معیارهای انتخاب یک فروشگاه ساز مناسب چه هستند؟

اخبار و رویدادهای بازاریابی

معیارهای انتخاب یه فروشگاه ساز مناسب چه هستن؟

۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

سرفصلای راهنمای انتخاب بهترین فروشگاه ساز

معیارهای انتخاب یه فروشگاه ساز مناسب چه هستن؟

در این سری مقالات می خوایم تموم فروشگاه سازه های اینترنتی مطرح رو بررسی کرده و اونا رو با همدیگه مقایسه کنیم. در بخش قبلی، به معرفی دو نوع اصلی فروشگاه سازه ها یعنی فروشگاه ساز کد باز (Open Source) و اشتراکی (SaaS) پرداختیم و اونا رو با هم مقایسه کردیم. حالا زمان اون رسیده که ببینیم معیارهای انتخاب یه فروشگاه ساز خوب چه هستن و به چه دلیل هر کدوم از اونا اهمیّت دارن.

نیازها و خواستهاتون از یه سیستم فروشگاه ساز چیه؟

قبل اینکه بخوایم به سراغ معیارهای کلی بریم که یه فروشگاه ساز خوب رو از بد جدا می کنن، بذارین به یه ملاک بسیار مهم دیگه بپردازیم که چیزی نیس جز نیازها و خواستهاتون. واسه انتخاب یه سیستم مناسب، شما حتماً باید بدونین که دقیقاً به دنبال چی هستین. یعنی پاسخی واسه این سوالات داشته باشین:

  • چه مقدار بودجه دارین؟
  • می تونین وقت و انرژی پای سایت خود بذارین؟
  • می خواید از یه شرکت طراحی سایت کمک بگیرین؟
  • قراره چه تعداد محصولی در فروشگاه خود داشته باشین؟
  • چه امکاناتی در فروشگاه ساز خود مد نظرتونه؟

در کل، اگه جواب این سوالا رو داشته باشین، شک نداشته باشینً اراده کردن پایانی واسه شما ساده تر هستش و انتخاب بهتری انجام میدید.

۱۰ معیاری که یه فروشگاه اینترنتی خوب رو مشخص می کنن!

حالا که نگاهی به نیازها و خواستهاتون از فروشگاه اینترنتی تون داشتیم، بذارین به معیارهای کلی واسه انتخاب یه فروشگاه نگاهی بندازیم. معیارهایی که در فصلای بعد، براساس اونا به بررسی فروشگاه سازه های جور واجور می پردازیم.

امکانات پایه

شک نداشته باشینً اولین چیزی که در بحث انتخاب یه فروشگاه ساز مطرح می شه، امکانات اون هستن. اینکه امکانات کلی شما در این سیستم چه هستش و چقدر دست شما واسه مدیریت فروشگاه خودتون بازه. ما هنگام بررسی هر فروشگاه ساز، نگاهی به تموم امکاناتی داریم که به صورت پیش فرض روی اون به شما ارائه می شه.

تعریف نوع محصول

هر فروشگاهی حتماً اجناس فیزیکی نمی فروشد، شما ممکنه بخواین در فروشگاه خود مبادرت به فروش اجناس دیجیتال مثل ویدئوهای آموزشی بکنین. شاید هم اصلاً بخواین خدمات خود رو از راه این فروشگاه به مردم عرضه کنین. اما فروشگاه ساز مورد توجه شما از این نوع اجناس غیر فیزیکی هم پشتیبانی می کنه؟

قالبا

شایدً می دونین که هر سیستم فروشگاه سازی، قالبای مخصوص خود رو داره. این یعنی شما نمی تونین از قالبای یه سیستم در سیستم دیگری استفاده کنین، مگه اینکه واسه تبدیل این قالب زمان بذارین.

با این وجود، بررسی قالبای قابل استفاده واسه یه فروشگاه ساز اهمیّت بسیار زیادی دارن. این اهمیّت هم از نظر تنوع و تعداد این قالبا هستش و هم از نظر زیبایی و کیفیت اونا.

کارکرد

هیچکی دوست نداره منتظر بمونه. نه خریدار شما دوست داره منتظر بارگزاری کامل فروشگاه بمونه، نه خود شما دوست دارین منتظر بالا اومدن صفحه مدیریت فروشگاه خود باشین. اشکالات یه سیستم رو هم که دیگه اصلاً بحثش رو نکنیم. دقیقاً واسه همینه که کارکرد یه سیستم فروشگاه ساز خیلی مهمه.

آسونی استفاده

وقتی بحث بر سر آسونی استفاده باشه، من همیشه یاد ماشینای لباس شویی یا کنترل تلویزیون میافتم که هر سال پیچیده و سخت تر می شن و دکمه های جدیدی به اونا اضافه می شه. دکمهایی که من اصلاً ایده ای ندارم به چه کارم میان. شما باید فروشگاه ساز خود رو طوری انتخاب کنین که با مشکل من روبرو نشید.

یه فروشگاه ساز خوب باید ساده باشه و خیلی راحت بتونین کار کردن با اونو یاد بگیرین. همه چیز باید در دسترس شما باشه و مدیریت به راحت ترین شکل، ممکن باشه.

سئو و بهینه سازی

هممون (معمولاً) وقتی می خوایم اینترنت گردی رو شروع کنیم، با یه جستجو در گوگل شروع می کنیم. یه جستجو که مشخص می کنه در سفر اینترنتی خود به کدوم سایت می رسیم.

پس اگه قرار باشه شما یه فروشگاه اینترنتی موفق داشته باشین، باید در گوگل حضوری پر رنگ داشته باشین. این یعنی وقتی که کاربران عبارتای مربوط به فروشگاه شما رو جستجو کردن، شانس این رو داشته باشن که فروشگاه فوق العاده شما رو پیدا کنن.

اما واسه اینکه بتونین در گوگل رشد کنین، حتماً فروشگاه ساز شما باید ویژگیا و امکاناتی رو داشته باشه. یا اگه بخوایم تخصصی تر صحبت کنیم، باید واسه موتورهای جستجو بهینه (سئو) شده باشه. از اونجا که ما اهمیّت خیلی بالایی واسه سئو قائل هستیم، هر فروشگاه ساز رو از نظر امکانات و تواناییای مربوط به سئو به طور دقیقی بررسی می کنیم.

مدیریت محتوا

محتوا پادشاه س. محتوا ذره اتمی دنیای دیجیتاله. محتوا دادوفریاد می کنه. در دنیای امروز، همه مشغول تکرار این جملات هستن. البته به طور کاملً هم حق دارن. داشتن محتوای خوبه که باعث می شه گوگل شما رو دوست داشته باشه. هم اینکه داشتن محتوای خوبه که باعث می شه مخاطب درگیر شده و بخواد از شما خرید کنه.

مشکل اینجاس که حتماً هر فروشگاه سازی از توانایی تولید و مدیریت محتوا (بخونین وبلاگ نویسی) بهره مند نیس. اما مایی که اهمیّت محتوا رو میدونیم، باید مچ فروشگاه سازه هایی که این توانایی رو ندارن بگیریم.

اندازه پذیری

اندازه پذیری موضوع خیلی خیلی مهمیه. یه موضوع حیاتی که توجه نکردن به اون می تونه آینده رو واسه شما جهنم کنه. اما اصلاً اندازه پذیری به چه معنی هست؟

اندازه پذیری یعنی اینکه فروشگاه ساز شما توانایی گسترش و بزرگ تر شدن رو داره؟ اگه روزی برسه که شما به جای ۱۰۰ تا محصول، هزاران هزار محصول داشته باشین، چه اتفاقی می افته؟ فروشگاه ساز شما با قدرت از این تعداد محصول هم پشتیبانی می کنه یا مجبور میشین به یه فروشگاه ساز دیگه کوچ کنین؟ این سوالیه که دونستن جواب اون، اصلاً ضرر نداره.

افزونها و پیشرفت پذیری

اگه وقتی برسه که شما به یه امکان جدید واسه فروشگاه خود نیاز داشته باشین، چه اتفاقی می افته؟ اصلاً همچین چیزی ممکن هستش؟ جواب این سوال به طور کاملً بستگی به فروشگاه سازی داره که ازش استفاده می کنین و افزونه س ایی که این فروشگاه ساز در اختیار شما میذاره.

توانایی همگام سازی

شک نداشته باشینً شما نیاز دارین که فروشگاه خود رو به وسایل اینترنتی دیگری وصل کنین. مهمترین اونا، دو وسیله کاربردی گوگل، یعنی گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس هستن که در بررسی دقیق تر آمار سایت به شما کمک می کنن. شمام اینکه ممکنه نیاز داشته باشین سایت خود رو به سامانه های پیامکی یا ایمیلی هم وصل کنین تا بتونین با مخاطبان در رابطه باشین. اما فروشگاه ساز شما این تواناییا رو به شما میده؟

پشتیبانی

و اما می رسیم به یکی از مهمترین مسائلی که یه فروشگاه ساز خوب رو مشخص می کنه. مشکلات بر سر راه شما کم نیستن و پس پشتیبانی یه امر حیاتیه. به خصوص واسه کسائی که تازه میخوان یه کار و کاسبی آنلاین راه بندازن.

اگه یه فروشگاه ساز دارای پشتیبانی خوبی باشه، شما با خیال راحت و آگاه از اینکه کسی هست که به شما کمک کنه، راه خود رو ادامه بدین. اما وای به حال شما اگه کسی نباشه که پاسخگوی مشکلات و سوال هاتون باشه. وای به حال شما اگه سنگ صبوری نداشته باشین.

انتقال پذیری

ما تا به اینجا، همه معیارهای یه فروشگاه ساز خوب رو شناختیم. اما اگه فروشگاه سازی که در آخر انتخاب کردین، خیلی مناسب کارتون نبود، یا نمی تونست تعداد زیاد مشتری یا محصول رو جوابگو باشه، چه باید بکنین؟ اینجاس که بحث انتقال پذیری مطرح می شه. یعنی اینکه جابجایی از این فروشگاه ساز به یه سیستم دیگه ممکن هست یا نه؟

پیش به طرف بررسی فروشگاه سازه ها

حالا که فهمیدین یه فروشگاه ساز باید براساس چه معیارهایی سنجیده شه، وقت اون رسیده که تحلیل و بررسی رو شروع کنیم. و اولین فروشگاه سازی که زیر ذره بین ما میره، چیزی نیس جز ووکامرس! فروشگاه سازی که هم در ایران و هم در جهان، از محبوبیت بالایی برخورداره. پس با ما همراه باشین.

اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، اگه فکر می کنین که ملاک دیگری هم واسه تشخیص یه فروشگاه خوب از بد هست، یا اگه سوالی در مورد این معیارهای مطرح شده دارین، خوشحال میشیم نظر یا سوال خود رو در بخش نظرات این مقاله با ما در میان بذارین.

موضوع در رابطه اخبار و رویدادهای بازاریابی

سایت ساز پرتال

سایت ساز پرتال

ساخت یه سایت

سایت ساز پرتال یه سیستم استثنائی واسه ساختن و مدیریت کردن یه سایت / فروشگاه اینترنتیه. با پرتال شما خیلی راحت کامل می تونین وارد اینترنت شید و کار و کاسبی آنلاین خود رو داشته باشین.
بحث درباره این مقاله رو شما شروع کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

سعید رهبری

سعید رهبری هستم. یه جدیدی که با معنی فعلی بازاریابی در ایران موافق نیس و فکر می کنه کسب و کارا باید با بازاریابی داخلی درست و کیفیت خدمات خود در راه جذب و حفظ مشتری قدم بردارن.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین