پایان نامه طبقه‌بندی جاذبه‌های گردشگری و توسعه صنعت گردشگری

2-1-5-2-گردشگری درمانی
این نوع گردشگری شامل افراد و گروه‌هایی هستند که برای استفاده از تغییر آب و هوا(با هدف پزشکی و درمانی)، استفاده از آب های معدنی، گذران دوران نقاهت، معالجه و نظایر آن اقدام به مسافرت می‌کنند. این نوع گردشگری در شهرستان هریس به علت آب و هوای سالم، پاک و خنک منطقه و همچنین وجود آب‌های معدنی و چشمه‌های متعدد بسیار رایج است. چشمه‌های اکوزداغی و سوقالخان با آب گوارا، سبک و خاصیت درمانی خود برای بیماری‌های کلیوی و همچنین چشمه‌های شورجه‌ی روستای مقصودلو و مرمر روستای باروق با خاصیت درمانی برای امراض پوستی، عامل مهمی برای جذب گردشگر به این منطقه می‌باشند.
Widget not in any sidebars

2-1-5-3-گردشگری فرهنگی و آموزشی
این نوع گردشگری برای آشنایی با مواریث فرهنگی و هنری، آداب و رسوم، بناها و آثار تاریخی با هدف‌های آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی صورت می‌گیرد. گردشگرانی که در این گروه قرار دارند، گردشگر کاوشگر نامیده می‌شود. با توجه به قدمت و تاریخچه‌ی کهن شهرستان و وجود آثار تاریخی متعدد مثل تپه ها و قلعه های باستانی و همچنین گورستان‌های قدیمی و برخورداری از آداب و رسوم خاص، این منطقه می تواند مورد توجه باستان‌شناسان، کاوشگران و محققان قرار گیرد. همچنین با توجه به شهرت جهانی فرش این منطقه، به خصوص شهرت فرش مرکز شهرستان و قرار گرفتن دانشکده فرش در این شهر و باتوجه مسئولان این دانشکده و شهرستان، گردشگری دانشجویی می تواند به عنوان نوع دیگری از گردشگری فرهنگی و آموزشی در این منطقه رونق یابد.
2-1-5-4-گردشگری اجتماعی
در این نوع گردشگری، عمدتاً هدف‌های اجتماعی، مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی و امثال آن مورد نظر است. دیدار دوستان، آشنایان و خویشاوندان نیز از نوع گردشگری اجتماعی به شمار می‌آیند.
2-1-5-5-گردشگری ورزشی
هر نوع مسافرتی که به منظور فعالیت‌های ورزشی باشد، گردشگری ورزشی نامیده می‌شود، مانند اسکی، پیاده روی، کوه‌پیمایی، دوچرخه‌سواری، شکار، شنا، قایقرانی، شرکت در مسابقات ورزشی و تماشای مسابقات و امثال آن. اینگونه مسافرت‌ها ممکن است به صورت انفرادی و یا دسته‌جمعی صورت گیرد. این نوع گردشگری به عنوان یکی از پردرآمدترین نوع گردشگری به حساب می‌آید اما متأسفانه در مورد گردشگری ورزشی در شهرستان هریس توجه زیادی نشده‌است. با توجه به کوهستانی بودن منطقه و وجود کوه‌های متعدد در این شهرستان، می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب، به کوه‌پیمایی و ورزش‌های زمستانی مثل اسکی به عنوان گردشگری ورزشی در این منطقه توجه کرد. همچنین با توجه به تعدد بازی‌های محلی در این منطقه، می‌توان جشنواره‌ای به همین نام در این شهرستان برپا کرد که هم می‌تواند به احیای این بازی‌ها در این منطقه کمک کند و هم باعث رونق گردشگری ورزشی در این منطقه شود. باتوجه به شرایط و آب و هوای مناسب منطقه و شباهت این شرایط به مکان‌هایی که ورزشکاران تمرینات خود را در آن مکان‌ها انجام می‌دهند، در این شهرستان نیز با شناسایی مناطق مستعد و ساخت اماکن ورزشی مناسب و تبلیغات خوب، می توان ورزشکاران را به این منطقه جذب کرد.
2-1-5-6-گردشگری مذهبی و زیارتی
این نوع از گردشگری یکی از رایج‌ترین اشکال گردشگری در سراسر جهان است. جاذبه‌های مذهبی، زیارتگاه‌ها و اماکن مقدسه هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جلب می کنند. تأسیسات اقامتی و پذیرایی این نوع از گردشگری مانند مسافرخانه‌ها و زائرسراها با توجه به بافت اجتماعی و فرهنگی و عقیدتی گردشگران دارای ویژگی‌های خاص خود است که در هر کشوری از تنوع بسیار زیادی برخوردار است. حدود 34 مکان با عنوان امام‌زاده، بقعه و اجاق در این شهرستان شناسایی شده که یا متروک شده‌اند یا تنها آثار جزئی از آن‌ها باقی مانده‌ است. وجود مقبره‌ی ارمیای پیامبر و بقعه‌ی شیخ اسحاق در این شهرستان می‌تواند توجه گردشگران و محققان مذهبی را به این منطقه جلب کند.

2-1-5-7-گردشگری بازرگانی و تجاری
مهمترین مسافرت‌هایی که تحت این عنوان صورت می‌گیرد، عبارتند از: سفرهایی که افراد برای شرکت در بازارها و نمایشگاه‌های کالا و صنایع و یا سرکشی و بازدید از تأسیسات کارخانه‌ها و نظایر آن می‌نمایند. معمولاً در مسافرت‌های بازرگانی، محل اقامت اختیاری نیست و هزینه این قبیل مسافرت‌ها به عهده شرکت‌های تجاری است. افزایش مسافرت‌های بازرگانی و تجاری به روابط اقتصادی میان کشورها بستگی دارد و همچنین تحت تأثیر کاهش کرایه حمل و نقل کالا نیز قرار می‌گیرد و سهولت جا به جایی و تردد، از عوامل دیگری است که به آن رونق می‌بخشد.
2-1-5-8-گردشگری سیاسی
مسافرت به منظور شرکت در اجلاس و مجامع بین‌المللی، کنگره‌ها و سمینارهای سیاسی، جشن‌های ملی و مذهبی، مراسم ویژه سیاسی مانند تدفین رهبران و شخصیت‌های سیاسی، پیروزی رهبران احزاب و به حکومت رسیدن آنها و نظایر آن، گردشگری سیاسی خوانده می‌شود.
2-1-6-طبقه‌بندی جاذبه‌های گردشگری
رایج‌ترین الگوی مورد استناد در مورد طبقه‌بندی جاذبه‌های گردشگری، الگوی پیشنهادی سازمان جهانی گردشگری است که در زیر به آن ها اشاره می‌شود:
1-جاذبه‌های طبیعی که کوهستان‌ها، غارها، اشکال خاص زمین‌شناسی، مناطق ساحلی، منابع آبی، دریا، دریاچه، رودخانه، تالاب، آبشار، چشمه‌های آب گرم و معدنی، آب و هوا، پوشش گیاهی، حیات‌وحش و غیره را در بر می‌گیرد.
2-جاذبه‌های فرهنگی که به دو نوع جاذبه‌های فرهنگی مادی و غیرمادی تقسیم می‌شوند. جاذبه‌های فرهنگی مادی شامل کاخ، قلعه، پل، معابد(مساجد،کلیسا و غیره)، خانه‌های قدیمی، مجسمه‌ها، سنگ‌نوشته، بازار قدیم، سبک‌های معماری، صنایع‌دستی، فضاهای خاص روستایی و شهری و غیره و جاذبه‌های فرهنگی غیرمادی شامل جشن‌های ملی، مراسم خاص مذهبی، موسیقی سنتی، بازی‌های محلی و رقص‌های محلی و غیره می‌باشد.
3-جاذبه‌های انسان‌ساخت که شامل موزه‌ها، پارک‌ها، مناطق حفاظت‌شده، مراکز فرهنگی- هنری، کارخانه‌ها، جشنواره‌ها، همایش‌ها، پیست‌های ورزشی و غیره می‌باشد(سازمان جهانی گردشگری، 1999).
جاذبه‌های طبیعی: جاذبه‌های طبیعی موجود در مقصد، غالباً اولین موضوعی است که توجه گردشگر را جلب می‌کند که اصولاً ترکیب متنوعی از منابع طبیعی را می‌توان به منظور ایجاد محیطی جذاب برای توسعه گردشگری به کار گرفت.
جاذبه‌های فرهنگی: در صنعت گردشگری، فرهنگ به عنوان عامل جذب عمل می‌کند. برای گردشگرانی که سفر می‌کنند، فعالیت‌ها، رویدادها و محصولات فرهنگی ، همچون نیرویی الهام‌بخش و جذاب بر آنان اثر می‌گذارد. جاذبه‌های فرهنگی شامل تمام تجلی‌ها و تبلورهای بیرونی و رسمی فرهنگ هر کشور است که می‌توان آنها را دید، نمایش داد یا به نوعی عرضه کرد.
جاذبه‌های انسان‌ساخت: به کلیه عناصر و پدیده‌های مصنوع دارای ارزش و حائز تعاریف معیار جذابیت، جاذبه انسان‌ساخت گفته می‌شود(آشورت، 15:1989).
2-1-7-اکوتوریسم
اکوتوریسم یکی از شاخه‌های گردشگری است که مبتنی بر جاذبه‌های طبیعی است. شناسایی مناطق مستعد طبیعت‌گردی و برنامه‌ریزی برای این مناطق، به منظور جذب علاقه‌مندان و ایجاد امکانات زیربنایی برای آن ها از جمله راهکارهای توسعه صنعت گردشگری است. شهرستان هریس جزو مناطق دارای قابلیت‌های طبیعت‌گردی بالا است و جاذبه‌های طبیعی این منطقه استعداد بالایی در جذب گردشگر دارند. به همین خاطر در اینجا نظرات کارشناسان در مورد اکوتوریسم بیان می‌شود تا اهمیت این شاخه از گردشگری در مناطقی که به آن توجه نمی‌شود، مشخص گردد.
اکوتوریسم یکی از بخش‌هایی است که در صنعت گردشگری مورد توجه گردشگران و جهانگردان قرار گرفته‌ است و مفهومی است که همزمان با رشد سریع گردشگری طبیعی در میان جوامع مسئول حفاظت از محیط و مردم ساکن در اطرف مناطق حفاظت‌شده تکامل یافته است(درام و مور،16:1388).