موتورهای جستجو چگونه عمل می کنند؟

سئو و بهینه سازی سایت

موتورهای جستجو چیجوری عمل میکنن؟

۲۸ شهریور ۱۳۹۵

سرفصلای راهنمای کامل سئو و بهینه سازی سایت

موتورهای جستجو چیجوری عمل میکنن؟

همونطور که میدونید موتورهای جستجوگر دو کارکرد اصلی و بزرگ دارن: اول اینکه این موتورها در سایتای جور واجور می خزند و اونا رو ایندکس می کنن. دومین کار اینه که وب سایتای جور واجور رو براساس ربط داشتن موضوعی اونا واسه کاربران مرتب می کنن.

خزیدن و ایندکس کردن

شبکه جهانی وب رو به عنوان شبکه ای در نظر بگیرین که مثل ایستگاه های جور واجور در سیستم متروی یه شهر بزرگ عمل می کنه.

هر ایستگاه یه سند منحصر بفردیه (معمولاً هر صفحه از سایت یه سند حساب می شه البته این اسناد ممکنه به صورت فایل پی دی اف، JPG یا بقیه فایلا هم باشن). موتورهای جستجوگر به روشی واسه خزیدن در کل شهر نیاز دارن و در این راه باید ایستگاه های مختلفی رو علامت بذارن تا بتونن بهترین مسیرهای موجود رو پیدا کنن، یعنی همون لینکا.

ساختار لینک در وب، همه صفحات رو به همدیگه پیوند میده.

لینک به رباتای خودکار موتورهای جستجوگر (که به این رباتا خزنده یا عنکبوت می گن) اجازه میده در وب، به میلیاردها اسناد در رابطه به همدیگه دسترسی داشته باشن.

وقتی که موتورهای جستجو این صفحات رو پیدا می کنن، کدهای موجود در اونا رو رمزگشایی کرده و قطعات انتخاب شده رو در پایگاه داده بزرگی ذخیره سازی می کنن. با این کار می تونن در زمان نیاز (هنگام جستجوی کوئری توسط کاربر) اونا رو فراخوانی کنن. واسه اینکه دسترسی به اینجور داده های بزرگی در عرض چند ثانیه ممکن باشه، کمپانیای موتورهای جستجو، دیتا سنترهای مختلفی رو در نقاط جور واجور جهان ایجاد کردن.

این مراکز، دارای هزاران دستگاه هستن که می تونن حجم بزرگی از اطلاعات رو با سرعت بالا پردازش کنن. وقتی که فردی جستجویی رو تو یه موتور جستجو انجام میده، به دنبال کسب اطلاعات سریع و یه ریز هستش. حتی یه یا دو ثانیه تاخیر هم می تونه نارضایتی کاربران رو به همراه داشته باشه. بخاطر این موتورهای جستجوگر تلاش می کنن جواب لازم کاربران رو با سرعت بالاتر جفت و جور کنن.

جفت و جور کردن پاسخای مناسب واسه نیاز کاربران

موتورهای جستجوگر ماشینای جواب دهنده هستن. وقتی که یه فرد، جستجویی رو به صورت آنلاین انجام میده؛ موتور جستجوگر به خاطر بررسی اسنادِ در رابطه در پایگاه داده خود، دو کار انجام میده: اول از همه، تنها نتایجی رو در اختیار افراد قرار میده که به درد بخور هستن و با کوئری جستجوی کاربر در ارتباطند. دوم اینکهً، یافته ها به دست اومده رو براساس محبوبیت وب سایتا و اطلاعاتی که جفت و جور می کنن، رتبه بندی می کنه. ربط داشتن موضوعی و اندازه محبوبیت می تونه تاثیر زیادی روی سئو سایت شما داشته باشه.

موتورهای جستجو چیجوری ربط داشتن و محبوبیت محتوای سایتا رو تشخیص میدن؟

واسه یه موتور جستجو، ربط داشتن چیزی بیشتر از پیدا کردن کلمات مناسب تو یه سایته. در روزای اولیه دنیای وب، موتورهای جستجوگر از این مرحله ساده، پا رو بالاتر نمی گذاشتن و یافته ها به دست اومده ارزش محدودی داشت. در طول چند سال، مهندسان روشای بهتری رو واسه منطبق کردن یافته ها با کوئریای افراد پیدا کردن. امروزه، صدها عامل روی ربط داشتن محتوای سایت تاثیر داره که در این راهنما، تعدادی از مهم ترین عوامل رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم.

از نظر موتورهای جستجوگر، یه سایت (صفحه یا فایل) هر چقدر محبوب تر باشه، اطلاعات به درد بخورتری داره و می تونن واسه کاربران مفیدتر باشه. این فرضیه در به دست آوردن رضایت کاربران، بسیار موفقیت آمیز عمل کرده.

محبوبیت و ربط داشتن رو نمیشه به صورت دستی تعیین کرد. عوضش، موتورهای جستجوگر از معادلات ریاضی (الگوریتما) واسه مرتب کردن این جوری موارد استفاده می کنن. این الگوریتما معمولا صدها متغیر دارن. در دنیای بازاریابی جستجو، به این متغیرها فاکتورهای رتبه بندی می گن.

شما می تونین ببینین که موتور جستجو گوگل واسه کوئری دانشگاه ها، سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رو در بالاترین جایگاه یافته های خود قرار داده.

چیجوری میشه در بخش بازاریابی موتور جستجو موفق بود؟

الگوریتمای پیچیده در موتورهای جستجو ممکنه غیر قابل نفوذ به نظر برسن. اگه واقعیت رو بگیم، موتورهای جستجوگر آگاهی بسیار کمی در مورد رسیدن به یافته های بهتر و ترافیک بیشتر در اختیار افراد قرار میدن. تنها چیزی که این موتورها در اختیار ما قرار میدن، بهینه سازی و تمریناتیه که در زیر به اونا می پردازیم:

اطلاعات مربوط به سئو از راهنمای گوگل وبمستر

گوگل به افراد پیشنهاد می کنه واسه رسیدن به رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجو از نکات زیر استفاده کنن:

  • صفحات خود رو در درجه اول واسه کاربران طراحی کنین نه واسه موتورهای جستجوگر! کاربران خود رو فریب ندین و تلاش نکنین محتوای متفاوتی رو در اختیار موتور جستجو و کاربران خود بذارین. این روند کلاکینگ (Cloaking) اسمشه و اگه گوگل متوجه این موضوع شه، شما رو جریمه می کنه.
  • ساختار سایت خود رو با دسته بندی درست و به کار گیری لینکای متنی، واسه موتورهای جستجوگر روشن کنین. هر صفحه ای باید دست کم از راه یه لینک متنی استاتیک، قابل دسترس باشه.
  • سایتی به درد بخور و با اطلاعات غنی بسازین. صفحات خود رو با دقت بنویسین و محتوای خوبی در اون بذارین. مطمئن شید که عناصر <title> و صفت ALT توصیفیِ تصاویر سایت، دقیق هستن.
  • از کلمات کلیدی واسه ایجاد آدرسای کاربر پسند و توصیفی استفاده کنین. واسه رسیدن به یه سند یا صفحه فقط از یه نشانی واحد استفاده کنین. اگه محتوای تکراری در سایت خود دارین از روشای ریدایرکت ۳۰۱ و rel="canonical" استفاده کنین.

اطلاعات مربوط به سئو از راهنمای بینگ وبمستر

مهندسان بینگ در مایکروسافت، کاربران رو به رعایت نکات زیر واسه دست پیدا کردن به رتبه بندی بهتر تشویق می کنن:

  • مطمئن شید که در ساختار URLتان از کلید واژه های در رابطه و تمیز استفاده کردین.
  • مطمئن شید که محتوای شما در رسانه های مختلفی همچوت فلش، جاوا اسکریپت یا آژاکس، دفن نشده. هم اینکه باید مطمئن شین که این نوع فایلای چند رسانه ای، لینکی رو از رباتای جستجوگر مخفی نمی کنن.
  • از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنین و هر کدوم از کلید واژه ها رو با چیزی که کاربران به دنبال اون هستن هماهنگ و منطبق کنین. به طور منظم محتوای تازه و به درد بخور بسازین.
  • اگه می خواین متن شما در موتور جستجوگر ایندکس شه، اونو داخل تصویر قرار ندین. مثلا اگه می خواین نام یا نشانی شرکت قابل ایندکس کردن باشه باید مطمئن شید که داخل لوگوی شرکت نشون داده نمی شه.

بدون ترس بازاریابی موتور جستجو رو دنبال کنین

علاوه بر پیشنهادایی که در بالا به اون اشاره کردیم، روشای مختلفی واسه بهبود رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو هست. طی ۱۵ سالی که از حضور موتورهای جستجوگر میگذره، بازاریابان موتور جستجو تونسته ان از راه آزمون و خطا، بعضی از الگوا و روشای کارکرد موتورهای جستجوگر رو کشف کنن. الان کارشناسان سئو و بازاریابان با به کار گیری این اطلاعات، جایگاه سایت مشتریانشان رو در یافته های جستجو بهتر می کنن.

هیچ وسیله جادویی وجود نداره که وبمسترها بتونن با به کار گیری اون، فعالیت موتورهای جستجوگر رو پیگیری کنن. تنها روشی که می تونه در این راه به وبمسترها کمک کنه اینه که خودشون از موتور جستجو استفاده کنن، عقاید و فرضیه های خود رو بررسی کنن و در این باره نظر بدن. این یه فرآیندیه که تکرار می شه و اطلاعات زیادی در مورد چگونگی کارکرد موتورهای جستجوگر به ما میده:

  1. اول یه سایت جدید با کلیدواژهای بی معنی بسازین (مثلا ishkabibbell.com).
  2. صفحات زیادی روی سایت بسازین. همه این صفحات باید یه کلید واژه بی معنی و خنده دار رو هدف بذاره (مثلا yoogewgally).
  3. تا جایی که می تونین همه صفحات رو به صورت برابر بسازین. بعد تو یه دوره وقتی خاص مواردی مثل محل قرار گرفتن متن، فرمت متن، به کار گیری کلید واژه ها و ساختار لینک رو تغییر بدین.
  4. از وب سایتا و صفحات ایندکس شده به دامنه خود لینک بدین.
  5. رتبه بندی صفحات خود در موتورهای جستجوگر رو یادداشت کنین.
  6. حال تغییر کوچیکی در اون صفحه بسازین و تاثیر این تغییر در یافته های موتورهای جستجو رو آزمایش کنین. از همین روش می تونین اهمیت هر کدوم از عوامل رو سبک سنگین کنین.
  7. هر نتیجه ای که به نظر موثر می رسه رو ثبت کنین. همه این موارد رو دوباره در دامنه های دیگه و با کلمات کلیدی جور واجور امتحان کنین. اگه آزمونای زیاد دائم یافته های برابری رو درست کرد، می تونین از الگوی به دست اومده واسه بهبود رتبه خود در موتورهای جستجو استفاده کنین.

نمونه ای از آزمون انجام شده

در آزمایشی که ما انجام دادیم، اول یه فرضیه ساختیم. فرضیه ما این بود: لینکی که در اوایل یه صفحه قرار داده می شه از لینکی که در پایین صفحه قرار میگیره مهم تره. بعد تلاش کردیم این نظریه رو به روشای مختلفی بررسی کنیم. اول یه دامنه بی معنی ساختیم و صفحه اصلی اونو به سه صفحه خارجی لینک دادیم. در این سه صفحه کلمات بی معنی برابری قرار داشت. بعد از اینکه موتورهای جستجو صفحات سایت رو خزیدند، دریافتیم که صفحاتی با لینکایی که در اول اون قرار داده شده، رتبه بندی بهتری به دست آورده ان.

این روند با اینکه خیلی خوبه اما به تنهایی نمی تونه در آموزش بازاریابان اثر داشته باشه.

علاوه بر این نوع آزمایش، بازاریابان می تونن از هوش رقابتی در مورد چگونگی کار موتورهای جستجو روی پتنتای جور واجور استفاده کنن. شاید مشهورترین مورد، سیستمیه که واسه رتبه بندی بهتر سایتا در سال ۱۹۹۰ در دانشگاه استنفورد ایجاد شد. این روش پیچ رنک گوگل نام داشت. از راه روشی مثل موشکافی پتنتا، آزمایش و تست زنده، بازاریابان می تونن چگونگی کارکرد موتورهای جستجو رو بفهمن و با اجزای لازم ایجاد سایت و بهبود رتبه بندی آشنا شن.

جای نگرانی نیس. واسه این که بفهمین موتورهای جستجوگر چیجوری عمل میکنن، احتیاجی نیس که آزمایشای مختلفی رو انجام بدین. ما در این راهنمای ۱۰ فصلی تجارب سئوکاران برجسته رو با شما عزیزان در میان می ذاریم تا فهمیده باشین موتورهای جستجوگر چیجوری عمل میکنن و با در نظر گرفتن چه فاکتورهایی، وب سایتا رو رتبه بندی می کنن.

هم اینکه، اگه سوالی در مورد آموزش سئو یا آموزش لینک بیلدینگ دارین می تونین از راه قسمت دیدگاه ها اونو با ما در میان بذارین. کارشناسان نوین تلاش می کنن در کمترین زمان به سوالات شما جواب بدن.

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رامین محمودی

رامین محمودی هستم، یه عدد علاقمند به محتوا (و هر اون چیزی که به اون رابطه داره!).
وقتی مدیر محتوا و سردبیر وبلاگ نوین بودم. حالا، من هم مانند شما از مطالعۀ مقالات اون حال می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین