بازاریابی از طریق محتوا یا تولید و پخش محتوای اسپم؟

بازاریابی (از راه ) محتوا یا Content Marketing ، همونطور که از اسمش مشخصه، به معنی جذب مشتری و بازار به واسطه محتواست.یعنی شما طوری محتوا تولید کنین، که علاوه بر به درد بخور بودن، منتهی به افزایش فروش شما بشه. کلا، هر گونه تولید محتوا، خواسته یا ناخواسته، به صورت غیر مستقیم، یه content marketing هست(دست کم از نوع بی برنامش) .البته هیچ وقت، بازاریابی از راه محتوا، به واسطه دروغ، و اطلاعات غلط، آینده خوشی نداره و فقط منتهی به سلب اعتماد مشتریان میشه.

بحث Content Marketing ، چیزی نیس که واسه گوگل، قابل درک باشه.اما شما می تونین با به کار گیری بازاریابی از راه محتوا، علاوه بر خوشحال کردن گوگل، به خاطر تولید محتوای خوب، مشتری جذب کنین.این یکی از بهترین و سالم ترین روشای جذب مشتری و در عین حال، بهینه سازی در موتورای جستجوئه. بازاریابی از راه محتوا، واقعا، زیر مجموعه یکی از سه قطب سئوست.(محتوا – بک لینک – On Page Seo) و میشه اونو در زیر مجموعه برندینگ هم قرار داد.
بک لینک
بازاریابی از راه محتوا، قبل از هر چیز، به خلاقیت در ارائه مطلب شما نیاز داره، یعنی به شکلی نامحسوس، علاوه بر رعایت اصول اخلاقی و دوری از دروغ و اطلاعات غلط، خواننده رو به خرید محصول یا دریافت خدمات ، تشویق کنین.به چند روش غلط  Content Marketing توجه کنین:

خلاقیت

۱- کپی پیست و ویرایش چندین مطلب و درج لینک و معرفی محصول(یا خدمات) فروشی

۲- درج کلی عکس و نوشته چشمک زن واسه راغب کردن کاربر به خرید و دو خط توضیح و راهنما!

۳- درج محتوای تکراری که کاربر با یه نگاه، متوجه میشه شما قصد قالب کردن محصول خودتون رو دارین!

۴- درج محتوای صفحه ای که به عنوان بازاریابی محتوا، در نظر گرفتید، در انجمنا به قصد لینک بیلدینگ! کاربر با یه نگاه متوجه میشه، قصد شما لینک بیلدینگ هست.پس نه محتوا رو میخونه نه وارد لینک میشه!

بازاریابی محتوا

مورد چهارم رو فت و فراوون در انجمنا می تونین ببینین.به خصوص سایتای تازه تاسیس که در بخش طراحی سایت فعالیت می کنن، این کار رو به تقلید، یا از روی خلاقیت خودشون(!) انجام میدن.مورد شماره چهار، از نظر کسائی که این کار رو می کنن، ممکنه به قصد بازاریابی از راه محتوا نباشه و فقط به قصد خوشحال کردن گوگل با ایجاد بک لینک خودشون در اون انجمنا باشه.این افراد، content marketing رو با لینک بیلدینگ اشتباه می گیرن و فکر می کنن، لینک بیلدینگ، بخشی از content marketing هست.

کل تعریف خیلی از افراد نا آگاه در بخش سئو درباره بازاریابی محتوایی، این هست:

که محتوای خوب تولید کنن و در اون، به تجارت خودشون، مستقیم یا غیر مستقیم اشاره کنن و مطالبشون رو در فروما به همراه لینک با کلمه ای که میخوان، توی گوگل رتبه بگیرن، پخش کنن!

پس بازاریابی محتوا دقیقا چی هست؟

۱- شروع یه برنامه درست بازاریابی محتوا، باید از طرح تجاری شروع یشه.طرح تجاری یا Business Plan، پایه هر تجارتی در هر بخش ایه و نباید بدون داشتن طرح تجاری شروع، به بازاریابی محتوایی کنین.

۲- بررسی کنین که الان چه کسائی مشتری شمان (مشتریان فعلی) و چیجوری می تونین، علاوه بر حفظ کردنشون، اونها رو واقف کنین تا بیشتر از خدمات شما استفاده کنن یا شما رو به بقیه معرفی کنن.واقعا، بخشی از بازاریابی محتوایی شما باید، واسه ریفرش و تلنگری به مشتریان فعلی شما و یادواری نام شما به عنوان یه فروشنده یا ارائه دهنده خدمات تو ذهن اونها باشه.در حالت پیش فرض، ممکنه مشتریان فعلی، شما رو از یاد ببرن.پس حفظشون کنین!

۳- دور انداز و آینده اجناس و خدمات شما! به این فکر کنین، که بازاریابی فعلی شما، آسیبی به اجناس و خدماتی که در آینده ارائه می کنین وارد نمی کنه.چیزی ننویسین که بعدا مجبور شید، حرفتون رو عوض کنین.بلکه طوری بنویسین که ذهن مخاطب، واسه اجناس آینده شما، آماده بشه.(این که میگم بنویسین یا ننویسین، اصلا منظورم تجاری نوشتن و فقط به قصد پول نوشتن نیس.رعایت اخلاق، مطلب به درد بخور و تازه و به دور از دروغ و سانسور، اولین اصل Content Marketing هست.مخاطبان دیگه هوشمند تر از اون هستن که با مخفی کاری محتوایی شما، گوگل بخورند!)

سیب

۴- اندازه رقابت! این اصل فقط مربوط به بازاریابی از راه محتوا نیس و در هر فرایندی از هر کار و کاسبی ای (انتخاب کلمات کلیدی،سئو،برندینگ،تجارتای فیزیکی و …) ، حاکم هست و من همیشه در سئوروز روی این موضوع تاکید دارم.به این فکر کنین که واسه چقدر رقابتی می خواید، Content Marketing کنین؟ چند حریف با چه قدرتی دارین؟رقبای شما چقدر در بازاریابی از راه محتوا قوی هست؟از نظر بقیه شاخصا چیجوری؟ نکنه بدون بررسی اندازه رقابت، می خواید یه بازاریابی محتوا بدون توجه به رقابت انجام بدین؟بدون توجه به اینکه اصلا، Content Marketing شما جایی دیده میشه یا نه؟!!

۵- قدرت فعلی شما! خیلیا تصور می کنن، یه سایت تاسیس کنن یا بیان داخل سایت خودشون، حتی به بهترین و استاندارد ترین شکل، بازاریابی محتوا انجام بدن، موفقیت در پیش روشون هست! اصلا اینطوری نیس.اگه شما داخل سایتتون به content marketing بپردازید، کی شما رو می بینه؟ اصلا این همه زحمت و بازاریابی محتوایی شما، جایی دیده میشه؟ کجا دقیقا؟ با جستجوی عبارتای در رابطه در گوگل؟ داخل ایمیلا یا بنرای تبلیغاتی؟ وقتی بدون در نظر گرفتن قدرت خودتون، مبادرت به Content Marketing می کنین، انگار دور خودتون چرخیدید! بازاریابی محتوایی قبل از هر چیز، نیاز به چشم داره.چشمانی که محتوای شما رو ببینه! واسه جذب این چشما، چه برنامه ای دارین؟ سایتای قوی از نظر رتبه گوگل و برندای قوی و معروف، علاوه بر اینکه، مخاطبان زیادی، دارن و روزانه چشمون جدید(کاربر جدید) و چشمون تکراری(کاربران ثابت) مطالب اونها رو می بینن، بازم، واسه جذب مخاطب بیشتر، دست به دامان روشای جور واجور تبلیغات میشن.حالا فرض کنین، سایتی که نه رتبه گوگل خوبی داره، نه کاربران ثابت، نه تبلیغات، مبادرت به بازاریابی از راه محتوا کنه.فکر می کنین، اون شخص/شرکت، بعدا، از هر چی، گوگل و مشتری و درآمد اینترنتی و تولید محتوا، خسته و ناامید نمیشه؟!!

۶- خودتون رو جای مشتری بذارید و تصمیم بگیرین.به عنوان یه کاربر به شامل خودتون نگاه کنین.چقدر احتمال داره خرید کنین و تبدیل به مشتری بشین؟ به درستی مراحل تبدیل کاربر به مشتری رو طی می کنین؟بهینه سازی اندازه تبدیل، در محتوای شما، روش زوم شده؟نکنه طوری، مطلب نوشتید که خودون هم حوصله خوندن ندارین و اصلا جذبتون نمی کنه؟

۷- اگه بعد از تولید محتوا، احساس خستگی شدید نکردید، و خیلی راحت انجام شد، به کارتون شک کنین.همین الان که من در حال نوشتن این مطلب هستم با اینکه، این پست، یه Content Marketing نیس، احساس خستگی شدیدی دارم و شاید دو ساعتی وقتم رو گرفت.شاید فکر کنین، این مطلب، اونقدر هم زیاد نیس که دو ساعت وقت گیر باشه(با فرض تایپ تند). اما فکری که قبل از نوشتن و در بین نوشتن می کنین، روند تولید محتوا رو طولانی می کنه.هر چقدر هم، کپی پیست نکرده باشین (که من از مخالفان سر سخت کپی پیست یا تجمیع مطالب هستم)، بعد از تموم شدن نوشتن، احساس خستگی خیلی خیلی بیشتری می کنین که واسه شما بهتره!

۸-بعضی موضوعات، رو نمیشه با محتوا، بازاریابی کرد! مثلا، فروش ساعت دیواری، فروش شارژ ، سایتای تفریحی ، سایتای فیلم و آهنگ، اصلا با بازاریابی از راه محتوا آبشون توی یه جوب نمیره!(توجه کنین بازاریابی محتوایی.نه خود محتوا) شما چه محتوایی میخواید واسه این موضوعات تولید کنین که منتهی به جلب مشتری بشه؟واسه خیلی موضوعات، اصلا بازاریابی از راه محتوا(نه تولید محتوا) نتیجه نمیده یا دست کم، زحمتش به سودش نمی ارزه.به درستی رو قبول کنین و همه چیز رو تو یه چهارچوب قرار ندید گوگل رو پرستش نکنین!(پرستش گوگل رو بخونید).

واسه نشون دادن و منتشر کردن محتوای خودتون به قصد فروش، نیاز به ابزارای مثل زیر دارین!به خصوص، اگه، بازدید کننده چندانی ندارین:

۱- انتشار عکس و تصویر و اینفوگرافیک در سایتای اشتراک عکس و شبکه های اجتماعی مثل پینترست، اینستاگرام و … .

۲- انتشار فیلم و ویدیو در سایتای اشتراک ویدیو مثل یوتیوب، آپارات، دیلی موشن و …

نکته :یادتون نره، داریم درباره بازاریابی صحبت می کنیم.پس اولین اصل به کار گیری شبکه های اجتماعی، کاربران هستن.باید کاربران شما رو ببینن.اینجا SMM مهم هست.نه SMO.اگه صفحه رسمی دارین، باید مخاطبان و طرفداران و دنبال کنندگان صفحتون زیاد باشه.اگه نیس، باید در صفحاتی، خودتون رو معرفی کنین، که علاوه بر ربط داشتن، کاربران زیادی داشته باشن.بعضی از شبکه های اجتماعی مثل یوتیوب و پینترست، ازونجا که براساس سرچ داخلی هستن و صفحات در رابطه، همیشه در گوشه و کنار نشون داده میشه، جای خیلی خوبی واسه معرفی هستن.از این سایتا، بدون نیاز به لایک و جذب طرفدار، خود به خود، به سمت محتوای شما، بازدید کننده هدف دار فرستاده میشه.

۳- تبلیغات سالم ایمیلی، بنری و … در سایتای در رابطه.

۴-معرفی محتوای تولید شده در انجمنا و تالارای گفتگوی در رابطه در موضوعات در رابطه.(همونطور که بالاتر گفتم، با جمله های تکراری و لینک بیلدینگ بی حساب، کاربران رو دفع نکنین).به قصد معرفی محصول و خدمات یا ارائه مطلب به درد بخور، خودتون رو معرفی کنین.نه اینکه تاپیک بزنین و کتابی مطلبتونو کپی کنین و لینک بدین.نه اینکه برید پست یه سال پیش یه نفر که به موضوع شما مثل س رو جواب بدین! اون شخص مطمئنا الان دیگه به جواب نیاز نداره.واقعا به قصد معرفی مطلب به درد بخور دست به کار شین.نه به قصد سئو و لینک بیلدینگ. اگه هم احتمال میدید، از اون تالار گفتگو، هیچ مشتری نمیاد و بازدید کننده هدفمندی نداره، وقتتون رو در اون تالار گفتگو هدر ندید.مورد ۴ رو می تونین بیخیال شین! چون خیلی اوقات، به جای استفاده درست، تبدیل به اسپم کردن فروما میشه!

نتیجه بازاریابی از راه محتوا:

۱- افزایش و حفظ مشتریان و رسیدن به درآمد بیشتر

۱-افزایش اندازه تبدیل (Customer Rate)

۳-کم شدن اندازه دفع کاربر یا Bounce Rate

۴-پخش نام و برند شما در فضای اینترنت (برندینگ)

۵-افزایش قدرت سئوی سایت (تولید محتوای به درد بخور و دریافت بک لینکای طبیعی)