پنج نکته‌ای که باید در مورد گوگل پاندا بدانید ! Google Panda

چاره ای نیس، باید بدونین که باید با اون روبرو شید! اسمش پاندای گوگل (یا گوگل پاندا) است، آخرین الگوریتم جستجوی گوگل که هدفش ارتقای محتوای باکیفیت سایتا از طریق کاهش رتبه سایتای با محتوای پایینه. پس از اون که پاندا منتشر و بروزرسانی شد، مشاهده شد خیلی از سایتا شدیدا بوسیله این الگوریتم تحت تاثیر واقع شدن، اما بدترین شایعه ای که هست اینه که اون سایتا تقریبا هیچ کاری واسه بازیابی رتبه و ترافیک از دست رفته سایت شون انجام نداده ان!

نکته قالب توجه اینه که در وب علاجی قطعی واسه بروزرسانی پاندا وجود نداره و طبق دانستهامون پاندا تقریبا یه فیلتر کیفیت محتوا (content quality filter) حساب می شه. تا کنون حتما این ضرب المثل رو شنیدین که میگه “پیشگیری بهتر از درمانه”⃰ ، در این پست می خوایم با در نظر گرفتن این ضرب المثل پنج ترفند لازم رو به شما معرفی کنیم که از طریق اونا می تونین از این که بوسیله پاندای گوگل مورد قضاوت قرار بگیرین پیشگیری کنین.

Prevention is better than cure

۱- جداسازی محتوای با کیفیت پایین

شاید بهترین کاری که در قدم ابتدایی می تونین انجام بدین جداسازیِ همه محتوایی که بطور خودکار ایجاد شدن (auto-generated)، هستش. واسه این که رتبه کل سایت کاهش نیابد فهرست بندیِ محتوای کم کیفیت سایت رو بلوکه کنین. محتوای کم ارزش می تونه بطور یهویی به سقوط سایتتون برسه حتی اگه حجم خیلی از محتوای سایتتون با ارزش و منحصر بفرد باشه.

(Image Source: Fotolia)

واسه اطلاع از این که محتوای سایت شما کم ارزش یا پر ارزشه توجه تون رو به چند سوال به درد بخور که از وبمستر بلاگ اصلی گوگل پرسیده شده جلب میکنیم. این پرسشا شما رو در تعیین محتوای کم کیفیت کمک می رسونن:

  • سایت دارای مقالاتی تکراری، کپی و یا با اشتراکات زیاد در تاپیکای مشابه یا برابر که فقط در تعدادی از کلمات کلیدی با همدیگه اختلاف دارن، هستش؟
  • مقالات، کوتاه، بی پایه و یعنی بدون جزئیات به درد بخور هستن؟
  • جزئیات صفحات با دقت و مراقبت زیاد تولید شدن؟
  • این مقاله ای که نوشته شده دارای اشکالات املائی، ادبی و یا واقعیه؟

نکته خیلی مهم اینه که در خیلی از سایتای تجارت الکترونیک محتوای با کیفیت پایین برابری مشاهده می شه. به طور مثال به چه دلیل باید توصیفی متفاوت از یه جفت کابل صدا در هر سایت و یا هر صفحه از سایت شما موجود باشه؟ واسه دوری از این که پاندا محتوایی رو به عنوان “کیفیت پایین” برچسب بزنه باید هر محتوا با توصیف و فهرست بندی منحصر بفردی مشخص شه. در واقع با این عمل در تئوری محتوایی یکتا خلق می کنیم.

۲- دقیق شدن و فوکوس کردن بر محتوای منحصر بفرد

همونجوری که میدونیم هدف ازآپدیت پاندا قضاوت در مورد محتوا و هم سایت هاییه که به سرقت و کپی کاری می پردازن. یعنی واسه این که جلوی اضافه شدن خود به بلک لیست پاندا رو بگیرین باید دستبرد زدن به مقالات بقیه رو متوقف کرده و واقعا روی تولید محتوا منحصر بفرد و با ارزش تمرکز کنین.

تلاش کنین به موقعیت فعلی تون در صنعتی که در اون به فعالیت مشغولید نگاهی انداخته و به خودتون بگید:

  • “خوانندگان من به چه موضوعاتی علاقه نشون میدن؟”
  • “کدوم یکی از چیزایی که به خوانندگانم پیشنهاد داده ام منحصر بفرد هستن؟ کدوم محتوا فقط در سایت خودم هست و در هیچ جای دیگری وجود نداره؟”

مقالات سایتای دیگه رو کپی و تایپ دوباره نکنین، اما با اندیشه و موضوعات خودتون به خلق مقالات بپردازید. اگه در این رابطه به جزئیات بیشتری نیاز دارین به این مقاله مراجعه کنین: how to run blogs that inspire.

۳- تمرکز کردن روی منابع معتبر و قابل اطمینان

در مقاله ای از ریچارد بکستر با عنوان وبسایتای با کیفیت بالا – عامل رتبه بندی جدید گوگل، در بروزرسانی جدید پاندا عواملی مثل اعتماد و منابع معتبر مهم تلقی می شن. این عوامل می تونن در امتداد لینکا، توئیتا و منابع مرتیط با سایتتون گسترش پیدا کنن.

 

بر اساس گفته نویسنده (ریچارد بکستر)، عامل اطمینان رو میشه با به کار گیری لینکایی که به مقاله مورد نظر اشاره می کنن سبک و سنگین کرد. در این مورد هر چی لینکا معتبرتر باشن به همون نسبت مقاله هم قابل اعتمادتر هستش. اگه هنوزم تعداد لینکا به اندازه کافی نبود شاید یه روش کوتاه مدت تر مثل بررسی شبکه های اجتماعی مثل توئیتر و فیسبوک بتونه به درد بخور واقع شه.

ما بیشتر در مورد لینکا صحبت می کنیم اما نباید از یاد ببرم که این خودِ محتوای سایته که به عنوان یه عامل حیاتی توانایی جذب لینکای معتبر رو داراس و البته باز خودشه که بوسیله گوگل پاندا در مورد معتبر و معتبر بودنش مورد قضاوت قرار میگیره. در این بخش چند سوال رو که بوسیله وبمستر بلاگ اصلی گوگل فهرست شدن رو به شما ارائه می کنیم، این پرسشا می تونن به شما در مورد آشنایی با اون چیزی که اونا به عنوان “محتوای معتبر” می گن کمک کنن:

  • شما به چه اندازه به اطلاعاتی که در این مقاله تون ارائه میکنین اطمینان دارین؟
  • در این مقاله که بوسیله یه کارشناس یا یه علاقمند نوشته شده کی مطلب رو خوب درک می کنه؟ وجود اون سطحی و ظاهربینانه نیس؟
  • سایت توانایی صحه گذاشتن بر مطالبش رو داره؟
  • وقتی که به نام سایت برمی خورید می تونین به عنوان یه منبع قابل اطمینان اون رو مورد تایید بذارین؟
  • این صفحه از نوع همون صفحاتیه که شما تمایل دارین اونو بوکمارک کرده، با دوستانتون به اشتراک گذارده و یا اونو به بقیه پیشنهاد بدید؟

خود شما هم خوب میدونید که جواب به این پرسشا مشکل نیس اما رقابت واقعی هنگام اجرا این مفاهیم و جواب هاست. این پرسشا رو تو ذهن داشته و محتواتون رو بسازین، نتیجه این هستین که محتوای شمام واسه گوگل پاندا و هم خوانندگانتان بسیار مناسب هستش.

| سئولوژی سرویس دهی تخصصی بهینه سازی

۴- ثابت نگه داشتن نسبت سلامت تبلیغات

مطمئنا هممون تمایل داریم از راه تبلیغات به کسب درآمد بپردازیم اما به کار بردن تبلیغات باید مناسب و اندیشمندانه باشه. سه حامی مالی (اسپانسر) با $۱۰K بهتر از بیست تبلیغ با $۵۰۰ هستش. پایین نگه داشتن اندازه تبلیغات به خاطر حفظ نسبت سلامت (healthy ratio) نه فقط از نظر گوگل پاندا خوبه بلکه باعث بهتر شدن تجربه خوانندگانتان در به کار گیری سایت شما هم می شه.

همونجوریکه شما هم میدونید تبلیغات در آخر مطلوبه اما نداشتنِ یه روش مناسب در مورد تبلیغات می تونه به سرعت تجربه کاربری خوانندگانتان رو نابود کنه. استفاده زیاد از تبلیغات روی تجربه دیداریِ خوانندگان و سرعت بارگذاری صفحات تاثیر سوء میذاره. نسبت سلامت تبلیغات همون فاکتوریه که باعث می شه خوانندگان سایت شما رو – در مقایسه با سایتایی که دارای تبلیغات مزاحم و زننده هستن – دوست داشته باشن و اون رو به بقیه هم پیشنهاد بدن. رعایت موارد بالا به افزایش غیر مستقیم توانایی اعتماد و اعتبار  سایت شما می رسه.

| لینک گستر ، ارائه بک لینک قوی

۵- تایید و تایید بروز رسانیای گوگل پاندا

سایتایی که تحت تاثیر گوگل پاندا قرار می گیرندبا تغییرات زیادی در آمار مشاهده صفحاتشان روبرو می شن و وقتی که از سرویس Google Analytics استفاده می کنین افت شدیدی رو در ترافیک سایت تماشاگر هستین. این ممکنه نشونه ای از حظور پاندا باشه. محدود کردن پارامترهای جستجو در Google Analytics در بازار آمریکا نتیجه آشکاری از حمله پاندا رو نشون میده. اگه بدیش اینه قربونی پاندا شدید می تونین یکی از اعمال زیر رو انجام بدین:

۱٫ تغییراتی که در بالا بدانا گفته شد رو به کار گیرید.

۲٫ از گوگل بخواین که رنک سایت شما رو به حالت قبل برگردونه.

انتظار بهبود آنی رو نداشته باشین چون که پاندا فقط به صورت دوره ایآپدیت می شه. اگه پس از مطالعه این مقاله هنوزم به اطلاعات بیشتری نیاز دارین می تونین از مقالات زیر استفاده کنین:

  • فهرست بَری شوارتز و آرشیوهای پاندا از سایت Seoroundtable.com
  • Google Panda Survival Guide از مارک نانی
  • Guidance of Building High Quality Sitesاز Google Webmaster Central Blog

همیشه یادتون باشه تموم چیزی که پشت این بروز رسانیای پانداست تنها یادآوری یه نکته س: don’t be evil.

منبع : GooyaIT

۲۰ شغل با بیشترین درآمد در شرکت گوگل

دانستنیایی درباره گوگل

گوگل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *