کمپین تبلیغاتی چیست و اصول طراحی کمپین های تبلیغاتی موفق

موضوعات

  • آموزش روش هدف دار بازاریابی

برچسبا

  • شکلای جور واجور پویشا
  • شکلای جور واجور کپمینا
  • مفاهیم بازاریابی

سرفصلای مقاله

 

  • به چه دلیل از کمپینای تبلیغاتی استفاده می کنیم؟
  • مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی
      • ۱ . تحقیق
      • ۲ . شناخت مخاطبان هدف
      • ۳ . تعیین بودجه
      • ۴ . اراده کردن در مورد تم مناسب کمپین تبلیغاتی
      • اراده کردن

      • ۵. انتخاب رسانه مناسب
      • ۶ . برنامه ریزی رسانه
      • برنامه ریزی

    • ۷. اجرای کمپین تبلیغاتی

 

امتیاز این پست

کمپین تبلیغاتی به معنی به کار گیری کانالای جور واجور واسه رسوندن پیام تبلیغاتیه. یه پیام برابر با تمی مشترک از راه رسانه ها و بسترهای جور واجور، که در بعضی مواقع ثابت هستن، به اشتراک گذاشته می شه. چارچوب وقتی کمپینای تبلیغاتی عموما ثابت بوده و به دقت تعریف می شن.
کمپینای بازاریابی به صاحبان کار و کاسبی و تیم هاشون کمک می کنن تا بهترین روشای هدف دار ترفیع رو واسه اجناس و خدمات شرکت مشخص کنن. چه پیشنهاد اجناس یا خدمات جدید بدین، یا برنامه ای واسه ترفیع اجناس خود از راه آنلاین یا آفلاین داشته باشین، کمپین بازاریابی می تونه شما رو از راه پروسهای تعریف شده هدایت کنه. قبل اینکه کمپین تبلیغاتی خود رو گسترش بدین، جایگاه شرکت خود در بازار و جایگاهی که می خواین به اون برسین رو مشخص کنین، بعد کمپین تبلیغاتی خود رو به شکلی طراحی کنین که ارزشا، ویژگیا و امتیازات اجناس یا خدمات شما از قِبَل برگزاری کمپین حفظ شده و حتی زیاد شه. کمپین تبلیغاتی بخشی از روند طراحی کمپین بازاریابیه که تمرکزش بر انتشار پیام تبلیغاتی شرکته.
کمپینای تبلیغاتی با روشای هدف دار جور واجور و در بسترهای مختلفی به اجرا در میان و به خاطر همین شکلای جور واجور مختلفی از کمپینای بازاریابی و تبلیغاتی هست. مانند کمپینای بازاریابی ویروسی، چریکی و …. . با در نظر گرفتن اهداف، روشای هدف دار و بودجه شرکت هر کدوم از این موارد ممکنه استفاده کرده شه. مثلا اگه به دنبال فعالیت در هر دو بستر آنلاین و آفلاین باشین بهتره از کمپینای ۳۶۰ درجه استفاده کنین.

 

به چه دلیل از کمپینای تبلیغاتی استفاده می کنیم؟

معمولاً به دنبال تحقق سه هدف زیر از کمپینای تبلیغاتی استفاده می شه :

  • آگاه کردن مردم نسبت به محصول
  • راضی کردن اونا به خرید محصول
  • جفت و جور ساختن شرایطی که اجناس در دسترس مخاطبان هدف باشه.

کمپینای تبلیغاتی واسه هر محصول و خدماتی استفاده میشن. کمپینای تبلیغاتی حالتای مختلفی به خود می گیرن، ممکنه به صورت آنلاین یا آفلاین اجرا شن و از رسانه های مختلفی استفاده کرده یا حتی از تبلیغات محیطی بهره ببرن، اما در هر صورت هدف از راه اندازی کمپین تبلیغاتی رسوندن پیام برند به مخاطبانه. البته باید توجه داشت که کمپین باید برابر با روش هدف دار بازاریابی شرکت طراحی شده و به اجرا دربیاد.

مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی

۱ . تحقیق

اولین قدم اون هستش که واسه کالاهایی که قراره تبلیغ شونده تحقیقات بازار انجام بدین. در این مرحله باید درخواست اجناس رو برآورد کرده و موقعیت اون نسبت به رقبا رو سبک سنگین کنین. در واقع تحقیقات بازار جزو فرآیندهاییه که هیچ وقت تموم نمی شه، قبل از طراحی هر کمپین لازمه برآوردی از رقبا، پرسنا و جایگاه خود در بازار داشته باشین تا بتونین کمپینی موثر طراحی کنین.

۲ . شناخت مخاطبان هدف

باید بدونیم چه کسائی قراره اجناس ما رو بخرن و چه کسائی رو باید هدف بذاریم. شناختن مخاطبان هدف به ما کمک می کنه کمپین تبلیغاتی موثرتری رو به اجرا درآوریم. وقتی مخاطبان خود رو خوب بشناسیم با سبک زندگی اونا آشنایی داریم به این صورت میدونیم بهترین کانال واسه ایجاد رابطه با اونا چیه و به چه صورت می تونیم توجه اونا رو به خود جلب کنیم. تعریف پرسنا میتونه ایده های زیادی واسه طراحی کمپین تبلیغاتی و انتخاب بسترهای مناسب رو مشخص کنه.

ایده

 

۳ . تعیین بودجه

قدم بعدی تعیین بودجه س. شکلای جور واجور زیر رو در زمان مشخص کردن بودجه کمپین تبلیغاتی مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین : رسانه، اجرا و نمایش تبلیغ، کارای اداری و مواردی مثل این که در اجرای کمپینای تبلیغاتی دخالت داشته و لازمه هزینه ای رو به اونا اختصاص بدین. بودجه شما مشخص می کنه بهتره فقط کمپین تبلیغاتی دیجیتالی داشته باشین یا از نظر مالی توانایی پوشش دهی هزینه های بالای تبلیغات محیطی و یا تلویزیونی رو دارین. به این صورت می تونین روشای هدف دار و بسترهای مناسب رو انتخاب کنین.

دیجیتال

۴ . اراده کردن در مورد تم مناسب کمپین تبلیغاتی

در طراحی کمپین تبلیغاتی یکی از موارد مهم اراده کردن در مورد تم مورد استفاده س. رنگ قالب (تمپلیت رنگ) کمپین باید مشخص شه، و گرافیک مورد استفاده در تموم تبلیغات باید برابر یا دست کم مثل هم باشن، نوع موسیقی و صدایی که استفاده میشن باید تعریف شده و متناسب با تن صدای برند باشه، طراحی تبلیغات، پیامی که از راه تبلیغ باید به مخاطبان برسه، زبانی که در کمپین استفاده میشن و موارد مثل این از جمله مهمترین عواملی هستن که باید از قبل و با در نظر گرفتن هدف و پیام تبلیغ و متناسب با روش هدف دار بازاریابی و برند شرکت، مشخص شه. اگه واسه کار و کاسبی خود کتابچه برند یا همون برندبوک رو جفت و جور کرده باشین، می تونین با مراجعه به اون تم و طرح مورد قبول که متانسب با هویت برندتون باشه رو انتخاب کنین.

 

۵. انتخاب رسانه مناسب

رسانه و تعداد رسانه ها و شبکه هایی که در کمپین استفاده میشن باید براساس دسترسی به مخاطبان، مشخص شن. از بین رسانه ها و شبکه های موجود باید اونایی رو انتخاب کنین که دسترسی به مخاطبان هدفتون رو راحت تر میکنن. شناخت مخاطباتون در تعیین نوع رسانه کمک به سزایی به شما می کنه. هم اینکه اندازه بودجه و هدف از برگزاری کمپین تبلیغاتی هم نقش به سزایی در تعیین رسانه مناسب داره.

۶ . برنامه ریزی رسانه

برنامه ریزی در مورد نمایش تبلیغات در رسانه باید با بیشترین دقت انجام بشه. فقط در این صورته که تبلیغ به وسیله مخاطبان هدف دیده یا خونده یا شنیده می شه. مهم بودن این مرحله از اون جهته که هزینه تبلیغات در رسانه های جور واجور بسیار بالا هستش پس لازمه زمانیکه مخاطبان هدف شما از رسانه مورد نظر بیشتر استفاده می کنن رو شناسایی کرده و تبلیغات خود رو در این زمانا به معرض نمایش بذارین یا پخش کنین.

۷. اجرای کمپین تبلیغاتی

در آخرً کمپین به اجرا درخواهد اومد و بازخورد اون گرفته می شه. در بین اجرای کمپین باید مخاطبان خود رو تحت نظر داشته باشین و تاثیرگذاری کمپین رو سبک سنگین کنین. بهترین راه مقایسه عواملی از جمله شناخت برند، اندازه فروش، جلب توجه کردن تبلیغات و اندازه تعامل مخاطبان با آنانه. بررسی اندازه تاثیرگذاری تبلیغ به شما کمک می کنه نقاط قوت و ضعف کمپین خود رو شناسایی کرده و در کمپینای بعدی از اطلاعات به دست اومده استفاده کنین.
غالب رسانه هایی که در کمپینا استفاده میشن رسانه های چاپی و الکترونیکی هستن. رسانه های چاپی شامل روزنامه، مجله، بنر، پوستر و نشریه می شه. رسانه الکترونیکی هم شامل رادیو، تلویزیون،ایمیل، تبلیغات موبایلی و تلفنی می شه. تنها نکته ای که باید یادتون باشه اون هستش که کمپینای تبلیغاتی شما باید از موندگاری مناسبی بهره مند باشه طوریکه مخاطبان تبلیغات شما رو ببینن و زمان عکس العمل به اونو داشته باشن.

موبایل

 

تموم کمپینای تبلیغاتی از نظر مدت زمان برگزاری برابر نیستن. بعضی از کمپینا فصلی هستن و بعضی در تموم طول سال اجرا می شن. پس زمانبندی کمپینا با هم فرق داره. بعضی از کمپینا براساس رسانه بوده و بعضی ناراحت از نواحی جغرافیای ان و حتی بعضی هم متناسب با اهدافی خاص شکل می گیرن. کلا کمپینای تبلیغاتی موثر و موفق آزمایش می شن اما اگه به این جوری نبود و هدف اصلی کمپینی هیچ رقمه محقق نشد، لازمه کمپین رابررسی کرده و مشکل اونو یافته و بعد در جهت رفع اون دست به کار شین. هم اینکه داده های به دست اومده از کمپینا میتونه اطلاعات زیادی رو در اختیار بازاریابان بذاره که هم واسه کمپینای آینده مورد استفاده س و هم واسه گسترش و پیشرفت کار و کاسبی اطلاعات با ارزشی رو در اختیار صاحبان کار و کاسبی قرار میده . بر این پایه انجام داده کاوی پس از برگزاری کمپینای بزرگ پیشنهاد می شه تا تموم اطلاعات جمع شده از مخاطبان بررسی شه و روندهای مخفی شناسایی شن.

 

در آخر باید گفت کمپینای تبلیغاتی به عنوان جزئی از برنامه بازاریابی هدف دار از اهمیت بالایی بهره مند هستن، اما واسه اینکه هدف کمپین محقق شه لازمه تموم حولوحوش در نظر گرفته شده و تحقیقات نیاز به طور کامل صورت قبول کنه.

روش هدف دار بازاریابی و تبلیغات کار و کاسبی خود رو تدوین کنین!

درخواست مشاوره

Share

مهسا احمدپور

از وقتی که با بازاریابی آشنا شدم ترکیب علم و هنر اون برام جذاب بود، و همیشه در تکاپوی پیدا کردن جنبه های جور واجور و جدید اون بوده ام. و حالا مشتاقانه خیلی زیاد راه ناتموم یادگیری علم بازاریابی و شناخت هنرهای عجیب اونو دنبال می کنم.
فیلم و موسیقی، کتاب و بازاریابی، پیاده روی و فوتبال، المانای لذت بخش زندگی من هستن.

پیاده روی

مطالب در رابطه

 

فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

روانشناسی رنگا در بازاریابی(اینفوگرافیک)

روانشناسی


 

فروردین ۲۰, ۱۳۹۸

مدلای رفتار مصرف کننده چیه؟۱۰مدل رفتار مصرف کننده


 

بهمن ۲۷, ۱۳۹۷

اصول بازاریابی چیه؟ (مفاهیم و اصول اولیه)


 

بهمن ۲۴, ۱۳۹۷

بازاریابی پیام رسانی چیه؟ و کاربرده های اون در بازاریابی


۸ Comments

  1. مرداد ۱۹, ۱۳۹۶ در ۱:۱۶ ب.ظ

    ممنون از سایت خوبتون عالی بود

    جواب

  2. آبان ۲, ۱۳۹۶ در ۱۲:۱۷ ب.ظ

    ممنون از مطلب خوبتون
    تقریبا بین تموم مطالبی که در این باره خوندم مطلب شما روشن ترو و به درد بخور تر از بقیه بود

    جواب

    • آبان ۲, ۱۳۹۶ در ۳:۰۶ ب.ظ

      دوست عزیز
      سلام
      از اینکه این مقاله مورد توجه و رضایت شما واقع شده بسیار خوشحالیم.
      واسه آشنایی با تازه های دنیای بازاریابی و برندنیگ با بیلاودمارکتینگ همراه باشین.

      جواب

  3. آذر ۱۳, ۱۳۹۶ در ۰:۲۹ ق.ظ

    خیلی کامل و روشن توضیح دادین ممنون

    جواب

  4. بهمن ۱۶, ۱۳۹۶ در ۹:۱۲ ق.ظ

    مرحله ۴ خط اول
    رنگ غالب ؟
    یا
    رنگ قالب ؟

    جواب

    • بهمن ۱۶, ۱۳۹۶ در ۱۱:۰۰ ق.ظ

      دوست عزیز سلام از حسن توجه شما سپاسگزاریم، منظور از رنگ غالب رنگ اصلی یا همون تمپلیت رنگ مورد نظره.

      جواب

  5. دی ۲۰, ۱۳۹۷ در ۱۰:۳۱ ق.ظ

    کارتون خیلی خوبه فقط چی میشد کیس استادی Case Study هم داشت تا عملی هم بشه بررسی بشن مطالب
    بازم ممنونم”