آنالیز SWOT چیست و چگونه می‌تواند کسب و کار شما را متحول کند؟

 

اخبار و رویدادهای بازاریابی

بررسی SWOT چیه و چیجوری می تونه کار و کاسبی شما رو از این رو به اون رو کنه؟

بابک خدادوست

۳۸

۶

۶ ۵۹۱۵۲۳

تا بحال واسه تون پیش اومده که خیلی برنامه ریزی و تلاش بکنین ولی در آخر نتیجه ای که می خواین رو به دست نیارین؟ اگه اینجور تجربه ای دارین، چاره کار شما تحلیل سوات (بررسی SWOT) است.

برنامه ریزی

در این مقاله روش موشکافی SWOT رو به همراه جدول SWOT واسه تون آماده کردیم. داشتن درک درستی از مدل سوات می تونه دید شما رو نسبت به جوانبی از کار و کاسبی تون باز کنه که شاید خودتون هم از اون خبری نداشته باشین! در انتهای مقاله، واسه اینکه معنی سوات رو به شکل عملی ببینین، دو نمونه کاربردی از این تحلیل رو پیش پای تون گذاشته ایم.

موشکافی

هدیۀ نوین: سوال نامۀ رایگان SWOT

می خواید کار و کاسبی خود رو با ماتریس سوات تحلیل کنین؟ ما یه سوال نامه شامل آموزش، نمونه عملی سوات و دو جدول سوات و روشای هدف دار راهبردی اونو واسه شما آماده کردیم.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

سوال نامۀ سوات رو دانلود می کنم

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

واژه SWOT یعنی چه؟

در اول بیایید کمی در مورد خود واژه “SWOT” حرف بزنیم و ببینیم که اصلا این واژه انگلیسی چه معنی داره.

واژه SWOT از کنار هم قرار دادن حروف اول چهار کلمه Strengths (نقاط قوت)، Weaknesses (نقاط ضعف)، Opportunities (فرصتا) و Threats (تهدیدا) ساخته شده. همونطور که از اسمش پیداست، این فوت وفن به ما کمک می کنه تا به نقاط قوت و ضعف خودمون پی ببریم، فرصتای پیش روی خودمون رو بشناسیم، و تهدیدهای احتمالی رو به روش موثری مدیریت کنیم.

بررسی SWOT از کجا به وجود اومد؟

حرف O به جای کلمه Opportunities (به معنی فرصتا) واسه فرصتایی که میشه در آینده واسه پیشرفت استفاده کرد.

حرف F به جای کلمه Faults (به معنی ایرادها) واسه شناسایی ایرادهای موجود در کار.

و حرف T به جای کلمه Threats (به معنی تهدیدها) واسه نشون دادن تهدیدهایی که پیشرفت و موفقیت کار رو عقب میندازن.

حالا ممکنه سوال کنین که روش سافت (SOFT) چیجوری به سوات (SWOT) تبدیل شد؟ در سال ۱۹۶۴، سمیناری به اسم “برنامه ریزی بلندمدت” در زوریخ (سوئیس) برگزار شد. در این جلسه، یکی از سخنرانان واسه اولین بار مدل سوات رو معرفی کرد و به حضار هم گفت که این مدل، اقتباسی از مدل SOFT آقای هامفریه.

تحلیل سوات (SWOT Analysis) چیه؟

حالا که با کلمه انگلیسی سوات آشنا شدید و فهمیدین که اصلا از کجا اومده، بیایید ببینیم تحلیل SWOT چیه.

بررسی SWOT یکی از فوت وفنای موثریه که کمک می کنه عوامل داخلی و عوامل خارجی موثر تو یه موضوع رو کنار هم سبک سنگین کنیم و از رابطه بین اونا به نفع خودمون استفاده کنیم.

تحلیل سوات: یه روش هدف دار

هممون می­دانیم که واسه انجام هر کاری، نیاز به یه روش هدف دار داریم. چه در مورد مسائل شخصی و چه در بخش کار و کاسبی. اما چیزی که خیلی از مردم نمی­دانند اینه که اصلا روش هدف دار خودش چه بخشایی داره و اصلا چیجوری می تونیم از تحلیل سوات به عنوان یه روش هدف دار استفاده کنیم.

همونطور که قبلا عرض کردم، یکی از بزرگ ترین امتیازات بررسی SWOT اینه که نه فقط در بخش کار و کاسبی، بلکه در مورد تصمیم گیریای شخصی هم می­تونه کمکی بزرگی به شما بکنه. دیگه وقت اون هستش که کمی در مورد هر کدوم از این موارد صحبتی بکنیم تا حق مطلب کامل ادا شه.

آمیخته بازاریابی: نگاهی کامل به روش هدف دار یه کار و کاسبی

S: نقاط قوت شما چیه؟

حواستون باشه که وقتی دارین نقاط قوت خودتون رو آزمایش می کنین، باید اونا رو در مقایسه با رقبای خود در نظر بگیرین. واسه نمونه، اگه همه رقبای شما کالاهایی با کیفیت بالا ارائه میدن، دیگه تولید اجناس با کیفیت بالا نقطه قوت شما نیس، بلکه یه ضروریته. بهتره واسه پیدا کردن نقاط قوت خودتون، ببینین که چه عامل یا عواملی شما رو از بقیه جدا می کنه و برگ برنده شما در میدون رقابته.

O: فرصتای پیش رو رو آزمایش کنین.

به نظر من مفیدترین و لذت­بخش ترین قسمت بررسی SWOT همین پیدا کردن فرصتا و به کار گیری اوناست. شاید سوال کنین واسه کشف فرصتا به چی نیاز دارین؟ واسه پیدا کردن فرصتا به دو مرحله قبلی نیاز دارین و علاوه بر اون، باید چشم و گوشتون رو نسبت به وقایع دور و برتون باز کنین و بدونین. فرصتایی که ممکنه واسه شما اتفاق بیفتن و به کار گیری اونا شما رو چندین قدم رو به جلو هدایت کنن. اینجور فرصتایی حتی می تونن از جنس یه اتفاق معمولی باشن.

البته موضوعی که گفتم فقط یه مثال ساده واسه روشن سازی مطلب بود، وگرنه فرصتای بسیار زیادی وجود دارن که منتظرن شما شناسایی­شون کرده و از اونا استفاده کنین. واسه نمونه، تغییرات جدید در سبک زندگی مردم (اینکه مردم بیشتر از قبل به دنیای مجازی روی آورده ان)، یا تغییر هنجارها و الگوهای اجتماعی (مثل ایجاد صفحات اینترنتی واسه شادباش مناسبتا یا به کار گیری اپلیکیشنا واسه خرید و فروش ارز گرفته تا سفارش غذا) همه مصداقایی از فرصتایی هستن که می­تونید به بهترین شکل از اونا بهره منده شید.

T: تهدیدها رو به فرصت تبدیل می کنیم!

چه مشکلاتی ممکنه سدّ راه ما شن؟ رقبای ما چیکار می کنن؟ بدهی پرداخت نشده داریم؟ تغییرات دنیای تکنولوژی، تغییرات سبک زندگی یا حتی تغییر دولت، بازار ما رو تهدید می کنه؟ استانداردها در حال تغییر هستن؟ نقطه ضعفی داریم که به ما ضربه بزنه؟

مشکلات

هدیۀ نوین: سوال نامۀ رایگان SWOT

می خواید کار و کاسبی خود رو با ماتریس سوات تحلیل کنین؟ ما یه سوال نامه شامل آموزش، نمونه عملی سوات و دو جدول سوات و روشای هدف دار راهبردی اونو واسه شما آماده کردیم.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

سوال نامۀ سوات رو دانلود می کنم

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳