تاثیر آمیخته بازاریابی و آمیخته بازاریابی سبز


Widget not in any sidebars
5-4) نتایج آمار استنباطی
دراین پژوهش بخش استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف به منظور بررسی پیروی داده ها از توزیع نرمال استفاده شده و به علت عدم پیروی داده ها از توزیع نرمال از آزمونهای ناپارامتری ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده گردید .که نتایج حاصل به صورت زیر میباشد:
5-4-1) نتایج به دست آمده از مولفه های در نظر گرفته شده در بازاریابی اجتماعی
باتوجه به اطلاعات جدول مشاهده می شود که متغیرهای بازاریابی اجتماعی که شامل اثر بخشی، اعتماد، قابلیت دسترسی، قیمت، محصول، تنوع و ترویج می باشد و نشانگر سطح استقبال فرد از تجهیزات و فناوری های نوین ساختمانی است در جدول زیر آمده است:
جدول 5 -1منبع: یافتههای پژوهش
متغیرها تعداد میانگین انحراف معیار مقدار آماره z سطح معنی داری
اثر بخشی 365 57/3 568/0 190/2 000/0
اعتماد 365 42/3 811/0 855/1 002/0
قابلیت دسترسی 365 37/3 673/0 579/2 000/0
قیمت 365 55/3 822/0 597/2 000/0
محصول 365 59/3 878/0 568/3 000/0
تنوع محصولات 365 43/3 687/0 432/2 001/0
ترویج 365 71/3 714/0 069/2 000/0
5-5) نتایج آزمون فرضیه ها
5-5-1) نتایج آزمون فرضیه اوّل
بین اثربخشی در بازاریابی اجتماعی تجهیزات و فناوری های نوین ساختمانی و استقبال مصرف کنندگان رابطه معناداری دارد.
با توجه به جدول (16-4) که سطح معنی داری داده شده برابر 000/0 می باشد و مقایسه آن با میزان خطای مجاز 05/0 ( 05/0 > p ) با اطمینان 95 درصد فرض آماری که دال بر عدم وجود رابطه بین میزان عامل اثربخشی و استقبال مصرف کنندگان از بازاریابی اجتماعی تجهیزات و فناوری های نوین ساختمانی می باشد رد می شود ، لذا با توجه به مقدار و علامت ضریب همبستگی اسپیرمن داده شده در جدول فوق که برابر 630/0 می باشد این رابطه از نوع مستقیم و مثبت می باشد بنابراین فرضیه پژوهشی فوق تأیید می گردد .
این فرضیه همراستا با تحقیق رعنایی کردشولی و همکاران در سال 1391 با عنوان “بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی سبز بر تصمیم خرید سبز مصرف کنندگان (مطالعه موردی: مصرف کنندگان محصولات لبنی شرکت پگاه در شهرستان شیراز) ” است،که مدل مفهومی تحقیق بر مبنای مطالعات نظری آمیخته بازاریابی سبز و خرید سبز مصرف کننده، طراحی و بر مبنای آن، پرسشنامه ای طراحی گردیده و داده های مورد نظر جمع آوری گردید. که عامل اثر بخشی را موثر و دارای رابطه مستقیم با بازاریابی اجتماعی تشخیص می دهد(رعنایی کردشولی،1391).

این مطلب را هم بخوانید :  منابع پایان نامه ارشد درباره اندازه گیری رضایت مشتری و آمیخته بازاریابی خدمات

5-5-2) نتایج آزمون فرضیه دوّم
بین اعتماد در بازاریابی اجتماعی تجهیزات و فناوری های نوین ساختمانی و استقبال مصرف کنندگان رابطه معناداری دارد.
با توجه به جدول (17-4) که سطح معنی داری داده شده برابر 000/0 می باشد و مقایسه آن با میزان خطای مجاز 05/0 ( 05/0 > p ) با اطمینان 95 درصد فرض آماری که دال بر عدم وجود رابطه بین میزان عامل اعتماد در استقبال مصرف کنندگان از بازاریابی اجتماعی تجهیزات و فناوری های نوین ساختمانی می باشد، رد می شود ، لذا با توجه به مقدار و علامت ضریب همبستگی اسپیرمن داده شده در جدول فوق که برابر 692/0 می باشد این رابطه از نوع مستقیم و مثبت می باشد بنابراین فرضیه پژوهشی فوق تأیید می گردد .
در پژوهشی که توسط مرادی درباره تاثیر آمیخته بازاریابی بر استقبال مصرف کنندگان از شیر پگاه شیراز در سال 1392 صورت گرفت عامل اعتماد جزئی از عواملی بود که در بازاریابی اجتماعی موثر تشخیص داده شد و در آمیخته بازاریابی جهت استقبال مشتری از طرح مورد بررسی موثر واقع گشت که همراستا با این فرضیه می باشد.(مرادی ، 1392)