پایان نامه مربوط به تجارت الکترونیک و مدلهای تجارت الکترونیک

دانلود پایان نامه
  • مرحله پنجم: تعریف مدلهای تجارت الکترونیک – اواخر دهه 1990 میلادی زمان آغاز این مرحله است که طی آن ، تجار بزرگ و سازمانها دریافتند که تجارت الکترونیک به صورت مدل تجارت – تجارت همانند مدل تجارت – مصرف کننده می تواند فعال شده و مورد استفاده قرارگیرد . به این ترتیب وب به عنوان جایگاه اصلی برای نسل اولیه بازارهای حراجی ، معاملات تجارت – تجارت و همچنین تجارت با مصرف کننده معرفی گردید و مورد استفده قرار گرفت ( بخش صنعت و تجارت انگلستان، 2000، به نقل از بقائی راوری، 1386).
    2-2) تجارت الکترونیک:
    تجارت الکترونیک هم به علت نو پا بودن و هم به علت کاربردها و زمینه های بسیار متنوع فعالیت نزد مراجع گوناگون تعاریف مختلفی دارد (سوکول، 1995) که به تعدادی از آنها اشاره می شود.
    تجارت الکترونیک به معنای مبادله محصولات و خدمات در مقابل پول و با استفاده از تواناییهای اینترنت است ( ارل، 2000).
    هر شکلی از مبادله تجاری که در آن طرفین ذی نفع به جای تبادلات فیزیکی یا تماس مستقیم فیزیکی، به صورت الکترونیکی تعامل کنند را تجارت الکترونیک می نامند. )موحدی، 1380) که تفاوت اساسی آن با تجارت سنتی در نحوه تبادل اطلاعات می باشد. در تجارت سنتی اطلاعات از طریق ارتباطات چهره به چهره و یا حداکثر بوسیله تلفن و سیستم پستی انتقال پیدا می کند ولی در تجارت الکترونیکی توسط شبکه های کامپیوتری این فرآیند صورت می پذیرد)صدقیانی ،1384).
    پیشرفت های عصر حاضر در تکنولوژی اطلاعات، مرزهای بین صنایع را در هم شکسته و با دسترسی مشتریان به انواع اطلاعات و تعاملات مستقیم با شرکت ها در هر زمان، بازاریابی را با چالش های گسترده ای مواجه کرده و کانون قدرت را به سوی مصرف کنندگان سوق داده است؛ به طوری که فعالیت هایی نظیر گسترش کانال های ارتباطی، شیوه های قیمت گذاری، تبلیغات و بسیاری دیگر از فعالیت های بازاریابی دچار دگرگونی شده اند.) ابراهیمی، 1387)
    2-3) مزایا و معایب اینترنت و تجارت الکترونیک:
    به طور کلی تجارت الکترونیک در برگیرنده انواع شکلهای مختلف انجام کسب و کار (و فعالیتهای اقتصادی) از طریق ابزارهای الکترونیکی می باشد که در آن منظور از کسب و کار، فعالیتهائی است که هم برای موسسه و هم برای مشتریان و ذی‌نفعان ارزش تولید کنند (Wigand,1997). به طور ساده‌تر تجارت الکترونیک اغلب به انجام کسب و کار به صورت الکترونیکی اطلاق می‌شود که در برگیرنده فعالیتهای مرتبط با تولید، ترویج و تبلیغ، فروش و توزیع محصولات از طریق شبکه‌های ارتباطی است (سازمان جهانی تجارت، 1998) و تفاوت در تعاریف مربوط به تجارت الکترونیک، عمدتاً ناشی از تفاوت در فناوری به کار گرفته شده می‌باشد.
    به طور کلی تجارت الکترونیک ازچهار طریق (کسب و کار به کسب و کار ، کسب و کار به مشتری ، مشتری به مشتری و مشتری به کسب و کار) عملی است که در سالهای اخیر مدل B2B در مقایسه با سایر بخشها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. به کارگیری تجارت الکترونیک همانند سایر روشهای انجام کسب و کارها، مزایا و معایب خودش را دارد. برخی از مزایای به کارگیری تجارت الکترونیک در کسب و کارها به صورت موارد در پی آمده است (برومیده و اعرابی، 2005، توربن و دیگران، 2002 و توربن و کینک، 2003):
    o افزایش سرعت محاسبه و پردازش سریع اطلاعات و انتقال فوری آن
    o افزایش حجم فروش و کاهش هزینه‌های فروش
    o دستیابی به بخشهای کوچک و پراکنده بازار
    o افزایش و ایجاد فرصتهای فروش
    o شناسائی تامین‌‌کنندگان جدید و شرکای تجاری جدید و ارتقای همکاری با آنها
    o تمهید امکانات جدید برای مشتریان و امکان مقایسه محصولات و قیمتها در کمترین زمان
    o ایجاد امکان کار تمام وقت و همکاری از راه دور
    o بهبود وجهه شرکت به عنوان یک شرکت پیشتاز و مدرن
    o کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای ایجاد وگسترش شبکه نمایندگیها
    o گسترش کسب و کار با حذف محدودیتهای جغرافیایی
    o کاهش هزینه‌های تمام شده برای عرضه محصولات و خدمات
    o افزایش همخوانی محصولات وخدمات با نیاز مشتریان، ازطریق نوآوری و ایجاد تنوع
    o ارتقای توان تبلیغات و ترویج محصولات، با هزینه‌های کمتر
    o سهولت پرداخت خسارات و تسویه حساب و شفافیت فعالیتهای مرتبط
    o گسترش ارتباط با مشتریان و تسریع در ارائه خدمات مورد نظر به آنها
    این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.