دوام آوردن در رسانه های اجتماعی: ۷ نکته که باید بدانید

وقتی که برند شخصی یا کار و کاسبی شما در حال رشده، فعالیت در رسانه های اجتماعی به توجه خاصی نیاز داره. اگه می خواید در شبکه های اجتماعی دووم بیارین به ۷ نکته زیر توجه کنین.

پیشرفت شبکه های اجتماعی، سازمانای ارائه کننده رو مجبور به سرویس دهی بهتر کرده، حضور و استقبال زیاد مردم از شبکه های اجتماعی باعث اهمیت بالای اون واسه هر سایت شده.

میشه گفت بازم شبکه های اجتماعی ابزاری فوق العاده حساب می شن چون توانایی ایجاد لحظه ای رابطه با هزاران نفر از مردم دنیا چیزی نیس که خیلی راحت بشه از اون گذشت.
فعالیت در شبکه های اجتماعی نیازمند توجه به نکات مهمیه که در صورت بی توجهی به اونا، ممکنه فعالیتای تجاری یا حتی فعالیتای عادی آنلاین شما رو خیلی راحت با مشکلات جدی رو به رو کنه.

مشکلات

در ادامه به ۷ نکته خیلی مهم واسه دووم آوردن در شبکه های اجتماعی می پردازیم :

۱٫ مراقب تهدیدات تکون دهنده باشین

خونهای شنی مورچها رو دیدین؟ خونهایی که با تونلای ساخته شده به وسیله مورچها به همدیگه راه داشتن و راه حرکت و انتقال غذا و … رو واسه مورچها صاف می کردن. تصور کنین این خونها و تونلا به سختی تکون داده شن. در این صورت تونلا تخریب شده و مورچها واسه بازسازی اون شدیدا به مشکل می خورن. به کسی که اینجور بلایی سر خونهای مورچها بیاره به اصطلاح Ant-shaker می گن. دقیقاً اینجور شرایطی در فعالیتای شبکه های اجتماعی هست. شما در این مورد مثل مورچهایی هستین که راه پیشرفت رو طی می کنه و همیشه Ant-shaker یا تخریب کنندگانی وجود دارن که به هر دلیلی بخوان مانع پیشرفت شما شن. مراقب این افراد و این جور تهدیدات باشین.
این آدما که تعدادشون هم کم نیس، می تونن حتی همکاران و وب سایتای نزدیک به سبک کاری شمام باشن. حفظ فاصله مخصوصا وقتی که با این افراد در رابطه هستین می تونه احتمال تهدیدهای این چنینی رو از فعالیتای اجتماعی شما کم کنه. فعالیتای اونا رو زیر نظر داشته باشین اما به اونا اجازه ندین در پروسهای کاری شما دخالت کنن.

۲٫ توجه کنین که حریم خصوصی دیجیتالی مثل یه دروغه

دیجیتال

وقتی فعالیتای تجاری خودمون رو به شبکه های اجتماعی و وب سایتا نزدیک می کنیم، مایل هستیم اطلاعات بیشتری رو منتشر کنیم. اینجور فضائی ممکنه یه فضای ساده و دوستانه به نظر بیاد.
مثلا افراد زیادی هستن که پستایی مثل “من تا قبل از این، این مسئله رو به هیچکی نگفته ام! حتی خونواده ام!” رو در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک واسه بیشتر از ۴ میلیون نفر به اشتراک می ذارن!
حریم شخصی دیجیتالی به حُسن قصد هر شخصی که به اطلاعات خصوصی دیگه افراد دسترسی داره مربوط می شه. اونا می تونن خیلی راحت از اطلاعات شخصی بقیه عکس بگیرن و شما نمی تونین در قبال اینطور موارد کاری بکنین.
با در نظر گرفتن این گفته ها، شما باید چیزی که در اینترنت و شبکه های مجازی منتشر می کنین رو بررسی کنین. اگه نمی خواین اونا به صورت عمومی منتشر شن، اونا رو به اشتراک نذارین . این موارد حتی شامل ایمیلا و گروه های خصوصی هم هستش.
به جای اراده کردن در این باره که مطالب خود رو کجا به اشتراک بذارین، روی این که چه مدل مطالبی رو به اشتراک بذارین تمرکز کنین. این به انتخاب و حس امنیت خودتون برمیگرده.

اراده کردن

به هر حال بهتره بدونین، مطالبی که در فضای مجازی به اشتراک می ذارین (در صورت عمومی شدن) می تونه نه فقط به دست غریبها و سودجویان بی افتد، بلکه به دست خونواده، رئیس و همکاران شمام برسه و این ممکنه واسه شما دردسر ساز باشه.

۳٫ اگه فعالیت تجاری دارین، تجاری برخورد کنین!

شاید شما از شبکه های اجتماعی واسه پیشرفت محصول یا تجارت خود استفاده می کنین. اگه فعالیت تجاری خود رو خوب هدایت کنین، مشکلی واسه شما به وجود نمیاد. تعریف کردن بیجا از محصولاتتون نه فقط منتهی به افزایش فروش نمی شه، بلکه منتهی به منفور شدن اون محصول و تجارت شمام می شه. باور کنین حتی دوستانتون هم می تونن از این حرکت زده شن و ناامیدانه بخوان که شما دست از اصرار کردن وردارین.

مشکلی

اگه تا حالا اینجور کاری می کردین، دست از این کار وردارین. تلاش کردن واسه راضی کردن دوستان و مشتریان به اینجور روشی فقط منجر هم اینکه شدن شما به لیست اسپما می شه. از حالا شروع به فعالیت مثل یه تاجر حرفه ای کنین.

واسه شروع این کار، یه حساب کاربری یا یه صفحه تجاری بسازین. هدف اصلی خودتون رو به روشنیً مشخص کنین. خودتون رو در مورد مارکتینگ و تجارت آنلاین آموزش بدین.
محتوای کار خود رو دست کم ۱۰ برابر از حالت عادی بیشتر کنین. محتوا چیزیه که بیشتر مردم به دنبال اون بوده و اونو به اشتراک می ذارن. واسه این کار می تونین از تصاویر، ویدئوها و مقاله های جذب کننده استفاده کنین.

واسه آشنایی بیشتر با بازاریابی محتوا می تونین مقاله چیجوری محتوایی بنویسیم که افراد واقعاً اونو بخونن و ۳ درس مهم که باید در تولید محتوا یاد بگیرین رو بخونین.

بازاریابی محتوا

رسانه های اجتماعی راهی عالی واسه به اشتراک گذاری محتوای تجاری چه به صورت رایگان و چه به صورت پولی هستن. واسه کسب موفقیت در این مورد، شما می تونین با در نظر گرفتن زمینه کاری و منابع خودتون از فعالیتای تکی (تولید و اشتراک گذاری محتوا) و یا سفارش تبلیغات استفاده کنین.

۴٫ به دنبال ایجاد رابطه با اجتماعات کوچیک تر باشین

با اینکه فضاهای بزرگ تر در سطح وب می تونه عجیب و انگار گول زننده باشه، اما در عین حال می تونه خسته کننده و بی هویت هم به نظر برسه. واسه درک بهتر یه رابطه عالی، ارائه و به دست آوردن جزییات بیشتر و ایجاد ارتباطات مؤثرتر، به دنبال فعالیت در گروه های کوچیک تر باشین. البته جالبه بدونین که فعالیت در گروه های زیادتر از اندازه کوچیک، می تونه بی فایده باشه.
اگه اینجور گروه هایی در صنعت کاری و تجارت شما وجود ندارن، شما می تونین اولین نفری باشین که اینجور گروه هایی رو ایجاد کرده. ارزش اقدام در این مورد و ساخت اینجور گروه هایی بالاست (البته در این مورد هم شما باید مراقب ant-shakerا باشین. اونا حتی در اجتماعات کوچیک تر هم رفت و اومد دارن!).

۵ قانون مهم شبکه های اجتماعی واسه هر کارآفرین

۵٫ زمان خود رو مدیریت کنین

بزرگترین مشکل و مسئله ای که در شبکه ها و رسانه های اجتماعی واسه خیلی از افراد هست اینه که اگه اونا نتونن اونو مدیریت کنن، تموم وقت و زمان خود رو از دست میدن.
معمولاً زمان بندی و برنامه ریزی واسه فعالیتای این چنینی، به سختی انجام می شه. به کار گیری برنامه ها و اپلیکیشنای مدیریتی راهی مناسب واسه مدیریت زمونه.

برنامه ریزی

مثلا اپلیکیشن Freedom یکی از مهمترین نمونه های فعال در این مورده که می تونه توجه شما رو با محدود کردن دیگه برنامه ها (به خاطر افزایش تمرکز) به فعالیتای اصلی و مورد نیازتون معطوف کنه.

۶٫ مراقب رفتارها و برخوردهایتان باشین

•    در زمان آنلاین بودن و مکاتبه با افراد جور واجور، مهربون و با ادب باشین و با احترام با بقیه برخورد کنین.
•    حرفای نامرتبط و زننده رو چه به صورت منظور دار و چه به صورت بی منظور نزنین.
•    حرفا، جوکا و حتی خاطرات مربوط به نژاد پرستی رو از یاد ببرین. مسائل مربوط در این مورد هیچ وقت باعث افزایش محبوبیت نمی شن.
•    مدارا کردن و نگرشی که شما نسبت به مردم دارین، به همون مقداری که در دنیای واقعی می تونه منفی باشه، در فضای مجازی هم می تونه تأثیرگذار باشه.
•    انجام رفتارای خوب هیچ هزینه ای در بر نداره. دنبال کردن این رفتارها می تونه به باز شدن دربای موفقیت به سمت شما برسه، به خصوص اگه این رفتارها بیشتر از حالت عادی متفاوت و نادر باشن.

۷٫ زمان لازم واسه عقب نشینی خود رو بدونین

با وجود اینکه شبکه های اجتماعی به صورت پیوسته در حال گسترش هستن، هیچ اجباری واسه حضور در این شبکه ها واسه همه وجود نداره. چون که نبود آشنایی و آگاهی نیاز به چگونگی استفاده و کاربرد این شبکه ها، می تونه زندگی افراد رو به خطر بی اندازد. اگه شمام حس می کنین این شبکه های اجتماعی در حال اجرا همچین چیزی تو زندگیتون هستن، می تونین نوع استفاده خود از اونا رو تغییر بدین و در صورت نیاز، حتی تصمیم به ترک اونا بگیرین.
رفتار بعضی از مردم حاضر در فضای وب می تونه آزاردهنده باشه. بعضی از اونا از این کار منظور دارن. در این صورت شما می تونین اونا رو بلاک کرده یا به عنوان اسپم گزارش بدین. یادتون نره که رفتار متشخصانه شما به این معنی نیس که چاره ای ندارین به همه (از جمله همین افراد مزاحم) جواب بدین. خیلی وقتا عقب نشینی کردن بهترین راه س.

یادتون نره، چیزی که در شبکه های اجتماعی خوب باشه، در زندگی واقعی هم خوب جواب میده.

                         مشاهده نسخه pdf مقاله: دووم آوردن در رسانه های اجتماعی: ۷ نکته که باید بدونین