تحقیق درباره روش های ورود به بازارهای خارجی و مدل‌های تصمیم‌گیری چند‌شاخصه

دانلود پایان نامه
  • 2-2-8-3) مزایای استرتژی‌های جهانی
    شرکت هایی که از استرتژی‌های جهانی بهره برداری می‌کند از موارد زیر سود می‏برند:
    1- به دست آوردن بازده ناشی از صلاحیت‌های متمایز.
    2- کسب صرفه جویی‌های ناشی از محل با توزیع فعّالیت های ارزشی در مکان ها یا محل‌هایی که می‌توانند به کاراترین وجه انجام شوند.
    3- پیشی‌گرفتن از رقبا در نتیجه دستیابی به منحنی تجربه.
    4- بهبود کیفیت برنامه ها و محصولات.
    5- افزایش اهرم رقابتی.
    2-2- 8-4) معایب استرتژی‌های جهانی
    جهانی شدن می‌تواند هزینه مدیریت را به صورت چشمگیری از طریق افزایش هماهنگی، الزامات گزارش دهی و حتی افزایش کارکنان بیشتر کند. جهانی شدن همچنین اثر بخشی شرکت را کاهش می‌دهد، زیرا تمرکز بیش از حد، انگیزش و احساس بومی و محلّی را کاهش می‌دهد.
    رویکرد استراتژی جهانی به مشارکت در بازار، می‌تواند به جای اینکه به منافع خود توجه کند به تعهد به بازار منجرشود. استاندارد‌کردن محصول که ناشی از جهانی‌شدن است نمی‌تواند همه مشتریان را راضی کند چرا که خواسته‌ها و سلیقه‌های متفاوتی دارند. تمرکز فعّالیت‌ها می‌تواند مشتریان را از هم دور کرده و به انعطاف‏پذیری و پاسخگویی کمتری منجر شود. این کار ریسک تبدیل ارز را نیز افزایش می‌دهد. بازاریابی یکسان می‌تواند سازگاری با رفتار مشتری محّلی را کاهش دهد.
    2-2-9) روش های ورود به بازارهای خارجی
    توجه به روش ورود به بازارهای خارجی، این سؤال را پیش می کشد که بهترین روش ورود کدام است؟ در این مورد پنج روش وجود دارد: صادرات ، صدور مجوز ، امتیاز محدود ، سرمایه‌گذاری مشترک ، شرکت‌های تابعه با مالکیت کامل . هر روش ورود، مزایا و معایب خاص خود را دارد. در جدول2-2 این روش‌ها به اختصار توضیح داده شده‌اند.
    2-3)مدل‌های تصمیم‌گیری چند‌شاخصه
    مدل‌های بهینه‌سازی از دوران نهضت صنعتی در جهان و به خصوص از زمان جنگ جهانی دوم همواره مورد توجه ریاضی‌دانان و دست‌اندرکاران صنعت بوده‌است. تاکید اصلی بر مدل‌های کلاسیک بهینه‌سازی ، داشتن یک معیار سنجش(یا یک تابع هدف) می‌باشد.
    مدل مذکور می‌تواند در مجموع به صورت خطی ، غیر‌خطی یا مخلوط باشد. اما توجه پژوهشگران در دهه‌های اخیر معطوف به مدل‌های چند‌معیاره (MCDM) برای تصمیم‌گیری‌های پیچیده گردیده‌است. در این تصمیم‌گیری ها به جای استفاده از یک معیار سنجش بهینگی از چندین معیار سنجش ممکن است استفاده گردد.
    روش ورود مزایا معایب
    صادرات توانایی جهت بهره‏برداری از صرفه جویی های ناشی از محل و منحنی تجربه هزینه های بالای حمل و نقل
    موانع تجاری
    مشکلاتی که در زمینه نمایندگی های بازاریابی محلِّ وجود دارد
    صدور مجوز هزینه های توسعه و ریسک پایین فقدان کنترل بر تکنولوژی
    ناتوانی درکسب صرفه جویی‏های ناشی از محل و منحنی تجربه
    این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.