لینک بیلدینگ در الگوریتم پنگوئن ۴.۰ گوگل

لینک بیلدینگ در الگوریتم پنگوئن ۴.۰ گوگل

سئو و بهینه سازی سایت

لینک بیلدینگ در الگوریتم پنگوئن ۴.۰ گوگل

۲۵ مهر ۱۳۹۵

پس از دو سال، الگوریتم پنگوئن گوگل در آخر به روزرسانی شد. الگوریتم پنگوئن گوگل نسخه ۴٫۰، به صورت لحظه ای (Real-Time) کار می کنه. گوگل ادعا کرده که این آخرین بروزرسانی از الگوریتم پنگوئنه و از این پس، الگوریتم پنگوئن به عنوان بخشی از هسته مرکزی الگوریتم رتبه بندی گوگل، در بین خزش و ایندکس کردن سایتا به پردازش اطلاعات می پردازه.

در ادامه می خوایم به این موضوع بپردازیم که اصلاً الگوریتم پنگوئن چه ویژگیایی داره و به روز رسانیای جدید اون، چه تاثیری روی دنیای سئو و کلا دیجیتال مارکتینگ داره.

اعلامیه های الگوریتم پنگوئن نسخه ۴٫۰

در طول چند هفتۀ گذشته، تماشاگر تغییرات و نوسانات بسیاری در یافته های جستجوی گوگل بودیم. به روزرسانی که بیشتر افراد اونو پیش بینی کرده بودن، در آخر انجام شد و گوگل در آخر اعلام کرد پنگوئن نسخه ۴٫۰ دو ویژگی کلیدی داره:

  1. الگوریتم جدید پنگوئن به صورت لحظه ای (Real-Time) کار می کنه. این واقعاً خبر خوبیه. افراد زیادی هستن که واسه سئو بی کیفیت خود، هزینه های زیادی صرف کردن و حتی پس از حذف همه بک لینکای اسپمی شون، بازم سایتشان به حالت اول برنگشته س. شک نداشته باشینً خونه ای که روی ویرانها ساخته شده باشه، مقاومت چندانی نداره. این موضوع در مورد سئو هم صدق می کنه. آدمایی هم که سئوی سایت خود رو روی لینک بیلدینگ بی کیفیت بنا کردن نباید توقع داشته باشن که در رتبه های بالای یافته های جستجو قرار داشته باشن. حذف لینکای بی کیفیت، مطمئناً اونا رو به موقعیت اصلی خود بر نمی گردونه. با این حال، به نظر می رسه کسب و کارایی بسیاری وجود دارن که به دلیل الگوریتم پنگوئن با محدودیتای شدیدی مواجه بودن. بروزرسانی جدید الگوریتم پنگوئن واسه اینجور کسب و کارایی، شرایط جدیدی رو به وجود میاره.
  2. به گفته گوگل، این نسخه از الگوریتم پنگوئن از نسخه قبلی دقیق تر (Granular) است: این ویژگی به توضیح بیشتری نیاز داره. در گذشته به نظر می رسید، الگوریتم پنگوئن نسخه ۲٫۰، پنالتیای مربوط به کلمات کلیدی و رتبه صفحه رو بیشتر از نسخه ۱٫۰ اون اعمال می کرد. با این حال، در چند سال گذشته تماشاگر پیشرفتای زیادی در این بخش بوده ایم و شایدً گوگل مانند گذشته فقط به روند لینک بیلدینگ اهمیت نمی ده و تک تک لینکا رو مورد بررسی قرار میده. تنها زمونه که مشخص می کنه این دقیق تر شدن الگوریتم پنگوئن گوگل معنیش چیه، اما به نظر می رسه واسه آدمایی که میخوان از راه سئو کلاه سفید رتبه سایت خود رو زیاد کنن، خبر خوبی باشه.

هم اینکه، باید دید که این دو ویژگی چیجوری می تونن خود رو با ۲۰۰ عامل رتبه بندی سایت در گوگل منطبق و هماهنگ کنن. الان، هر دو الگوریتم پاندا و پنگوئن در هسته اصلی الگوریتم رتبه بندی گوگل ترکیب شدن (البته پاندا به صورت Real Time فعالیت نمی کنه). پس شاید در آینده ارزش هر کدوم از این فاکتورهای رتبه بندی عوض شه.

نکتۀ دیگری که بیشتر واسه سئو کاران خیلی مهمن اینه که دیگه اعلانای بروزرسانی واسه الگوریتم پنگوئن وجود نداره. الگوریتم پنگوئن الان، همزمان با خزیدن گوگل در سایتا، دائم بروزرسانی می شه، پس تغییرات کوچیکی که در این سیستم ایجاد می شه، دیگه به اطلاع عموم نمی رسه. من به شخصه بر این باورم که همچین چیزی می تونه خبر خوبی باشه چون کارشناسان سئو می تونن خیلی راحت روی انجام فعالیتای خوب بازاریابی تمرکز کنن و دیگه نگران به روز رسانیای گوگل و اعمال جریمه ها نباشن.

لینکا هنوزم فاکتوری مهم به حساب میان

باید یادتون باشه که لینکا هنوزم در رتبه بندی گوگل از اهمیت خاص ای بهره مند هستن و گوگل بارها این موضوع رو شفاف سازی کرده. با اینکه بارها آدمایی مثل مت کاتز،گری ایلیس و جون مولر به اهمیت لینک به عنوان سیگنال رتبه بندی در موتورهای جستجو اشاره کردن، اما در عین حال به افراد اخطار دادن که نباید انرژی خود رو تنها روی لینک بیلدینگ صرف کنن.

اگه کمی به عقب برگردیم میفهمیم که این جملات خیلی عجیب هم نیستن. فرض کنیم شما یه سایت پنج صفحه ای داشته باشین که هیچ سیگنالی از شبکه اجتماعی اجتماعی یا پیج رنک در اون وجود نداره و در عین حال ۵۰۰۰ بک لینک واسه سایت خود ایجاد کردین. پروفایل کارکرد سئو اینجور وب سایتی غیر معموله. گوگل از خود خواهد سوال کنین: به چه دلیل اینجور سایتی که هیچ فعالیت اجتماعی و مارکتینگی نداره، اینجور پروفایل لینک بیلدینگ قوی داره؟

از طرفی دیگه، اگه شما یه سایت معتبر داشته باشین و شدیدا روی اون کار کنین، مثلاً تعداد زیادی محتوای خوب تولید کنین، صفحات زیادی  بسازین، سیگنالای شبکه های اجتماعی معتبر به دست بیارین و لینکای متنی زیاد ایجاد کنین، به دست آوردن ۵۰۰۰ لینک واسه سایت شما به طور کاملً طبیعی به نظر می رسه. اگه فعالیت در شبکه های اجتماعی و روابط عمومی رو به همه فعالیتای بالا اضافه کنین، یه الگوی معتبر واسه کار و کاسبی خود دارین.

پس لینک بیلدینگ واسه سئو خیلی با اهمیته، اما لینک تنها یه مورد از فاکتورهای زیادیه که توسط گوگل مورد بررسی قرار میگیره و نمی تونه به تنهایی نشون دهنده اعتبار و هویت یه سایت باشه. واقعا، به دست آوردن تعداد زیادی لینک ممکنه به خاطر فعالیتای بازاریابی عالی باشه. پس بهتره کلاه مهندسی برعکس رو از سر وردارین و به دنبال یه کلاه هوشمند بازاریابی واسه خود باشین. در این شرایط متوجه میشین که تو یه راه درست حرکت می کنین.

گوگل چه می خواد؟

من به شخصه، موشکافی پیشنهادات گوگل رو بسیار مهم می دونم. شما می تونین مطمئن باشین پُستایی که گوگل در وبلاگ خود منتشر می کنه، به دقت نوشتن شدن و می تونن بینش بسیار خوبی از سئو در اختیار شما بذارن.

  • اگه نگاهی به اطلاعیه گوگل در مورد الگوریتم پنگوئن ۴٫۰ بندازین، متوجه میشین که گوگل بیشتر روی ایجاد وب سایتایی جذاب و عجیب که واسه کاربران خوب باشه، تاکید می کنه.
  • با مطالعه صفحه Link Schemes گوگل میشه به این نتیجه رسید واسه اینکه بتونین از بقیه سایتا لینکای با کیفیت و مرتبطی دریافت کنین، باید محتوای در رابطه و منحصر بفردی بسازین که بتونه در دنیای اینترنت محبوبیت زیادی به دست بیاره. ایجاد محتوای عالی بسیار ارزشمنده. اگه محتوایی که در سایت خود ایجاد می کنین به درد بخور باشه، احتمال به دست آوردن لینک از راه اون بسیار زیاد هستش. گوگل هر لینکی که به سایت شما داده می شه رو به عنوان یه مهر تایید بر سایت شما در نظر میگیره. پس هرچه محتوای شما ارزشمندتر باشه، امکان لینک گرفتن تون بالاتر میره.
  • اگه نگاهی به راهنمای وبمستر گوگل بندازین به این نتیجه می رسین که چی سایت شما رو منحصر بفرد، با ارزش و تعاملی می کنه. کاری کنین که سایت شما در میان بقیه رقبا جدا باشه.
  • اگه نگاهی به اطلاعیه اصلی گوگل در مورد الگوریتم پنگوئن بندازین، میفهمید که گوگل بار هم روی ایجاد سایت جذاب، عجیب و خوب تاکید داشته.

همونطور که می بینین، در این بیانیه ها، کیفیت از اهمیت خاص ای برخورداره. فقط به کیفیت سایت خود توجه نکنین، محتوا و لینکایی که به سایت شما اشاره می کنن هم باید با کیفیت باشه. گوگل تاکید بسیار زیادی روی کیفیت این سه عامل داره:

بهترین روش واسه به دست آوردن لینکای با کیفیت و مهم، ایجاد محتوای منحصر بفرد و مرتبطیه که بتونه در فضای اینترنت، به طور طبیعی محبوبیت به دست بیاره.

این موضوع بارها بیان شده. مشکلی که اینجا هست اینه که گوگل کمی خوش بینانه رفتار می کنه. ایجاد محتوای عالی به تنهایی کافی نیس. شما باید کاری کنین که افراد محتوای شما رو پیدا کنن و با اون تعامل داشته باشن. باید روابطی رو بسازین که در اون از افراد علاقمند استفاده می شه. ممکنه بخواین با بقیه وبلاگ نویسان و صاحبان سایتا تعامل و رابطه داشته باشین. بعد از ایجاد اینجور رابطه ای، میتونین روند لینک بیلدینگ خود رو شروع کنین و از افراد بخواین به سایت شما لینک بدن.

در نظر گوگل، کیفیت بالا به این معناست که سایت خود رو به شکلی بسازین که واسه مخاطبان هدفتون مهم و منحصر بفرد باشه. محتوایی رو بسازین که واقعا واسه مخاطباتون ارزشمنده و می تونه به اونا کمک کنه. بیشتر افراد تلاش می کنن روند لینک بیلدینگ خود رو بدون تولید محتوای مناسب و به درد بخور شروع کنن و این یکی از مشکلات بزرگیه که در راه تلاشای لینک بیلدینگ قرار داره. راه حل این مشکل بسیار ساده س!. سایت خود رو بسازین، ارزشی رو واسه مخاطبان خود جفت و جور کنین و بعد لایه لینک بیلدینگ رو روی اون بسازین. در این شرایط موفقین.

تاکتیکای لینک بیلدینگ در الگوریتم پنگوئن گوگل

در ادامه مروری خلاصه روی تاکتیکای لینک بیلدینگی داریم که هنوزم مهم هستن. اگه می خواین اطلاعات دقیق تری از روند لینک بیلدینگ به دست بیارین، پیشنهاد می کنم راهنمای لینک بیلدینگ واسه افراد تازه کار که در ۷ فصل براتون جفت و جور کردیم رو بخونین.

  1. کشف ابتدایی: با کاربرد محدوده بزرگی از اپراتورهای کوئری (Query Operators) پیشرفته، شما می تونین صفحات منبع یا حتی دایرکتوریای با ارزشی رو پیدا کنین که مربوط به محصول یا خدماتی هستن که شما جفت و جور می کنین. هر چقدر محتوای بیشتری در سایت خودتون داشته باشین، پیدا کردن آدمایی که به شما لینک میدن بسیار آسون تر هستش. بخاطر این بهتره به دنبال کلمات کلیدی خود، منابع، لینکا و دایرکتوریا باشین. بعد از این کار میتونین تحقیقات لازم رو انجام بدین.
  2. تحقیق درباره رقبا: بیشتر، مرور و بررسی لینکایی که به سایت رقبای شما اشاره دارن می تونه منابع لینک بیلدینگ خوبی رو در اختیار شما بذاره و سایتایی رو براتون رو می کنه که ممکنه به سایت شمام لینک بدن. بازم باید مطمئن شید که محتوای با ارزشی در سایت خود دارین و بعد از بقیه سایتا درخواست لینک بکنین. یادتون باشه که سایتای لینک دهنده به رقبایتان، ممکنه تمایلی واسه لینک دادن به محتوای موجود در سایت شما نداشته باشن. پس بهتره به کیفیت محتوای خود فکر کنین.
  3. پست مهمون: به کار گیری پُست مهمون هنوزم یه روش عالی واسه قرار گرفتن در دیدرس مخاطبانه و می تونه مخاطب زیادی رو وارد سایت کنه. یادتون باشه در این مورد هم کیفیت حرف اول رو می زنه. اگه فرصتی واسه لینک دادن به بخشی از محتوا رو داشته باشین و  بدونین که انجام این کار می تونه مهم باشه، حتماً این کار رو انجام بدین تا بتونین لینک متنی داشته باشین. به دنبال وبلاگا و سایتایی در بخش کاری خود باشین که به دنبال پست مهمون هستن. بازم می تونین با جستجوی عبارتایی مثل پُست مهمون، پخش کننده محتوا و … به نتیجه دلخواه خود برسین.
  4. تولید محتوا+پیشرفت محتوا: بعد از اینکه محتوایی عالی در سایت خود منتشر کردین می تونین سایتایی رو پیدا کنین که به بقیه مقالات لینک دادن. در این مرحله باید با صاحبان اون سایتا تماس بگیرین و از اونا بخواین در صورت امکان به محتوای شمام لینک بدن. فوت وفن آسمون خراش می تونه در این مورد به شما کمک کنه هر چند یه روش کامل واسه همه شرایط موجود نیس.
  5. به کار گیری لینکای شکسته: این روش هم مانند تاکتیک شماره ۴ه، اما در این گزینه شما به دنبال لینکای شکسته در سایتای جور واجور می گردید. این سایتا می تونن لینکای با ارزشی واسه شما جفت و جور کنن. وقتی که فرصتی پیدا کردین، باید بتونین با ایجاد محتوای مناسب خلاءهای موجود رو پر کنین. این راه و روش می تونه واسه شما بسیار به درد بخور باشه. سایتایی که دوست دارین از اونا لینک بگیرین رو شناسایی کنین و بعد اون سایتا رو با ابزارهایی مثل Screaming Frog یا Xenu Link Sleuth بخزید تا بتونین فرصتای موجود رو پیدا کنین.
  6. سازمانای محلی: وقتی که کسب وکار محلی دارین، لینکایی که بتونه شما رو به یه موقعیت فیزیکی وصل کنه، بسیار با ارزش هستن. در بیشتر موارد شما می تونین باشگاه ها یا موارد این چنینی رو پیدا کنین که حاضرن با شما همکاری کنن. با انجام این کار میتونین رابطه خوبی با کار و کاسبیای محلی داشته باشین. این موضوع باعث می شه افراد زیادی به کار و کاسبی شما توجه کنن.
  7. نشریات و روابط عمومی: علاوه بر داشتن یه سایت عجیب، انجام فعالیتای جور واجور در دنیای واقعی می تونه امتیازات زیادی واسه شما به همراه داشته باشه. حضور داشتن در نشریات و مطبوعات فرصتی بسیار عالی واسه شما جفت و جور می کنه. در بیشتر موارد اینجور فعالیتایی باعث ایجاد لینک به سایت شما می شه و همین امر به شما کمک می کنه اعتبار و اعتماد بیشتری به دست بیارین.

مواردی که در این جا گفتیم لیست کاملی از تاکتیکای موجود واسه لینک بیلدینگ نیس، اما به کار گیری این نکات می تونه به درد بخور باشه. یادتون باشه که هر کار و کاسبی ای باید از راه های هدف دار منحصر بفرد خود استفاده کنه. ممکنه یه تاکتیک واسه کار و کاسبی ای یافته های عالی به دنبال داشته باشه، اما واسه تجارت دیگری اینجور نتیجه ای ایجاد نکنه. انجام همه این پروسها به خود شما و چیزی که براتون مناسبه بستگی داره. هم اینکه واسه انجام این پروسها باید مطمئن شید که سایت شما بهترینه و می تونه با گرفتن لینک از بقیه سایتا بهبود یابد.

نتیجه گیری

بهترین روند واسه داشتن سئو بهتر، بعضی وقتا آسونترین چیزیه که فکرش رو می کنین. به کار گیری دایرکتوریای اسپم گونه هیچ معنی و تاثیری روی سئو نداشتن. وقتی اینجور مزارع لینکی روی سئو تاثیر بسیار مثبت داشتن، اما این کار دلیل شد تعداد بسیار زیادی سایت بدون داشتن محتوا، تعداد زیادی لینک داشته باشن. پس، زمان و تلاش بسیاری واسه ساخت لینکایی صرف شد که هیچ ارزشی به سایتا اضافه نکردن.

درسته که گوگل تبلیغات زیادی رو نمایش میده (حتی بسیاری اوقات اعصابمان رو خرد می کنه!)، اما در عین حال گوگل ما رو وارد دنیای نامحدود اطلاعات می کنه و به نظر من این معامله بسیار خوبیه.

بدیش اینه، ما در دنیایی زندگی می کنیم که خیلی از کسب و کارا به دنبال سئو ارزون واسه سایت خود هستن و همیشه بعضیا وجود دارن که پاسخگوی اینجور تقاضایی باشن. این نیاز به سئوی ارزون قیمت باعث شده که سئو کاران مجبور شن به این خواسته ها تن بدن و ، ما میدونیم که سئوی ارزون برابر با سئو با کیفیت نیس. اما انگار گوگل با منتشر کردن الگوریتم پنگوئن جدید، می خواد سئوی بی کیفیت رو واسه همیشه نابود کنه.

من به شخصه امیدوارم الگوریتم پنگوئن بتونه به این نوع روشای لینک بیلدینگ پایان بده. الگوریتم پنگوئن جدید شاید به کمی زمان نیاز داشته باشه، اما مطمئناً روند لینک بیلدینگ رو از این رو به اون رو می کنه. پیشنهاد من به شما اینه که قبل اینکه روند لینک سازی تون رو شروع کنین، اول مطمئن شید محتوای با ارزشی واسه لینک ساختن در اختیار دارین.

نظر شما در این باره چیه؟ خوشحال میشم که نظرات و پیشنهادات خود رو از راه دیدگاه ها با من در میان بذارین. هم اینکه، اگه در مورد آموزش سئو سوالی دارین، راحت باشین و ازم سوال کنین. من تلاش می کنم در حد توانم شما رو راهنمایی کنم.

موضوعات در رابطه سئو و بهینه سازی سایتآموزش لینک سازیالگوریتمای بهینه سازی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رامین محمودی

رامین محمودی هستم، یه عدد علاقمند به محتوا (و هر اون چیزی که به اون رابطه داره!).
وقتی مدیر محتوا و سردبیر وبلاگ نوین بودم. حالا، من هم مانند شما از مطالعۀ مقالات اون حال می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین