مطالعه موردی سئوی کلاه سفید: چگونه رتبه یک گوگل را به دست آوریم؟

سئو و بهینه سازی سایت، داستان موفقیت کسب و کارا

مطالعه موردی سئوی کلاه سفید: چیجوری رتبه یه گوگل رو به دست بیار؟

۱۵ تیر ۱۳۹۵

امروز در این مقاله می فهمیم که اِمیل (Emil) چیجوری با سئو کلاه سفید و روشای اصولی تونست سایت خود رو به رتبه اول در یافته های موتور جستجوی گوگل برسونه. (هم اینکه مشاهده می کنین که اون چیجوری از این رتبه واسه به دست آوردن درآمدی ۱۰۰ هزار دلاری در ماه استفاده کرد.) ما قدم به قدم با اون پیش میریم و با مطالعۀ مورد اون، روش هدف دار سئو کلاه سفید رو با هم مرور می‎کنیم.

می پرسین امیل دیگه کیست؟ نگران نباشین. ما در اواسط مقاله اونو تقدیم حضورتون می کنیم.

امیل موفق شده ۴۱۹۹۲ بازدید از صفحات خود (Page Views)، رتبه اول در یافته های موتورهای جستجو و درآمد ماهیانه ۱۰۰ هزار دلار رو بدست آورد.

امیل در ماه آوریل، محتوایی رو در سایت خود تولید کرد. اما منتظر نمونه که این محتوا، خود به خود رشد پیدا کنه.

عوضش، با به کار گیری فوت وفن آسمون خراش (skyscraper تکنیکیه که سایت بک لینکو ایجاد کرده) تلاش کرد این پست رو به رتبه اول در یافته های جستجوی گوگل بیاره.

در اولین قدم، اون پُست خود رو از راه ایمیل واسه مشترکین فرستاد. همین امر باعث شد ۴۱۹۹۲ نفر از صفحه اون بازدید کنن.

هم اینکه، این کار باعث شد که پُست اون ۶۴۵ بار در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شه:

توییتای خیلی از طرف هزاران دنبال کننده به دست اومد:

مهم تر از همه این موارد، رسیدن به بک لینکای با کیفیت بود:

و اینا تنها یه تیکه از موفقیت پُست Emil بود.

به اشتراک گذاری و بازدید از صفحات موفقیت خوبی به حساب میان، اما این روش برگشت سرمایه واسه شرکت امیل داشته؟

با اینکه پُست وبلاگ Emil هفت ماه قبل منتشر شده، اما بازم ترافیک زیادی رو به سایت می کشونه. و طبیعتاً، ترافیک بالا در آخر منتهی به فروش اجناس هم می شه. به خصوص اگه محتوای خوب شما، به کالاهایی که ارائه می دین، در رابطه باشه. اما موضوع مهم اینجاس که امیل چیجوری ترافیک بالای سایت رو نگهداشت؟ جواب ساده س!: به لطف سئوی کلاه سفید!

بک لینکای جدیدی که اون بعد از منتشر کردن پست خود ایجاد کرده بود، باعث افزایش رتبه سایت واسه کلید واژه انتخابی “wellness program ideas” در یافته های جستجوی گوگل شد.

و همین رسیدن به رتبه ۱ در گوگل (و ترافیک حاصل از رسانه های اجتماعی) باعث ایجاد بیشتر از ۱۰۰۰۰ بازدید کننده از صفحات در هر ماه شده:

بله! پُست Emil، ترافیک طبیعیِ با کیفیت و مرتبطی رو جذب می کنه، پس میشه مطمئن بود که تعداد خیلی از بازدید کنندگان در آخر به مشتری تبدیل می شن:

مهم تر از همه این موارد، به کار گیری فوت وفنای درست به اِمیل کمک کرد ترافیک صفحه اصلی سایتش رو تا ۵۹% زیاد کنه که عدد چشمگیریه.

در واقع، از اونجایی که اندازه تبدیل صفحه اصلی سایت امیل خیلی خوبه، ترافیک بالای سایت تونسته بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار در ماه واسه صاحبان اون درآمد بسازین.

حالا سوال اینجاس:

امیل چیجوری تونسته یه وبلاگ معمولی رو به ماشین پولسازی تبدیل کنه؟

قبل اینکه جواب این سوال رو بگیم اجازه بدین آشنایی مختصری با امیل داشته باشیم. امیل شور (Emil Shour) مسئول بازاریابی محتوا و سئو در سایت SnackNationه. این سایت، خدمات ارسال و تحویل میان وعده های سالم رو بردوش داره.

اولین روزی که امیل کار خود رو در این شرکت شروع کرد با یه درخواست از طرف رئیسش مواجه شد. اون از اِمیل خواست واسه سایت بک لینکایی جفت و جور کنه. در این زمان، وضعیت سئوی سایت زیاد باحال نبود. اونا در سایت خود چند نوع پست معمولی منتشر کرده بودن که تاثیر زیادی روی ترافیک سایت ایجاد نکرده بود. مثلاً عکس زیر تصویری از یکی از پُستای اوناس. عنوان این پُست "سرویسای ارسال میان وعده به ۳ شکل در سلامت کارمندان تاثیر می ذارن" است:

واقعا همه پستاشون بازخورد خوبی دریافت نکرده و فقط در چند مورد به اشتراک گذاشته شده بود:

امیل در این باره میگه:

وقتی که ما کار خود رو روی سئوی سایت شروع کردیم، وبلاگ تنها چند پُست مناسب داشت. ما به دنبال کلمات کلیدی که خارج از بخش و تخصص کاری مون باشه نرفته بودیم. اما چیزای زیادی هست که مردم به هنگام خرید میان وعده به دنبال اون می گردن و ما باید روی همه این موارد تمرکز می کردیم.

امیل شور

امیل خیلی زود فهمید اگه قرار باشه تولید محتوا همینطوری ادامه داشته باشه، دریافت بک لینک مشکلی رو حل نمی کنه. مثل بیشتر افراد، امیل هم کار خود رو از موتور جستجوی گوگل شروع کرد.

چیجوری یه برخورد تصادفی همه چیز رو عوض کرد

جستجوی امیل در گوگل اونو با پستی با عنوان "مطالعه موردی روش هدف دار محتوا: ۳۶۲۸۲ خواننده، بیشتر از ۱۰۰۰ مشترک ایمیل" که در سایت Backlinko منتشر شده بود، آشنا کرد.

این پست در مورد فردیه که از فوت وفن Skyscraper واسه تولید ۴۸۶۵ بازدید صفحات (Page views) تو یه هفته استفاده کرده:

وقتی که اِمیل این پست رو مطالعه کرد ایده ای به ذهنش خطور کرد که اونو از زبون خودش می خونیم:

من این پست رو چندین بار مطالعه کردم چون بسیار عجیب بود. با خودم می گفتم من هم میتونم اینکار رو انجام دهم. باید بتونم از عهده اینکار بر بیام. بعد از خوندن مقاله، عزممو جزم کردم به صورت عملی ازش استفاده کنم.

امیل شور

در ادامه با یافته های عجیبی روبرو میشین که امیل با به کار گیری فوت وفن آسمون خراش به دست آورده. در ادامه با کارایی که امیل انجام داده آشنا میشین. مراحل زیر رو به دقت بخونین.

مرحله صفر: یه کلید واژه عالی پیدا کنین

امیل همه کارای خود رو با تحقیق روی کلمات کلیدی شروع کرد. زمان زیادی طول نکشید که فهمید بیشتر افراد در جستجوهای خود به دنبال میان وعده های سالم نیستن. مثلا یه کلید واژه مثل " ایده های مربوط به میان وعده های سالم" (healthy office snack ideas) در ماه تنها ۲۰ بار جستجو می شه و این مقدار اصلا قابل قبول نبود.

اما قسمت باحال ماجرا این جاست. امیل براساس جستجوهایی که انجام داد به این نتیجه رسید آدمایی که علاقمندِ میان وعده سالم واسه اداره خود هستن، به موضوع "سلامت کارمندان" (کلید واژه employee wellness) هم علاقه مندن.  پس تلاش کرد کلید واژه سلامت کارمندان رو در Google Keyword Planner مورد بررسی بذاره:

به همین ترتیب تونست کلمۀ کلیدی طلایی پیدا کنه:

، ابن کلمۀ کلیدی بود که مشتریان امیل در جستجوهای خود استفاده می کردن.  به دست آوردن این کلمۀ کلیدی شروع بسیار خوبی بود. اما مسئله مهمی این وسط وجود داشت که امیل باید به اون توجه می کرد. قیمت پیشنهادی واسه این کلید واژه در گوگل ادوردز ۷ دلار بود.

و در صفحات اول گوگل، تبلیغات زیادی در این مورد وجود داشت.

همه تبلیغات ادوردز این موضوع رو نشون می داد که تمایل و قصد تجاری بسیار قوی در مورد این بخش هست. یعنی آدمایی که به دنبال این کلمات کلیدی هستن جزو مشتریان احتمالی در نظر گرفته می شن. اینا آدمایی هستن که به احتمال زیاد از شما خرید می کنن. حالا امیل کلمات کلیدی مربوط به بخش کاری خودشو پیدا کرده و باید به دنبال رقبا باشه.

مرحله ۱: پیدا کردن محتوایی که الان واسه کلید واژه انتخابی رتبۀ بالایی در موتورهای جستجوگر داره

بعد از اینکه کلمات کلیدی مناسب با بخش کاری خود رو پیدا کردین، باید بدونین الان چه محتوایی در اینترنت واسه این کلمات هست. در این صورت میتونین برنامه ریزی خود رو بر همین پایه انجام بدین. چیجوری میشه محتوایی رو پیدا کرد که تونسته خوب کار کنه و بازدید کننده مناسبی دریافت کنه؟

واسه اینکار کافیه در گوگل چند جستجوی ساده انجام بدین. اول کلمات کلیدی مورد توجه خود رو جستجو کنین و یافته ها رو به دقت بررسی کنین. بعد به دنبال کلمات کلیدی باشین که رابطه نزدیکی با کلید واژه مورد توجه شما داره. مثلا:

امیل در گوگل به دنبال کلید واژه "ایده های سلامت کارمندان " (employee wellness program ideas)، "برنامه های سلامت" (wellness programs) و "برنامه های سلامت سازمانی " (corporate wellness programs) بود.

بعد از جستجوهایی که انجام داد متوجه چند گرایش و روند باحال در یافته های جستجوی گوگل شد. اول اینکهً، بیشتر یافته های موجود در صفحۀ اول، لیست مختلفی از ایده های مربوط به سلامتی بود.

دوم اینکهً Emil فهمید که یافته های موجود در صفحات اول چند عیب بزرگ دارن. مثلا، ۴ مورد از ۱۰ نتیجه برتر در صفحۀ اول گوگل به صورت PDF بود.

لزومی به گفتن نیس، اما همه میدونیم فرمت PDF اصلا کاربرپسند نیس. اِمیل هم اینکه فهمید که بعضی از موارد موجود در این لیست، جزییات کافی رو در خود ندارن. بعضی از این مقالات فقط به بیان لیستی از ایده ها پرداخته بودن و هیچ توضیح کاملی در مورد موضوع ارائه نکرده بودن.

همونطور که میدونید اگه مقاله ای نتونه جزئیات کافی در مورد یه موضوع خاص رو پوشش دهد، تعامل خیلی از طرف کاربران دریافت نمیکنه. اِمیل فهمید که یافته های صفحۀ اول گوگل، محتوای چشمی مثل تصویر، فیلم، نمودار و اسکرین شات رو در خود نداره.

محتواهایی که دست کم یه تصویر در خود دارن، می تونن به طور میانگین ۴۳% بیشتر از پُستایی که متن دارن به اشتراک گذاشته شن.

در آخر اِمیل به این موضوع هم فهمید که محتوای موجود در صفحات اول گوگل، خسته کننده س و می تونه حوصله کاربر رو سر ببره. روشنه که کلید واژه employee wellness programs، تنها موضوع داغ و جذاب بروی کرۀ زمین نیس. اما این موضوع باعث نمی شه متن خسته کننده ای مثل شکل زیر دربارۀ اون نوشته شه.

در این شرایط امیل مجبور شد جربزه به خرج دهد و پا رو بالاتر از این موضوع بزاره تا متنی باحال و سرگرم کننده بسازه.

مرحله ۲: مطلبی بنویسین که ارزش رتبۀ یه گوگل رو داشته باشه

بذارین با شما روراست باشیم. رسیدن به رتبۀ یه گوگل با به روزرسانی مرتب وبلاگ هیچ ارتباطی نداره. شاید تعجب کنین، اما این به طور کاملً حقیقت داره. توانایی شما واسه رسیدن به رتبه های بالای گوگل، به دو عامل بستگی داره:

  • تولید محتوایی که ارزش رسیدن به رتبۀ یه گوگل رو داشته باشه.
  • گسترش و توسعۀ محتوا (از راه فرستادن ایمیل، شبکه های اجتماعی و …)

این دو دقیقا همون کارایی هستن که باید در این مرحله خوب انجام بدین. حالا سوال اینجاس که چیجوری میشه مطلب درجه یه نوشت؟ ، اجازه بدین جواب این سوال رو در کارایی که امیل انجام داده پیدا کنیم.

پُستی که امیل در سایت منتشر کرد نسبت به بقیه مقالات ایده های بیشتری رو در مورد سلامت در خود داشت

بیشتر مطالبی که اِمیل در مورد ایده های مربوط به سلامتی در اینترنت پیدا کرده بود تنها ۵ الی ۱۰ مورد رو لیست می کرد.

و تنها چند نویسنده بیشتر از ۵۰ مورد رو نام برده بودن.

این وسط، امیل عزمشو جزم کرد بیشتر از ۱۲۰ ایده رو در این مورد بنویسه. تنها یه مشکل وجود داشت. امیل تنها ۵۰ ایده مناسب واسه نوشتن پیدا کرد. اما این تعداد ایده اصلا مناسب نبود. بخاطر این تلاش کرد با همه افراد فعال در شرکت صحبت کنه و ایده های بیشتری به دست آورد. در آخر به ۶۰ ایده رسید. ۶۰ ایده هم خوب بود اما بازم واسه به دست آوردن بازدیدکننده، عدد مناسبی نبود. حالا امیل چیجوری می تونست با این ایده به رتبه یه گوگل دست پیدا کنه؟  اون ایده ای داشت که تونست اونو خوب اجرا کنه.

امیل از کارشناسان خواست ایده های خود رو به اشتراک بذارن

امیل فهمید با به کار گیری نظرات بقیه کارشناسان می تونه ایده های زیادی جمع آوری کنه. بذارین بیشتر توضیح بدیم. شرکت SnackNation با شرکتهای زیادی در حوزۀ میان وعده های سالم همکاری می کنه. امیل حدس زد که این شرکتا می تونن ایده های خود رو به اشتراک بذارن. البته حدس اون به طور کامل درست بود. امیل تیم فروش رو جمع کرد و از اونا خواست ایده های خلاقانه شرکتا رو جمع آوری کنن.

و تیم فروش خوب با اِمیل همکاری کرد.

اونم اینکه از وبلاگ نویسانی که در مورد سلامت کارمندان مطالبی می نوشتند درخواست کرد، ایده های خود رو با ایشون در میان بذارن.

و اونا هم خوب از این ایده استقبال کردن.

به لطف همکاری کارشناسان، امیل تونست ۱۲۰ ایده جور واجور و کارساز رو به دست آورد. مقاله ای که امیل در این باره نوشت ۴۹۷۹ کلمه بود.

حالا زمان ارسال محتوا به مرحله بعدی شده.

امیل محتوای خود رو به چند بخش تقسیم کرد

مطالعه ۱۲۰ ایده تو یه مقاله واسه بیشتر افراد خسته کننده س. هم اینکه بقیه سایتا، محتوای خود رو بخش بندی نکرده بودن.

بخاطر این امیل عزمشو جزم کرد ایده های خود رو به ۷ بخش جور واجور طبقه بندی کنه:

این بخش بندی نه فقط می تونست خوندن این محتوا رو واسه بازدید کنندگان راحت تر کنه بلکه لینکای بهتر و بیشتری رو در گوگل ایجاد می کرد.

براساس تجربۀ شخصی خود میتونم بگم، لینکای این چنینی می تونه باعث افزایش کلیک و در آخر افزایش ترافیک ارگانیک سایت شه.

امیل با کمک فایلای چند رسانه ای مانند ویدیو و عکس بر جذابیت مقالۀ خود اضافه کرد

همونطور که قبلا هم گفتیم، بیشتر مقالاتی که در رتبه های اول گوگل قرار داشتن تقریبا هیچ تصویری نداشتن.

بخاطر این امیل تلاش کرد از تصاویر جذاب و چشم نواز در محتوای خود استفاده کنه.

اونم اینکه از فیلمای به درد بخور و کاربردی در مقاله خود استفاده کرد.

در آخر امیل تلاش کرد محتوایی سرگرم کننده و جذاب رو منتشر کنه

اینکه شما در مورد "بیمه زندگی" مطلبی رو می نویسید یا ترفندهایی رو واسه پیشرفت زندگی میگید، اهمیتی نداره. تنها چیزی که باید به اون توجه کنین، جذاب بودن متنه. متن شما نباید خسته کننده باشه. اگه کاری کنین که مخاطبان از خوندن محتواتون خسته شن، روی بقیه سایتا کلیک می کنن. بخاطر این امیل تلاش کرد نوشته اش جذاب و تعاملی باشه.

پس از اینکه اِمیل تونست مقالۀ خود رو بسازه، تقریباً پیروز این رقابت به حساب می اومد.

بعد از چند هفته تونست پستی با عنوان"۱۲۱ ایده سلامتی کارمندان در شرکت" منتشر کنه.

، حالا که پُست امیل در دنیای مجازی منتشر شده، باید به فکر مراحل بعدی باشه.

مرحلۀ ۳: محتوای خود رو گسترش و پیشرفت بدین.

بر خلاف همه چیزایی که تا حالا در مورد سئوی کلاه سفید شنیدین، موارد و گزینه های بسیار زیادی دربارۀ اون هست و منتشر کردن یه پُست با کیفیت کافی نیس. درسته که ایجاد یه محتوای خوب می تونه روند لینک بیلدینگ رو ساده تر کنه اما این تنها شروع راه س.

بهتره بدونین روزانه بیشتر از ۲ میلیون پُست در اینترنت منتشر می شه.

شاید بشه گفت سخت ترین مرحله واسه دریافت رتبه بهتر در موتورهای جستجو، لینک سازی مناسبه.  در ادامه با ۶ روش هدف دار تبلیغاتی آشنا میشین که امیل از اونا واسه توسعۀ پُست خود استفاده کرده:

اِمیل قبل اینکه محتوای خود رو گسترش بده، نظر افراد متخصص رو به دست آورده بود

امیل قبل اینکه پُست خود رو منتشر کنه فهمید که مطلبی عالی و به درد بخور ایجاد کرده. بخاطر این عزمشو جزم کرد محتوای خود رو پیشرفت دهد. اول وبلاگایی رو پیدا کرد که در مورد سلامت کارمندان مطلب نوشته بودن. بعد پیغام زیر رو براشون فرستاد.

از اونجایی که امیل به دنبال لینکای سالم بود، اونا هم با خوشحالی درخواست اونو قبول کردن.

پس از اینکه مطلب اِمیل منتشر شد، لینک اونو واسه وبلاگای در رابطه فرستاد.

همه این موارد باعث به وجود اومدن یه سری از بک لینکای فوق العاده شد.

اون از همکاران و دوستان واسه اشتراک گذاشتن مطلب خود کمک خواست

امیل از همه آدمایی که در شرکت کار می کردن درخواست کرد پست منتشر شده رو در صفحات اجتماعی خود به اشتراک بذارن.

با اینکه بیشتر این افراد در دپارتمان بازاریابی کار نمی کردن اما با رضایت کامل اینکار رو واسه امیل انجام دادن. همه این اشتراک گذاریا باعث شد، بازدید کننده و ترافیک زیادی وارد سایت شه.

امیل در این باره میگه:

ما بیشتر از ۳۰ کارمند در شرکت خود داشتیم. همه این افراد هم از رسانه های اجتماعی جور واجور مثل گوگل پلاس، توییتر، لینکداین و فیس بوک استفاده می کردن. فرض کنین همه این افراد در صفحات اجتماعی خود مطلب منتشر شده رو به اشتراک بذارن. با انجام اینکار تونستیم موقعیت خوبی رو در شبکه های اجتماعی به دست بیار.

امیل شور

امیل از وبلاگ نویسان دیگه واسه نمایش محتوایش استفاده کرد

اون واسه انجام اینکار به دنبال وبلاگ نویسانی رفت که مطالبی در مورد سلامت کارمندان، منابع انسانی و بقیه موضوعات در رابطه داشتن.

بعد از اینکه محتوای با کیفیتی مانند عکس زیر رو پیدا کرد…

واسه نوبسندۀ این محتوا ایمیلی جهت همکاری فرستاد.

در این مورد کریستی (وبلاگ نویس مخاطب) از اِمیل خواست محتوایش رو در فهرست وبلاگ اون ثبت کنه.

امیل این کار رو انجام داد و عوضش یه لینک مهم گرفت.

در مرحله بعدی، ایمیلایی رو واسه برنده های مختلفی که در مقاله به اونا اشاره کرده بود، فرستاد

اون در مقاله خود به شرکتای مختلفی اشاره کرده بود. بخاطر این ایمیلی رو واسه هر کدوم از این شرکتا فرستاد. مثلا امیل در میان مقاله خود به شرکت Authority Nutrition اشاره کرده.

اون در ایمیل خود از برنده ها درخواست کرد، محتوای منتشر شده رو به اشتراک بذارن.

این برنده ها هم درخواست امیل رو با آغوش باز قبول کردن.

حال زمان اون رسیده که بقیه کارشناسان از وجود این پست خبردار شن

در اول مقاله به این موضوع اشاره کردیم که امیل از کارشناسان شرکت خود خواست که هر ایده ای دربارۀ سلامت و تغدیه کارمندان دارن رو با ایشون در میان بذارن تا بتونه فهرستی شامل ۱۲۰ مورد رو بسازه.

بعد از منتشر کردن پست، امیل به اونا اطلاع داد که نظراتشون به شکل این مطلب منتشر شده.

این افراد نه فقط دوست داشتن پُست امیل رو در رسانه های اجتماعی به اشتراک بذارن بلکه بعضی از اونا به این مقاله لینک دادن:

در آخر امیل تونست از  روش همین روش، به لینکا و ترافیک زیادی برسه. کامنتای دریافت شده هم عالی بود. البته باید حواستون باشه که همه این موارد به تنهایی نمی تونه شما رو به صفحه اول گوگل برسونه. واسه این منظور باید بک لینکای با کیفیتی به دست بیارین. داشتن کامنت یا اشتراک گذاری بسیار خوب هستن، اما نمی تونه سایت شما رو به رتبه یه بکشونه.

اون تونست بک لینکایی رو دریافت کنه که اونو به رتبه اول در یافته های جستجوی گوگل میرسونه

حالا که امیل در شبکه های اجتماعی حضور داره و پست منتشر شده تونسته در این رسانه ها بازدید کننده خوبی به دست آورد، باید به فکر لینک سازی باشه. اون در اول تلاش کرد کلمات کلیدی مورد توجه خود رو در گوکل جستجو کنه:

۵۰ نتیجه اول رو تو یه فایل صفحه گسترده (مانند اکسل) جمع آوری کرد:

حتما بخونین:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *