه. مطمئناً شما نمی دونین باید از کجا شروع کنین.

پیشنهاد می کنیم واسه شروع کار، وبلاگ وبمستران گوگل رو بخونین. هر پستی که در اون منتشر می شه رو به دقت بخونین تا بفهمین هدف از بروزرسانی الگوریتم گوگل چی بوده. اگه سایت شمام تحت تاثیر این بروزرسانی قرار گرفته، به احتمال زیاد باید روی نکات گفته شده در مقالات تمرکز کنین. اگه بازم احساس کردین که در این مورد به کمک احتیاج دارین می تونین به دیگر سایتای معتبر سئو مانند MOZ یا Search Engine Land سر بزنین. وبلاگ نوین هم تلاش می کنه تا شما رو از آخرین بروزرسانیای الگوریتم گوگل باخبر کنه.

مثل کاری که در مورد الگوریتم پنگوئن انجام دادیم، اجازه بدین به بروزرسانی گذشته الگوریتم گوگل یعنی Possum نگاه کنیم. همونطور که میدونید الگوریتم Possum سئوی محلی رو هدف قرار داده و می خواد اسپمای موجود در اونو حذف کنه. با اینکه گوگل درباره این بروزرسانی چیزی در وبلاگ خود ننوشته س، اما تغییرات زیادی در یافته های سئوی محلی ایجاد شده و همین امر می تونه جامعه سئو رو به عکس العمل وادارد.

وقتی که اینجور تغییراتی بدون تایید مستقیم از طرف تیم گوگل انجام می شه، حس بدی در صاحبان سایت بوجود میاره. اینجا دقیقاً همون جاییه که باید به دیگر کارشناسان سئو اعتماد کنیم. جوی هاوکینز (Joy Hawkins)، یکی از مقاله نویسان خوب سایت Search Engine Land با بررسی دقیق الگوریتم Possum تونسته ۵ دلیلی که تحث تاثیر این الگوریتم قرار گرفتن رو پیدا کنه.

نکته کلیدی که از بررسی هاوکینر به دست میاد اینه که وقتی که گوگل راه حلی ارائه نمی کنه، باید به سراغ سایتایی برید که قابل اعتمادند. سایتای زیادی وجود دارن که می تونن یافته های کوتاه یه مدت واسه سایت شما جفت و جور کنن، اما راهکارهایشان در دراز مدت وضعیت سئو شما رو تخریب می کنه. پس تنها سایتای معتبر رو دنبال کنین.

راه حل

وقتی که می خواین تنظیمات جدیدی رو روی سایت خود اعمال کنین، باید تغییرات رو تک تک و با فاصله وقتی مشخص انجام بدین. در این شرایط میتونین که اثرات هر تغییر رو به صورت دقیق دنبال کنین و نتابج اونو به صورت عینی ببینین.

نتیجه گیری

بروزرسانی الگوریتم گوگل، به خصوص یه بروزرسانی بزرگ و اصلی می تونه بسیار ترسناک باشه. اما اگه سئو سایت خود رو به درستی انجام دادین، نباید نگران باشین. اگه محتوایی خوب، آموزنده و کاربرپسند تولید کردین و براشون از وب سایتای معتبر لینک گرفتین، جای نگرانی نیس.

الگوریتم کبوتر گوگل چیه و چه تاثیری روی رتبه سایت شما داره؟

کبوتر

اما اگه از سایتای دیگه لینک می خرید و در سایت خود محتوای خوب تولید نمی کنین، باید نگران بروزرسانی الگوریتم گوگل باشین. وقتی که از بروزرسانی الگوریتم گوگل باخبر شدید، آرامشتان رو حفظ کنین و منتظر بمونین. اینطوری می تونین تغییرات به وجود اومده رو خوب دنبال کنین.

شاید تموم فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل رو نشناسیم، اما مطمئناً هدف گوگل از اعمال این بروزرسانیا رو میدونیم. هدف اصلی این بروزرسانیا ارائه بهترین و دقیق ترین یافته ها به کاربرانه. پس بهتره روی کاربران سایت خود تمرکز کنین تا بتونین نیازهاشون رو برطرف کنین.

تجربه شما از آخرین بروزرسانیای گوگل چی بوده؟ این بروزرسانیا رتبه سایت شما رو تغییر دادن؟ تجربیات خود رو با ما در میان بذارین. هم اینکه، اگه در مورد آموزش سئو سوالی دارین، اونو از راه دیدگاه ها با ما در میان بذارین.