پایان نامه رایگان درمورد آیت الله جوادی آملی و علوم انسانی

دانلود پایان نامه

در این رساله در فصل اول ضمن بیان تاریخچه‌ی مختصری از فقه امامیه به معرفی شخصیت صاحب جواهر پرداخته شده و با تأملی در شیوه‌ی نگارش کتاب جواهر الکلام و بررسی ویژگی‌های آن کتاب، آن را به عنوان مرجعی کامل برای استنباط احکام دینی معرفی کرده‌ایم و لزوم بهره‌گیری از آن و شیوه‌های کاربردی در آن کتاب را متذکر شده‌ایم.

  • در فصل دوم توجه به زمان و مکان و عوامل رکود و پویایی فقه را مورد بررسی قرار داده و مقایسه‌ی اجمالی بین اجتهاد اهل تسنن و تشیع انجام داده‌ایم و مسائلی که جزء مسائل مستحدثه بوده و فقه پویای شیعه توانسته در دنیای کنونی پاسخ‌های جامع و متقنی را برای آن داشته باشد به عنوان نمونه ذکر کرده‌ایم.
    در پایان در بخش نتیجه‌گیری به این مهم اشاره شده که باید ابواب فقهی را به طور تخصصی بررسی نموده و کارشناسان مجرّب دینی خود را با علوم روز آشنا و آشناتر نمایند. در بخش پیشنهادات به لزوم برنامه‌ریزی آموزشی و تغییر در محتوای کتب آموزشی در حوزه‌ها البته با حفظ قداست کتب پیشینیان و بزرگان علم فقه اشاراتی شده است.
    روش تحقیق
    روش این تحقیق کتابخانه‌ای بوده و با بررسی کتابهای مورد نظر و مطالعه‌ی مقالات در خصوص موضوع با گردآوری و فیش‌برداری از مطالب این تحقیق انجام شده است.
    پیشینه‌ی تحقیق
    از آنجا که موضوع مورد بررسی این پایان‌نامه در ردیف مباحثی است که طی سالیان اخیر مورد توجه و اقبال پژوهشگران قرار گرفته است، هنوز آثار متعدد و جامعی در این باب به نگارش در نیامده است. یکی از آثار مورد توجه این رساله، کتاب «آشنایی با فقه جواهری» است که آقای عبدالله امید‌فر آن را به نگارش درآورده است. در بین مقالاتی که در این حوزه نوشته شده است، مقاله‌ی «اجتهاد جواهری و فقه پویا در اندیشه‌ی امام خمینی(ره)» به نگارش حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن مخبر مورد بررسی قرار گرفت. ایشان در این مقاله پس از معرفی شخصیت صاحب جواهر، به توصیف کتاب جواهر الکلام پرداخته و سپس جایگاه این کتاب را از دیدگاه امام خمینی(ره) مورد ارزیابی قرار داده است.
    مقاله‌ی دوم از آیت الله جوادی آملی با عنوان «امام خمینی و فقه جواهری» است. در نظر ایشان چشیدن طعم فقه نتیجه‌ی نگاه برون فقهی و نگاه کلامی به فقه است. آیت الله جوادی آملی در این مقاله تصریح می‌کنند که برهان‌های صاحب جواهر در کتابش در رابطه با ولایت فقیه بسیار کاربردی و دقیق می‌باشد.
    فصل اول
    فقه و اجتهاد جواهری
    مقدمه
    دانش فقه یک از گسترده‌ترین رشته‌های علوم انسانی است که می‌توان آن را یکی از عوامل جهت‌دهنده‌ی رفتار فردی و جمعی در بین مسلمانان دانست. لذا همواره فقه پژوهان در به روز شدن این دانش کوشیده‌اند و آنچه اسباب انزوا و حاشیه‌نشینی فقه را فراهم آورده تا حدودی از بین ببرند. چرا که امروزه با پیشرفت علوم نیاز به فقه و فقه‌پژوهشی بیش از پیش احساس می‌شود.
    علوم و دانش‌های دیگر چون روان‌شناسی، پزشکی، جامعه‌شناسی، حقوق و … رابطه‌ی تنگاتنگی با فقه دارند و البته نمی‌توان در عصر حاضر فقه را با روش‌های کهن پیش برد و به جامعه عرضه کرد.
    چراکه ارزش کار هر فقیهی به اعتبار فتواهای خاص اوست زیرا کاوش در فقه و بیان رأیی که پیش‌تر دیگران ارائه کرده‌اند تفقه در دین نیست بلکه فقط نقل قول دیگران است. نیاز جامعه‌ی کنونی می‌طلبد که فقیه آگاه به زمان و دوران باشد و فقه اسلامی ما باید متناظر با زندگی امروزه باشد و فقیهی موفق است که بتواند این رابطه‌ی مناسب را بین فقه سنتی و دنیای امروز برقرار سازد.
    در این فصل ابتدا فقه را از نظر لغوی و اصطلاحی بررسی کرده‌ایم و سپس به تبیین دو واژه فقه سنتی و فقه پویا پرداخته‌ایم. پس از آن شخصیت صاحب جواهر و ویژگی‌های فقه جواهری را بیان کرده و روش‌های استنباط ایشان را در فقه از نظر گذرانده و به جایگاه عقل و عرف در فقه صاحب جواهر اشاراتی کرده‌ایم.
    سخن از اسلام و مقتضیات زمان یا نقش زمان و مکان در فقه و پویایی فقه و اشاره به ناکارآیی اجتهاد مصطلح در حوزه‌ها برای تأمین نیازهای زندگی معاصر، همه گویای این حقیقت است که فقه باید متناظر با زندگی باشد و هر فقیهی که توانسته میان سنّت فقهی و روزگار خود پیوند مناسبی را برقرار کند ‌، موفق بوده است‌.
    امام خمینی(ره) از جمله معدود فقیهانی است که در عین داشتن موضع انتقادی سخت در قبال جمود فقهی‌‌، همواره بر لزوم فقه جواهری و روش استنباط احکام صاحب جواهر پای فشرد و با تکیه بر سنّت دیرپای درباره‌ی مسایلی که به ظاهر و تکلیفشان برای همیشه روشن شده بود، به باز اندیشی پرداخت و فتواهای نو صادر کرد‌‌، که این نشان از آن دارد که امام در صدور این فتاوا تعامل زیادی با زمان داشته است.
    پاسخگویی به مسایل نو و مستحدثه، وجود فقیهی آگاه به مسایل زمان را می طلبد. مسایل مستحدثه به مسایلی گفته می شود که حکم شرعی درآن منصوص نیست‌.
    اعمّ از اینکه آن موضوع در گذشته وجود داشته یا وجود نداشته است‌. ضرورت بحث در این گونه موارد بگونه ای است که گاهی انسان متدیّن را در زندگی مدرن امروز دچار سردرگمی می‌کند.
    اینجاست که نقش یک فقیه آگاه به مسایل روز می تواند از بسیاری از سؤالات گره گشایی کند. چرا که آیین اسلام از جهات زیادی با ادیان دیگر متفاوت است و از امتیازات مهم دین مبین اسلام می توان به گستردگی آن نسبت به تمام زوایای زندگی بشر اشاره نمود.
    شریعت اسلام مقید به زمان معین و خاصی نیست و اختصاص به گروه خاصی نیز ندارد. ممکن است امروز ما نتوانیم به خاطر موانعی به بعضی از احکام واقعی اسلام دست پیدا کنیم‌‌، ولی مانعی از رسیدن به حکم ظاهری وجود ندارد‌‌، چراکه ما هیچ فقیهی را در هیچ عصر و زمانی نمی یابیم که حتّی نسبت به یک موضوع و یک واقعه معتقد باشد که در آن حکم ظاهری نداریم و مردم نسبت به آن آزادند تا به هر شکلی که مایلند‌‌، عمل نمایند.
    با توجه به آنچه که گفته شد و با عنایت به این که مسایل مستحدثه فراوانی در ابواب مختلف فقهی در عصر و زمان ما وجود دارد‌‌، که در هیچ یک از کتب فقهای پیشین فقهی مطرح نشده است و در آیه یا روایتی نیز در مورد آن بحث نشده‌‌، پس باید آنها را در بوته‌ی مطالعه و نقّادی قرار داده تا به پاسخی صحیح و قانع کننده دست یابیم‌.
    1-1. تاریخچه‌ی فقه امامیه
    این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.