مقاله بهبود مستمر کیفیت و توسعه خدمات جدید


Widget not in any sidebars

برخورد و تعامل صمیمانه و دوستانه کارکنان با این مشتریان و فراهم آوردن زمینه جذب آنها به بانک.
دسته چهارم- مشتریان دائمی
در این مرحله بانک‌ها از مشتریان خود بیشتر می‌دانند و زمان بیشتری را به کار آنها اختصاص می‌دهند. این مشتریان هستند که به صورت پی در پی به بانک مراجعه می‌کنند. این افراد ضمن مراجعه مداوم به بانک و بهره‌گیری از خدمات آن از حضور خود در بانک، احساس خوشایندی دارند. اما حمایت این مشتریان از بانک بیشتر حالت انفعالی دارد تا فعالانه. هدف اصلی بانک در این بخش، توسعه روابط با مشتریان و ارزش آفرینی برای آنها هنگام استفاده از خدمات است. برنامه‌ها و راهبردهای بانک در این مرحله عبارت است از:
سرمایه‌گذاری بر روی ماندگارسازی این مشتریان با ابزارهای مختلف (نظیر باشگاه مشتریان).
فراهم کردن ارزش‌هایی فراتر از ارزش‌های ذاتی کالاها یا خدماتی که به آنها عرضه می‌شود.
اتخاذ استراتژی قیمت‌گذاری رابطه‌مند برای این مشتریان.
نوآوری و بهبود مستمر کیفیت خدمات (ایجاد مزیت رقابتی).
دسته پنجم- مشتریان وفادار یا وکیل مدافع‌ها
گفته می‌شود که بهترین روش تبلیغ، مشتریان خشنود هستند. مردم به دیدگاه دوستان و آشنایان بیش از هر تبلیغی اهمیت می‌دهند.این طبقه دربردارنده مشتریانی است که افزون بر بهره‌گیری پی‌درپی از خدمات بانک، به صورت فعالانه نیز از بانک حمایت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین حمایت‌های آنها، ارجاع دیگر افراد به بانک از راه”تبلیغات شفاهی ” است.مهم‌ترین راهبردها و برنامه‌های بانک برای این طبقه عبارت است از:
در نظر گرفتن تسهیلات و مزایای ویژه برای آنها.
نظر سنجی مستمر در ارتباط با خدمات جدید بانک.
دعوت از این گروه جهت شرکت در مراسم و مناسبت‌های مختلف در بانک.
ارسال پیام‌های تبریک به مناسبت‌های مختلف و …
دسته ششم- مشتریان متعهد
برخی از بانک‌ها آن‌چنان در روابط خود با مشتریان پیش رفته‌اند که با آنان همانند شریک رفتار می‌کنند. اینگونه بانک‌ها در طراحی و توسعه خدمات جدید، بهبود خدمات فعلی بانک و بررسی فرایندهای ارائه خدمات، سیاست‌های بازاریابی و قیمت‌گذاری، مشتریان خود را مشارکت می‌دهند و نظرات و دیدگاه‌های آنان را به کار می‌بندند.
این دسته در بردارنده مشتریانی است که افزون بر ویژگی‌های برشمرده برای مشتریان وفادار، از ماندگاری بالایی در بانک برخوردارند و یکی از نشانه‌های شناسایی این دسته از مشتریان واکنش‌های در خور مشاهده در رفتار آنها با بانک است. آنچنان‌که هدف‌های خود و بانک برگزیده خود را در یک راستا می‌بینند و حتی از آنها با نام “شریکان بانک” یاد می‌شود، چرا که به سود مشترک خود با بانک اعتقاد دارند.
مهم‌ترین استراتژی‌ها و برنامه‌های بانک در این مرحله عبارت است از:
دعوت مداوم و منظم از این گروه جهت مشارکت در طراحی و توسعه خدمات بانکی و چگونگی ارائه آنها.
تقدیر و تشکر از این مشتریان در مناسبت‌های خاص.
برقراری روابط فوق‌العاده مستحکم با این دسته از مشتریان.
در قیمت‌گذاری خدمات مورد نیاز این مشتریان و خدمات خاص برای آنها، دقت فوق‌العاده‌ای صورت می‌پذیرد.