پایان نامه ارشد با موضوع ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد و شناخت عواطف دیگران

دانلود پایان نامه
  • 3)انعطاف پذیری
    4- کنترل استرس:
    1)توانایی تحمل استرس
    2)کنترل تکانه
    5- خلق عمومی:
    1)شادی
    2)خوشبینی(حسن آبادی، حسین،83)
    مدل گلمن:
    شناخت عواطف شخصی: خودآگاهی و تشخیص هراحساس به همانگونه که بروز می کند.
    به کارگیری درست هیجانها: قدرت تنظیم احساسات خود که بر حس خودآگاهی متکی می باشد.
    بر انگیختن خود: افراد دارای این مهارت در هر کاری که به عهده می گیرند بسیار مولد و اثربخش خواهند بود.
    شناخت عواطف دیگران: کسانی که از احساس همدلی بالایی برخوردار باشند به علایم اجتماعی ظریف که نشان دهنده ی نیازها یا خواسته های دیگران است، توجه می کنند.
    حفظ ارتباطات: برقراری ارتباط برای کنترل عواطف در دیگران و واکنش متقابل آرام با دیگران.(شفقی زاده، امیر حسین، 4،1387)
    مدل مایر و سالوی و دیوید کارسو:
    1)برداشت و اظهار هیجانی:بازشناسی و وارد کردن اطلاعات کلامی و غیر کلامی از سیستم هیجانی
    2) تسهیل تفکر به وسیله هیجان(استفاده از هوش هیجانی):به کارگیری هیجانها به عنوان قسمتی از جریان شناختی مانند خلاقیت و حل مسأله
    3)فهم یا درک هیجانی: پردازش شناختی هیجان که شامل بصیرت و معلومات به دست آمده در مورد احساسات خود یا احساسات دیگران است
    4) مدیریت یا تنظیم هیجانی:مدیریت هیجانها در خود و افراد دیگر(اکبرزاده،نسرین،1383،15)
    2-22 تعریف عملکرد
    عملکرد هم به عمل هم به نتیجه عمل اشاره دارد.به عبارت دیگر، عملکرد به عنوان عمل امروز که مقدمه تولید مقدار مشخصی از ارزش خروجی فرد است تعریف می شود(اکبری،علی،4،1386)
    2-23 ارزیابی عملکرد
    موسسات و سازمانها و دستگاه های اجرایی با هر ماموریت ، رسالت، اهداف و چشم اندازی که دارندنهایتأ در یک قلمرو ملی و یا بین المللی عمل می کنند و ملزم به پاسخگویی به مشتریان، ارباب رجوع و ذینفعان هستند تا شرکتی که هدفش سودآوری و رضایت مشتری است و سازمانی که هدف خود را اجرای کامل و دقیق وظایف قانونی و کمک به تحقق اهداف توسعه و تعالی کشور قرار داده، پاسخگو باشند.بنابراین،بررسی نتایج عملکرد،یک فرایند مهم راهبردی تلقی می شود.کیفیت و اثربخشی مدیریت و عملکرد آن عامل تعیین کننده و حیاتی تحقق برنامه های توسعه و رفاه جامعه است.ارائه خدمات و تولید محصولات متعدد و تامین هزینه ها از محل منابع،حساسیت کافی را برای بررسی تحقق اهداف، بهبود مستمر کیفیت، ارتقای رضایتمندی مشتری و شهروندان عملکرد سازمان و مذیریت و کارکنان را ایجاد کرده است.در صورتی که ارزیابی عملکرد با دیدگاه فرایندی و بطور صحیح و مستمر انجام شود، در بخش دولتی موجب ارتقا و پاسخگویی دستگاههای اجرایی و اعتقاد عمومی به عملکرد سازمانها و کارایی و اثربخشی دولت می شود.در بخش غیر دولتی نیز موجب ارتقای مدیریت منابع، رضایت مشتری، کمک به توسعه ملی، ایجاد قابلیت های جدید، پایداری و ارتقای کلاس جهانی شرکتها و موسسات می شود.
    2 -24 ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد
    بهبود مستمر عملکرد سازمانها،نیروی عظیم هم افزایی ایجاد می کند که این نیروها می تواندپشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت های تعالی سازمان شود.دولتها و سازمانها و موسسات تلاش جلو برنده ای رادزاین مورداعمال میکنند.بدون بررسی و کسب اگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالشهای پیش روی سازمان و کسب بازخور و اطلاع از میزان اجرا سیاستهای تدوین شده و شناسایی مواردیکه به بهبود جدی نیاز دارند بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد.تمامی موارد مذکور بدون اندازه گیری و ارزیابی امکان پذیر نیست.
    لرد کلوین فیزیکدان انگلیسی در مورد ضرورت اندازه گیری می گوید:هرگاه توانستیم آنچه درباره آن صحبت می کنیم اندازه گرفته و در قالب اعداد و ارقام بیان نماییم می توانیم ادعا کنیم درباره موضوع مورد بحث چیزهایی می دانیم.در غیر این صورت آگاهی و دانش ما ناقص بوده و هرگز به مرحله بلوغ نخواهد رسید علم مدیریت نیز مبین مطالب مذکور است.هر چه را که نتوانیم اندازه گیری کنیم نمی توانیم کنترل کنیم و هر چه را که نتوانیم کنترل کنیم مدیریت آن امکان پذیر نخواهد بود.موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیل های سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازه گیری است.(رحیمی، غفور، 173)
    این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.