دانلود مقاله با موضوع عوامل موثر در توسعه گردشگری و جاذبه های گردشگری


Widget not in any sidebars
ضعف دانش و آگاهی مدیران: یکی دیگر از مسائل مهم مدیریتی، ضعف دانش و آگاهی مدیران نسبت به مسائل تاریخی، جاذبه های گردشگری و طبیعی استان ها است. یک مدیر گردشگری علاوه بر مدیریت، بایستی در زمینه های تاریخی و جغرافیائی و حتی هتل داری دارای معلومات مفیدی باشد. مدیران می توانند با انجام پژوهش ها، تحقیقات و نیز ایجاد آژانس های گردشگری به گسترش توریسم کمک کنند. در این موارد لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی کامل ضروری به نظر می رسد. مطمئنا بدون حمایت دولت و نهادهای مختلف این امر صورت نخواهد پذیرفت. ضرورت توجه به مسائل اقتصاد، نرخ ارز و نهادهای گردشگری امری است که سبب جذب گردشگران می گردد(معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری کلانشهر تبریز، 1391).
زیرساخت های نامناسب اقتصادی: با وجود باندهای مختلف در دلالی کالا و ارز طبیعتا گردش پولی صورت نخواهد پذیرفت و هیچ گونه رشدی رادر اقتصاد شاهد نیستیم. پول زمانی که در گردش باشد می تواند صرف ساخت هتل ها، توسعه فضاهای تاریخی، طبیعی و مذهبی و….. شود در غیراین صورت راکد ماندن آن تنها برای صاحبانش منفعت دارد و نه برای جامعه و توسعه گردشگری. سیاست های غلط مالی و پولی در ایران راهی را برای توسعه گردشگری مهیا نمی کند و با این روند که اکنون شاهد آنیم به دلیل کمبود درآمد، مردم حاضر به مسافرت های داخلی نیستند(معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری کلانشهر تبریز، 1391)
موانع فرهنگی و سیاسی: گردشگران بسیاری با وجود این موانع حاضر به سفر نیستند. فرهنگ غنی اسلامی -ایرانی با سابقه 1400ساله خویش، توانائی جذب و در خود حل کردن دیگر فرهنگ ها را داراست. گردشگر در صورت آسایش و راحتی بارها و بارها به ایران مسافرت نموده و مجذوب فرهنگ غنی اسلامی-ایرانی میشود و بدین ترتیب می تواند مشوق افراد دیگری برای دعوت به اسلام و بازدید از ایران شود.
برنامه های تفریحی مناسب(موسیقی، جشن ها و…) برای گردشگران: بدون وجود مراسم تفریحی،گردشگران رغبت چندانی برای بازدید از آثارتاریخی نشان نمی دهند. تماشای آثار تاریخی در کنار اجرای برنامه های موسیقی و برگزاری جشن های تاریخی-مذهبی می تواند گردشگری را رونق بخشد. اجرای موسیقی امروزه می تواند گرشگران بسیاری را جذب مکان های تاریخی نماید(معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری کلانشهر تبریز، 1391).
مکان های مناسب برای آسایش و راحتی مسافران: وجود هتل ها، کاروان سراها، مهمان پذیرها و هتل های مناسب در ایران می تواند توریست بیشتری را به این نقطه از خاورمیانه کشانده و امکانات رفاهی و سرویس های بهتری را به آنان بدهد. هتل ها بایستی امکانات خود را به روز کنند و با تکنولوژی ها و امکانات سخت افزاری و ساختمانی روز دنیا پیش روند.
افزایش قیمت بلیط وسائل مسافرتی: هرروزه شاهد آنیم که قیمت بلیط هواپیماها و قطار در حال افزایش است که بایستی تمهیدی نیز برای این مسأله توسط دولت محترم و اتحادیه آژانس های مسافرتی اندیشیده شود. مسلما بروز آوری و تجدید ناوگان هوائی و نیز کنترل دائم برقیمت آن ها تأثیر بسزائی در افزایش گردشگری خواهد گذارد.
وجود ساختارهای فراقانونی قدرت در ایران: ساختارهای اداری و بوروکراتیک ایران هنوز به طور مشخص و برپایه تعریف قانونمندی شکل نگرفته است و بیشتر بر قدرت های فراقانونی و نامرئی، باندها و گروه های سیاسی و نفوذ و وابستگی های موجود در سطوح مختلف قدرت شکل گرفته است. در چنین شرایطی سازمان های گردشگری به دلیل عدم نفوذ همواره از سازمان های بانفوذتر در ساختار سیاسی شکست می خورند و طبعا گردشگری رشد چندانی را شاهد نخواهد بود(معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری کلانشهر تبریز، 1391).
نگاه ارزشی مدیران به صنعت گردشگری: شیوه های مدیریت گردشگری در ایران نشان داده است که اولویت های این صنعت در ایران، نه اقتصادی است و نه اجتماعی، بلکه اولویت اصلی حفظ ارزشهاست. قوانین موجود برای گردشگران، بر خلاف اکثر کشورهای جهان برای ایجاد راحتی و جذابیت برای گردشگران نیست و بیش از هر چیز تکیه بر حفظ فرهنگ موجود از هر گونه تغییر است.
مدیریت بدون بودجه، مدیریت ناتوان: واقعیت این است که ایجاد حوزه، اکتشافات باستان شناسی و حفاظت مؤثر از آثار تاریخی و سرمایه گذاری برای جذب گردشگر امکانات و بودجه می خواهد. مدیران بخش های کلان هرگز به صنعت گردشگری به مثابه یک صنعت نگاه نکرده اند و از سرمایه گذاری های لازم سرباز زده اند و همچنان وابسته درآمد فرش و پسته و نفت هستند(معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری کلانشهر تبریز، 1391).
2-2-7 عوامل موثر در توسعه گردشگری
طی سالهای اخیر گردشگری تبدیل به صنعتی رقابتی شده و کشورها برای کسب درآمد بیشتر متمایل به روشهای جدید و ارائه نوآوری در این صنعت شده اند. برگزاری جشن های مختلف در کشورها روش های جدیدی برای توسعه و جذب توریست و شناساندن فرهنگ یک کشور به جهان می باشد. در کنار روش های پر هزینه، روش های کم هزینه، ولی پرباری نیز برای جذب توریست در اکثر کشورهای صنعتی دنبال می شود. تجربیات جهانی نیز نشان می دهد که کلان شهرهای بزرگ جهان نظیر لندن، پاریس، مسکو، نیویورک، آمستردام، پراگ و توکیو سرمایه گذاریهای عظیمی را در حوزه گردشگری شهری انجام داده و با ارتقای کیفیت زندگی در محیط کلان شهری، عوامل جذب گردشگران از نقاط مختلف جهان را نیز فراهم کرده اند. به گونه ای که هم اکنون درآمد کلان شهر نیویورک از گردشگری شهری به بیش از 22 میلیارد دلار در سال می رسد. از این رو چنانچه در کلانشهرهای کشور ما نیز، برنامه های مدونی برای تقویت گردشگری شهری تهیه شده و به مرحله اجرا برسد، علاوه بر تأمین نیازهای شهروندان، می توان بخشی از منابع مالی شهرداری ها را نیز از محل درآمدهای ناشی از گردشگری تأمین کرد. البته صنعت گردشگری می تواند به عنوان یک مؤلفه پایدار، منبعی مالی و قابل توجه جهت افزایش هر چه بیشتر خدمات رسانی با صرفه اقتصادی به آحاد شهروندان محسوب شود(کاظمی، 1385).
به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده که شهرداریها با عزمی جدی، حضور در عرصه مدیریت گردشگری را تجربه کرده و علاوه بر اشتغال زایی برای شهروندان، موجبات ارتقای کیفی شهرها را فراهم آورند. بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده توسط نهادها و ارگان های مختلف در زمینه گردشگری، در جهت رشد و توسعه گردشگری موارد ذیل پیشنهاد می گردد:
تعریفی مناسب و جامع از صنعت گردشگری و اهداف مورد نظر
افزایش امنیت مرزی و داخلی
جلوگیری از وقوع حوادث و رخدادهای داخلی بر علیه گردشگران خارجی(بین المللی)
ارائه راهکارهایی برای از بین بردن مشکلات دیپلماتیک جهانی
بسط و گسترش ارتباط و وسایل مدرن حمل و نقل، توسعه خدمات هواپیمایی و فرودگاهی و بهره برداری از راههای ارتباطی و مواصلاتی، بهبود تأسیسات بهداشتی و شبکه های آب و…
رفع ضعف خدمات هتلداری و رستوران داری(کاظمی، 1385).
برگزاری هفته های فرهنگی ایران در کشورهای هدف
برگزاری نمایشگاهها و همایشهای اختصاصی در سطح بین المللی جهت شناساندن ظرفیتهای گردشگری و شرکت فعال در نمایشگاههای بین المللی خارج از کشور
انتشار دائمی کتابها، مقالات، کاتالوگها و عکس ها از جاذبه های گردشگری ایران و تهیه نقشه های توریستی و بروشورهای حاوی اطلاعات مورد نیاز جهانگردان
ایجاد سیستمی مدون جهت تبلیغات داخلی گردشگران بین المللی و معرفی فرصت هایی که از این بابت حاصل می شود که می تواند از طریق آموزش و پرورش و پخش فیلم و آموزش لازم در این زمینه ارائه شود(معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری کلانشهر تبریز، 1391).
جلوگیری از ارائه سلایق شخصی در زمینه تبلیغات گردشگری داخلی و بین المللی و ارائه راهکارهای علمی بازاریابی در این زمینه.
رقبای ایران در صنعت توریسم همواره به تبلیغات منفی علیه ایران می پردازند و آن را کشوری ناامن معرفی می کنند. تبلیغات در سطح بین المللی و به صورت گسترده در خصوص نشان دادن چهره واقعی از ایران می تواند تا حدود زیادی این اقدام را خنثی کند.
جلوگیری از تعدد مراکز تصمیم گیری و تقویت بیش از گذشته سازمان اصلی و متولی صنعت گردشگری(وفاق، 2007).