پوکی استخوان و راه های درمان

Osteoporosis

وقتی اتفاق می افته که اندازه تخریب استخونای بدن از ساخته شدنشون بیشتر باشه؛ در این شرایط فضای میان شبکه های داخلی استخونا، خالی می مونه و استخونا شکننده و حساس می شن……

این وضعیت معمولا در سنین سالمندی اتفاق می افته، اما این روزا زنان ایرونی در سنین پایین تری هم به این مریضی گرفتار می شن، اما با اقدامات ساده ای میشه اونو به تاخیر انداخت یا شدت اونو کم کرد؛ در این مورد ایسنا هم گزارشی منتشر کرده که ما اونو با تغییراتی واسه شما در این صفحه آوردیم.

به چه دلیل پوک میشیم؟

افزایش سن، سابقه فامیلی دچار شدن به مریضی، نژاد و عوامل ارثی، اندام کوچیک، مصرف بعضی داروهای خاص، رژیم غذایی ناجور، مصرف دخانیات و الکل و بی تحرکی ازجمله عوامل دلیل ساز پوکی استخون هستن. هم اینکه بعضی مریضیای طولانی کبد و کلیه، دیابت نوع یه، افزایش هورمون تیروئید و پاراتیروئید، مشکلات هورمونای جنسی، اسهال طولانی و مشکلات سوءجذب، بی اشتهایی عصبی، پیوند اعضا و بعضی سرطانا باعث افزایش احتمال دچار شدن به پوکی استخون می شن. این مریضی در زنان بیشتره.

شکستگی چه طور اتفاق می افته؟

حدود ۵ درصد زمین خوردگیا منتهی به شکستگی می شن. استخونایی که استواری کافی واسه حفظ تعادل بدن رو نداشته باشن، به دنبال فشارای جزئی مثل زمین خوردن یا سقوط از پله بدون هیچ سختی ای دچار شکستگی می شن. به خاطر همین شایع ترین دلیل شکستگیای به وجود اومده از طریق پوکی استخون، سقوط و زمین خوردنه.

عواملی مانند مشکلات محیطی، نور کم، مشکل بینایی، فراموشی و به کار گیری داروهای خواب آور هم در افزایش احتمال سقوط و شکستگی نقش دا رند. واسه پیشگیری از شکستگی به وجود اومده از طریق پوکی استخون بهتره با پیش بینی دستگیره و نرده در محل پله، آشپزخانه و حموم، کنترل دائمی مشکلات عبور و مرور و به کار گیری صندلی یا چهارپایه در حموم و آشپزخانه از زمین خوردن جلوگیری کنین و اگه از داروهای آروم بخش استفاده می کنین، حتما محل رفت و اومد خود رو در شب کنترل کنین تا مانعی سر راه شما نباشه.

علائم یه مریضی بی رحم

پوکی استخون علامتی نداره، ولی اگه کاهش قدتون به اندازه حدود ۳ سانتی متر نسبت به دوران جوونی برسه، قوزی در ستون فقرات ایجاد شه یا در اثر ضربه ای ناچیز یا زمین خوردنی جزئی دچار شکستگی استخون شید به دکتر مراجعه کنین چون شاید به پوکی استخون گرفتار شدین.

چگونگی پیشگیری از پوکی استخون

ـ قرار گرفتن در برابر نور مستقیم آفتاب به دریافت ویتامین D کمک می کنه.

ـ از منابع کلسیم و ویتامین D به اندازه کافی در رژیم غذایی خود استفاده کنین.

ـ از مصرف دخانیات به هر شکل (سیگار و قلیان) دوری کنین.

ـ ورزش دائمی و مناسب رو در برنامه زندگی خود بذارین.

ـ غلات، لبنیات، حبوبات، سبزی، ماهی و میوه رو در رژیم غذایی خود بذارین. مصرف روزانه ۳ لیوان شیر یا ماست کم چرب (یا دو قطعه پنیر به جای هر لیوان شیر) می تونه کلسیم لازم روزانه بدن رو تامین کرده و به سلامت استخونا کمک کنه.

ـ از مصرف نوشابه یا قهوه دوری کرده و دوغ کم نمک رو جانشین اون کنین. روزانه ۸ ـ ۶ لیوان آب بخورین.

ـ ماهیا، جگر و تخم مرغ منابع غذایی شامل ویتامین D هستن. از اونا در برنامه هفتگی غذایی خود استفاده کنین.

ـ اگه قادر به انجام شکلای جور واجور ورزشا نیستین، دست کم ۳ بار در هفته به مدت ۳۰ ـ ۲۰ دقیقه پیاده روی کنین. پیاده روی بهترین جانشین واسه شکلای جور واجور ورزشا جهت جلوگیری از پوکی استخوانه.

تقویت استخوانا با ورزش

چیجوری از پوکی استخون پیشگیری کنیم؟

بازنشر پوکی استخون