پیشگیری از دیابت با نوشیدن چای

چای سبز

لیست بلند بالایی اندر فواید نوشیدن چای هست و هر روزه مواردی به این لیست اضافه می شه. ما به شما می آموزیم که به چه دلیل پیشگیری از دیابت هم در این لیست جای داره.

پلی فنول موجود در چای سبز اندازه گلوکز بدن رو تنظیم می کنه، همین امر باعث پیشگیری یا کنترل دیابت می شه.

به گزارش آلامتو به نقل از مجله سلامت ؛ چشمه حفظ جوونی هنوز در هاله ای از ابهامه، اما به نظر می رسد که خیلی به اون نزدیک شده ایم، درسته منظورمون چای سبزه. بیشتر از قرن هاست که مردم در گوشه و کنار جهان چای سبز می نوشند، چای سبز امروزه جایگاه دومین نوشیدنی محبوب جهان رو به خود اختصاص داده (بعد از آب). چای، بخشی از این محبوبیت خود رو مدیون فواید نامحدود و شناخته شده خویشه، از اون جمله می توان به نیروی پیشگیری از سرطان و مشکلات روحی زیاد اشاره کرد. اما نوشیدن چای با درمان و پیشگیری از دیابت هم رابطه مستقیمی داره.

دکتر سوزان استینبوم، متخصص قلب و سرپرست مرکز سلامت قلب زنان در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک سیتی می گوید: “ما می دانیم که سوخت و ساز قند در بدن افراد گرفتار به دیابت به درستی صورت نمی پذیرد. انسولین واسه کاهش قند خون تزریق می شه اما در دیابت نوع ۲ بدن حساسیت چندانی به انسولین نشون نمی دهد، به خاطر همین اندازه قند خون افزایش می یابد. به واسطه عکس العمل بیوشیمیایی پیچیده ای، چای و به خصوص چای سبز، به سلول های بسیار حساس کمک می کنه تا سوخت و ساز بهتری روی قند بکنن. چای سبز واسه افراد گرفتار به دیابت خیلی خوبه چون شرایطی رو جفت و جور می آورد که متابولیسم بدن کارکرد بهتری داشته باشه. “

در سال ۲۰۱۳ در مجله دیابت و متابولیسم مقاله ای به چاپ رسید مبنی بر خواص بالقوه چای سبز در برابر دیابت و مرض چاقی، که زمینه ساز دیابته. در این مقاله به طور خاص، یافته های تحقیقات محققان ژاپنی برجسته شده، این تحقیقات نشون دهنده اون بود که: آدمایی که روزانه ۶ فنجون یا بیشتر چای سبز می نوشند، شاید ۳۳٪ کمتر از آدمایی که در هفته کمتر از ۱ فنجون چای سبز می نوشند در خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲ هستن. در تحقیقات محققان تایوانی آورده شده که آدمایی که بیشتر از ۱۰ سال و به طور مرتب چای سبز خورده بودن، اندازه دور کمر اونا کوچیک تر و توده چربی بدن اونا کمتر بود، در مقایسه با آدمایی که به طور مرتب چای سبز مصرف نمی کردن.

نوشیدن چای واسه افراد گرفتار به دیابت خیلی خوبه چون چای شامل ماده ایه که پلی فنول نامیده می شه، این ماده آنتی اکسیدانیه که در گیاهان یافت می شه. دکتر استینبوم عقیده داره: “پلی فنول، موجب کاهش روند اکسیداسیون شده، موجب اتساع عروق (گشاد شدن رگ ها) و در نتیجه کاهش فشار خون شده، مانع از لخته شدن خون می شه و کلسترول خون رو کاهش می دهد.” تموم این ها منتهی به کاهش خطر مریضی های قلبی می شه که در افراد گرفتار به دیابت فت و فراوون دیده می شه. پلی فنول موجود در چای سبز اندازه گلوکز رو در بدن تنظیم می کنه، به خاطر همین عامل پیشگیری و درمان دیابت حساب می شه.

نوشیدن چای و دیابت: چای سبز یا مشکی؟

به باور استینبوم، وقتی که پای نوشیدن چای واسه مقابله با دیابت در میان باشه، شکل های جور واجور چای کارسازه اما به طور قطع چای سبز چیز دیگریست. ایشون اینطور توضیح می دهد که وقتی که شما چای سبز می نوشید نسبت به وقتی که چای مشکی می نوشید، مقدار پلی فنول بیشتری دریافت می کنین. پلی فنول موجود در میوه ها و سبزیجاته که به اونا رنگ روشن می بخشه، پس هرچه رنگ سبزی و میوه روشن تر، پلی فنول بیشتر، دقیقا مانند چای سبز که بسیار روشن تر از چای سیاه س. ایشون اضافه می کنه که: “در مورد چای مشکی هم همینطوره، هرچه رنگ چای نارنجی تر، اندازه پلی فنول اون بیشتر. “

دکتر سوزان استینبوم عقیده داره: “چای سبز واسه افراد گرفتار به دیابت خوبه چون موجب کارکرد بهتر سیستم متابولیک در بدن می شه.”

علاوه بر رنگ اون، چای سبز شامل مقادیر بیشتری پلی فنوله چون از برگ های تخمیر نشده جفت و جور شده، ایشون می افزاید که: “به خاطر همین واقعا خالصه.” اما چای مشکی از برگ هایی جفت و جور شده که به طور کامل تخمیر شده ان و در روند همین تخمیر بعضی از مواد مغذی اون از دست می رود. ایشون می گوید: “هم اینکه چای مشکی دو تا سه برابر چای سبز شامل کافئین می باشه که زیاده روی در مصرف اون واسه بدن مضره.”

بقیه پلی فنول ها واسه دیابت

امتیازات چای بر کسی پوشیده نیس، اما علاوه بر چای، خوراکی های دیگری هم پر از پلی فنول هستن و بالطبع به درد بخور در پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲. میوه هایی مانند بری ها ، انگور، سیب و انار پر از پلی فنول هستن و این بواسطه رنگشونه. بروکلی، پیاز، سیر، گوجه فرنگی، بادمجان و اسفناج هم مانند کرن بری، پرتقال خونی، توت مشکی، بلوبری، تمشک، توت فرنگی، ریواس، لیمو، لیموترش و کیوی منابع خوبی واسه تامین پلی فنول می باشن. شراب قرمز هم پر از پلی فنوله.

کاکائو هم در دیف خوراکی های شامل پلی فنول جای داره. به خاطر همین بعضی وقتا یه تیکه شکلات تلخ بخورین. ایشون در ادامه می افزاید که: “واسه آدمایی که گیاه خوارند، خوراکی هایی که شامل پلی فنول فراوون باشن کم نیس که تامین کننده پروتئین هم هستن، مانند لوبیا قرمز، لوبیا مشکی، لوبیا چیتی، پسته، گردو، نخود و همه شکل های جور واجور آجیل های چرب.”

مضافا اینکه، علاوه بر نوشیدن چای سبز واسه مقابله با دیابت، پیروی از یه برنامه غذایی که شاخص قند خون رو در حد طبیعی نگه داره خیلی پیچیده و آسونه. دچار شدن به دیابت نوع ۲ به وجود اومده بوسیله سبک زندگی فرده. وقتی که درباره پیشگیری صحبت می کنیم بدین معناست که از برنامه غذایی پر از پلی فنول پیروی کنین تا بدن کارکرد بهتری نسبت به سوخت و ساز قند از خود نشون بده. فقط کافیه خوراکی های شامل پلی فنول استفاده کنین مانند سیر و میوه های رنگ روشن و سبزیجات، چای بخورین، مخصوصا چای سبز و این تموم راه کارای به درد بخور واسه افرادیست که می خواهند از دیابت پیشگیری کرده یا با اون مقابله کنن.

استینبوم می گوید: “بعضی وقتا پرسیده می شه، بهترین برنامه غذایی واسه افراد گرفتار به دیابت چیه؟ خوردن میوه های رنگی و سبزیجات، آجیل ، نوشیدن چای سبز، خوردن ماهی که پر از اسیدهای چرب امگا۳ه و بعضی وقتا خوردن کمی کاکائو و شراب قرمز، برنامه ای فوق العاده واسه پیشگیری و درمان دیایت است.”

واسه درمان دیابت چه بخوریم؟

چه غذاهایی واسه دیابتیا مضره؟

دیابت مجله سلامت چای سبز