مفهوم بازاریابی اجتماعی و مبادله کالا به کالا

اعتماد
فروشنده
Widget not in any sidebars

عدم اعتماد
اعتماد مشتری نهائی
عدم اعتماد
عدم اعتماد اعتماد
خریدار
جدول 2-2 : ماتریس طبقه‌بندی تحقیقات پیرامون اعتماد در روابط خریدار-فروشنده، منبع:اسونسون،2001
2-2-3) قابلیت دسترسی :
اهمیت سهولت دسترسی مشتری به کالا امری مهم در بازاریابی اجتماعی محسوب می شود. وقتی کالا به سهولت در دسترس مشتریان باشد او می تواند در کالا ارزش مورد نظر خود را به راحتی پیدا کرده و ارزش مورد نظر منجر به رضایت مشتری و در نتیجه ایجاد مشتریان وفادار و مستمر برای خود خواهیم شد. مفهوم بازاریابی اجتماعی در این سیستم فراتر از تولید محصولات خوب ، قیمت گذاری مناسب و سهولت دسترسی مشتریان به کالا می باشد زیرا شرکتها به ارتباط مستمر با مشتریان خود نیاز داشته و برای این موضوع باید از متخصصین تبلیغات و روابط عمومی استفاده کرده تا مشتریان را به خرید ترغیب کرده و لذا تعیین یک بودجه اختصاصی به این امردر بازاریابی اجتماعی مسئله بسیار مهمی می باشد.
2-2-4) قیمت
قیمت تنها عنصری است که درآمد ایجــاد می کند. قیمت کالا باید به گونه ای تعیین شود که ضامن بقای شرکت با توجه به حداکثر سود مورد انتظار باشد، لذا برای بدست آوردن رهبری بازار باید قیمت گذاری پایین با توجه به کیفیت کالا مورد نظر کارشناسان مربوطه قرار گیرد. قیمت کالا اساساً مقدار پولی است که برای کالا یا خدمت به ازای استفاده از آن توسط مصرف کنندگان پرداخته می شود ، قیمت تنها رکن از عناصر بازاریابی است که باعث ایجاد درآمد می شود ولیکن بقیه عناصر بازاریابی همگی دارای هزینه هستند، لذا قیمت گذاری کالا بدون توجه به سایر ارکان بازاریابی و تغییرات بازار کار اشتباهی است.In social marketing price relates to the costs that the target در بازاریابی اجتماعی قیمت مربوط به هزینه هایی است که به هدفaudience have to pay and the barriers they have to overcome to مخاطب مربوط است و موانع آنها برای غلبه بر به اتخاذ رفتار مورد نظر، و این هزینه ها می تواند روانی (به عنوان مثال ، تاکید بر اثر سیگار)، فرهنگی، اجتماعی (به عنوان مثال، فشار دوستان به امور غیر عرف)، موقتی (به عنوان مثال لغو استفاده از خودرو برای مدارس در جهت کاهش استفاده از خودرو شخصی)، مالی و فیزیکی (به عنوان مثال هزینه پیوستن به یک باشگاه ورزشی ). مهمترین بخش قیمت گذاری ، ارزیابی قیمت های بالا ، پایین و یا حدود قیمت های رقبا است ، البته یک شرکت باید سایر فاکتورها مثل قیمت تمام شده یک کالا ، تقاضای مشتری و نیاز به تخفیف های احتمالی را مد نظر قرار دهد. تمامی سازمان ها و شرکت ها، برای کالاها و خدماتی که عرضه می‌دارند قیمتی تعیین می‌کنند. این قیمت ممکن است در قالب مفاهیم گوناگونی مانند شهریه، آبونمان، حق العمل، اجراه بها، خرید و … عنوان ‌شود. قیمت تنها عاملی است که موجب ایجاد درآمد می‌شود. همچنین قیمت انعطاف‌‌پذیرترین عامل بازاریابی شناخته می‌شود چراکه می‌توان به سرعت آنرا تغییر داد. اگرچه رقابت بر سر قیمت یکی از مسئله‌های عمده‌ای است که شرکت ها با آن روبه‌رو می‌شوند، اما بسیاری ار شرکت ها نمی‌توانند این مسئله را به شیوه‌ای عالی حل کنند. با همتراز شدن‌ کیفیت‌ کالاهای‌ شرکت های‌ مختلف‌ و تشدید رقابت، عنصر قیمت‌ به‌ یکی‌ از مهمترین‌ عوامل‌ موثر بر حفظ‌ و جذب‌ مشتریان‌ و وفاداری‌ و رضایت‌ آنها تبدیل‌ شده‌ است.
2-2-5) محصول
در بازاریابی اجتماعی نشان دهنده پیشنهاد رفتاری ساخته شده برای رسیدن به هدف در اولین فرصت و اغلب شامل موارد غیر قابل لمس مانند اتخاذ یک ایده یا رفتار است. یا ارائه محصول مشهود مانند پنجره دوجداره برای تشویق افراد جهت حفاظت اعصاب در مکان های دارای سرو صدای زیاد. از زمانی که مارکتینگ یک علم غیرقابل انکار در توسعه کسب‌وکار شناخته شده‌است، یک قرن نمی‌گذرد! این در حالی‌ست که فروش کالا از اولین سال‌های ساکن شدن جوامع انسانی با مبادله کالا به کالا، قدمتی چند هزار ساله دارد. ولی با تمام این تفاسیر مقولۀ مارکتینگ و بازاریابی در همین سال‌های گذشته دستخوش تغییرات زیادی بوده‌است.
در برهه‌ای از زمان ایجاد مارکت تنها به معنی تولید محصولی ختم می‌شد که شاید تا به آن روز وجود نداشت و مارکتینگ فقط به استراتژی تولید انبوه ختم می‌شد. مشتریان نیز چاره‌ای جز خرید تعداد محدودی از کالا و خدمات نداشتند و تولید محصول جدید آن قدر انحصاری بود که تضمینی قاطع برای موفقیت یک برند بود.جهت به تصویر کشیدن وضیعت آن زمان می‌توان به این جمله از فورد بنیانگذار کارخانۀ اتومیبل‌سازی فورد اشاره کرد: (مشتریان می‌توانند اتومبیل خود را به هر رنگی انتخاب کنند بشرطی که آن رنگ مشکی باشد).
در دورۀ بعد با توسعه علم و فناوری و در پیِ آن خروجش از انحصار شرکت‌های بزرگ و کشورهای صاحب صنعت، رقابت در بین صاحبان برند و خدمات شکل دیگری گرفت. این موضوع بی‌درنگ باعث گردید مشتری در راس توجه قرار گیرد و صاحبان برند را به این فکر بیاندازد که با نیازسنجی مشتریان و تولید کالا و ارائه خدماتی جدید در راستای رفع نیاز مشتریان، از دیگر رقبای خود پیشی بگیرند.
در دوره ما با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و به قولی عصر ارتباطات، دانستن نیازهای مشتری تنها مزیت رقابتی برای برتری نیست؛ بلکه در این عصر شرکت‌هایی لیدر و پیشروی بازار هستند که محصول و خدمتشان نیازی ایجاد کند که تا به آنروز بعنوان نیاز مطرح نبوده‌است، بلکه با ارائه این محصول در بازار باعث می‌شوند که محصول ایجاد شده تبدیل به نیاز اساسی مشتریان شود.ملموس ترین مثال برای این نوع از مارکتینگ را می‌توان Redbull و امثال آن دانست، در زمانی که تمامی مردم نیاز به رفع تشنگی خود را با آب و نوشابه برطرف می‌کردند، مایعی را خلق کرد که امروزه آنرا در همۀ فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها و اماکن ورزشی می‌بینیم و نامی ندارد جز “نوشابه انرژی زا”!و یا در عصر تکنولوژی این ویژگی را می‌بایست به فیسبوک نسبت داد که در بدو ورودش برای رفع نیاز جامعه چند میلیاردی طراحی نشده بود. اما امروزه نیازی را در ما ایجاد کرده‌است که بعنوان یکی از ضروری‌ترین نیازهای روزانۀ فردی، اجتماعی و شغلی‌مان می‌بایست قبل از صبحانه و یا قبل از خواب به آن سر بزنیم!
سرآمدِ این نوع از محصول را می‌توان به برند اپل نسبت داد و در آخر می‌توان گفت برندهایی در بازار امروز موفق هستند که موارد ذیل را سرلوحه خود قرار دهند:
“ما در حال تولید محصولاتی هستیم که ویژگیهای آن نیازی برای مشتری ایجاد کرده که تا بحال نیازش نبوده” و تعریف محصول و خدمات در دوران ما چیزی دور از پیام زیر از یک شرکت پیشرو نیست:
(مشتری با مصرف هر محصول جدید ما، موردی به نیازهایش اضافه شده است، لذا لیست نیازسنجی رقبای ما پُر شده است از نیازهای جدیدی از طرف مشتریان، که ما برای آنها ایجاد کرده‌ایم).
2-2-6) تنوع :
از جمله چالش های اساسی سازمان های امروز رقابت است که نه تصادفیست و نه مبتنی بر اقبال و بخت است. برای پیروزی در این عرصه تدابیری نظیر انعطاف پذیر ساختن سیستم های تولید در راستای پاسخگوئی به نیازهای بازار مورد تاکید قرار گرفته و اینگونه انعطاف ها فقط با برخورداری سازمان از ویژگیهای مناسب از جمله ساختار مطلوب میسر است به عبارت دیگر استراتژی های جدید ساختار سازمانی مناسب را می طلبد.ساختار وسیله ای برای حصول اهداف بلند مدت و کوتاه مدت سازمان و استراتژی به عنوان فرآیند تعیین اهداف بنیادی بلند مدت،اتخاذ شیوه کار و تخصیص منابع لازم برای تحقق این اهداف تعریف می شود.ساختار و استراتژی رابطه ای بسیار نزدیک با هم دارند، بصورتی که در حال حاضر استراتژی یکی از عوامل اصلی تعیین ساختار به حساب می آید و بازنگری ساختار اداری سازمانها در راستای هدفهای سازمان یک نیاز بایسته است. تنوع محصولات دامنه ، سازگاری و نوآوری را در هم می آمیزد. .( Glaveli et al ,2000)
2-2-7) ترویج :
ترویج در ارتقاء زمینه بازاریابی اجتماعی وسیله ای است که برای تغییر رفتار مخاطبان هدف است . به عنوان مثال، تبلیغات، روابط رسانه ای، پست مستقیم و فردی. . . را می توان برشمرد. (گوردون ،2012). استراتژی ترویج بر انتقال اطلاعات به مشتریان بالقوه متمرکز است .روش های اصلی ترویج عبارت است از : تبلیغات ، فروش مستقیم شخصی ، روش های ارتقای فروش و روابط عمومی .ذکر این مطلب ضروری است که بازاریابی ترکیبی از تبلیغات و مجموعه ای از دیگر چیزهای اضافه شده بر آن ، نظیر بسته بندی ، ترویج ، تحقیق بازار و تهیه یک محصول جدید ، نیست .بازاریابان تمامی آن کارها را انجام می دهند . آنها ابزار بازاریابی هستند ، ولی ابزار خود بازاریابی نیست.بازاریابی ، استفاده از ابزار است . بازاریابی تصمیم گیری درباره آنچه باید انجام شود و سپس استفاده صحیح از ابزار به بهترین شکل برای تحقق آن است.
2-3) مفهوم بازاریابی اجتماعی: