دانلود پایان نامه درباره پروژه های سرمایه گذاری و کشورهای توسعه یافته


Widget not in any sidebars
صنعت خودرو یکی از مهم ترین صنایع جهان و جزء بخش های پیشرو آن می باشد، به نحوی که یکی از ملاک های توسعه صنعتی کشورها، صنعت خودروسازی آنان می باشد.
با توجه به تأثیر صنعت خودرو در توسعه صنعتی و بالطبع اقتصادی کشورها و خصوصاً کشورهای در حال توسعه، همیشه نگاه ویژه ای به آن وجود داشته و دارد. با درک اهمیت این بخش از صنعت، بسیاری از کشورهای توسعه یافته فعلی با پی ریزی استراتژی مناسب سبب ارتقای آن شده و در نتیجه ماحصل آن یعنی توسعه درآمد زایی جامعه، اشتغال نیروها و توسعه سایر بخش های صنعتی ثمره چنین تدبیر و نگرشی بوده است.
صنعت خودرو به طور مستقیم و غیر بر صنعت تأثیر گذار است. صنعت خودرو بر صنایعی که در ادامه ذکر می شوند اثرگذاری مستقیم دارد.
صنایع نساجی، صنایع شیمیایی، صنایع برق و الکترونیک، صنایع کانی غیر فلزی (شیشه، سرامیک و ….) صنایع مختلف تولید فولاد، صنایع مختلف مکانیکی همچون ریخته گری، پرسکاری، تراشکاری و …. صنایع ماشین سازی و ساخت تجهیزات، صنایع چرم و روکش های مصنوعی، صنایع چوب، صنایع لاستیکی و پلیمری. بدین ترتیب می توان ادعا کرد صنعت خودروسازی می تواند حلقه های پیشین و پسین خود را در صنعت به صورت معنادار به هم متصل نماید.
همچنین خودروسازی به طور غیر مستقیم در بخش خدمات مولد و غیر مولد صنعت خودرو اثر گذار است. در این زمینه می توان به صنایع زیر اشاره کرد :
شرکت های طراحی و مهندسی، حمل و نقل، تعمیرگاهها، فروشگاه های قطعات یدکی، خدمات گمرکی، خدمات تعمیر و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات، خدمات بنگاههای خرید و فروش خودرو، خدمات نقل و انتقال اسناد، خدمات انتظامی عبور و مرور، خدمات بیمه و تضمین تعهدات، خدمات پولی و بانکی، خدمات آموزش عبور و مرور و رانندگی، خدمات نگهداری خودرو و غیره.[4]
در مجموع می توان ادعا نمود صنعت خودروسازی یکی از صنایع مهم در جهان و از جمله ایران می باشد.
4-2-1- معرفی شرکت سامیار (سایپا کاشان)
شرکت سامیار از شرکت های وابسته به گروه خودرو سازی سایپا است. گروه خودرو سازی سایپا با بیش از 80 شرکت وابسته بزرگ و کوچک در زمینه طراحی و تولید انواع خودروهای سبک و سنگین و قطعات و تجهیزات وابسته به آنها فعالیت دارد و یکی از بزرگترین شرکت های تولیدی خاورمیانه می باشد. گروه خودرو سازی سایپا با فعالیت بیش از 40 ساله خود در صنعت کشور همواره به عنوان یکی از ارزشمندترین شرکت ها از لحاظ اشتغالزایی وکسب درآمد بوده است.
گروه سایپا طی فعالیت در راستای راهبردهای خود موفق شده است تا سال گذشته بیشترین سهم بازار داخلی را در بین گروه های خودرو سازی کشور با عددی بالغ بر حدود 40% به خود اختصاص دهد. همچنین سهم بازار گوه در رابطه با عرضه خودروهای سواری در سالهای اخیر نیز بالاترین رتبه را که بالغ بر5/54% می باشد، کسب نموده است. علاوه بر این موارد دستاوردهای گروه سایپا در سال های اخیر و نیز شاخص عملکرد مالی گروه شامل رشد سرمایه و سوددهی، سود سهام فروخته شده، رشد بازار و غیره، نمایانگر موفقیت استراتژی اقتصادی و از جمله سرمایه گذاری های گروه طی سال های گذشته بوده است. به همین ترتیب انتظار می رود سرمایه گذاری های اخیر گروه و از جمله اهتمام به تأسیس شرکت های جدید با توجه به مطالعات صورت گرفته نیز همانند سال های گذشته موجبات رشد اقتصادی و سوددهی بیشتر گروه را فراهم آورد.
بدین منظور به بررسی اقتصادی پروژه های سرمایه گذاری توسعه شرکت سایپا و به طور موردی احداث خط رنگ پلاستیک کارخانه سایپا کاشان خواهیم پرداخت.
خط فرعی رنگ پلاستیک شرکت سایپا کاشان به منظور تأمین نیاز قطعات پلاستیکی مورد نیاز در داخل شرکت طراحی شده است. در این تحقیق بررسی اقتصادی لزوم احداث یا عدم احداث این خط با توجه به ملاحظات اقتصادی منظور می باشد.
4-3- پارامترهای ورودی
پارامترهای ورودی در این مدل عبارتند از :
دارایی اولیه، نوسان پذیری، نرخ بهره بدون ریسک، ضریب راندگی میانگین بازگشت کننده، طول دوره ی اعتبار اختیار، هزینه اعمال اختیار و در مدل درخت دوجمله ای فاصله زمانی میان هر گام.
در این تحقیق زمان اعتبار اختیار معادل طول زمان بهره برداری از پروژه معادل 10 سال می باشد. تمامی اختیار های تعریف شده در این پروژه از زمان آغاز پروژه تا انتهای آن معتبر بوده و قابل اعمال می باشند.
فاصله زمانی هر گره برای اعمال اختیار به مدت یکسال در نظر گرفته شده است.
هزینه اعمال اختیار در پروژه با کمک متخصصان شرکت و با استفاده از تجربیات و سوابق کاری آنها محاسبه شده است.
در این پروژه سه نوع اختیار در قالب یک اختیار چندگانه شناسایی شد. این اختیارات عبارتند از اختیار گسترش، اختیار انقباض و اختیار تعویض می باشد. اختیار گسترش در این پروژه معادل حق افزایش ظرفیت تولید در ازای سود آوری پروژه است. اختیار انقباض، اختیار برای برون سپاری بخشی از پروژه (کاهش ظرفیت تولید) می باشد در حالتی که سوددهی کمتر از میزان مورد انتظار باشد و حق تعویض امکان معاوضه تکنولوژی رنگ در صورت توجیه اقتصادی می باشد. هزینه اعمال اختیار در اختیار های معرفی شده به قرار زیر است :
در این تحقیق هزینه اعمال اختیار گسترش با احتساب هزینه ای معادل 35 % هزینه های اولیه برابر با 66718 میلیون ریال تخمین زده شد. میزان افزایش در درآمدهای آتی در ازای اعمال اختیار معادل 1/5 برابر درآمد مورد انتظار و معادل بهبود در خط و افزایش ظرفیت تولید می باشد.
طبق محاسبات انجام شده برای هزینه اعمال اختیار انقباض، این هزینه مقداری منفی (درآمد) بوده و معادل اعطای حق تولید به خارج از شرکت و قیمت دفتری تجهیزات می باشد. بر اساس نظر کارشناسان این مقدار برابر 100000 میلیون ریال برآورد شده است. درآمد شرکت پس از اعمال اختیار برابر 0/3 جریان مالی مورد انتظار می باشد که بدلیل کاهش ظرفیت می باشد.
اختیار تعویض در این تحقیق برابر امکان تعویض تکنولوژی رنگ پلاستیک موجود به سیستم های رنگ یونی می باشد. بنابر اظهار کارشناسان در شرکت سایپا و شرکت رنگ پلاستیک وابسته به آن (پلاسکو کار) با وجود این تکنولوژی میزان تولید 20 % و هزینه مواد 15 % افزایش خواهد داشت. هزینه خرید تجهیزات جدید با درآمد ناشی از کاهش نیروی انسانی سر به سر خواهد شد. در نتیجه برای ایجاد خط رنگ با تکنولوژی رنگ آمیزی یونی، هزینه ناشی از این تعویض معادل 40500 میلیون ریال برآورد شد. میزان جریان مالی در ازای افزایش ظرفیت تولید پس از اعمال اختیار تعویض افزایش یافته و برابر1/25 جریان مالی در صورت عدم اعمال اختیار می باشد.
4-3-1- محاسبه واریانس داده ها
برای برآورد پارامتر نوسان پذیری در پروژه های دنیای واقعی روش های مختلفی وجود دارد که در این جا به اجمال به مهم ترین آن ها می پردازیم.
روش لگاریتم بازده :
در این روش جریان درآمدهای آینده در طی پروژه تخمین زده می شود. در مرحله بعد بازده مربوط به هر فاصله زمانی بر بازده فاصله زمانی قبل تقسیم شده و میزان حاصل از انحراف معیار لگاریتم این داده ها را می توان به عنوان نوسان پذیری این دارایی در نظر گرفت.
در واقع برای محاسبه پارامتر نوسان پذیری، ابتدا لگاریتم بازده از معادله زیر محاسبه می شود :