روش درست مطالعه واسه کنکور؛ ۵ راه حل واسه گرفتن رتبه دلخواه "

 

طالعه واسه کنکور با درس خوندن واسه یک امتحان معمولی کمی متفاوته. مطالعه حجم زیادی از درسا و اطلاعات واسه آزمونی که چند ساعت طول می کشه تمرکز و انرژی بیشتری می خواد. اما جای نگرانی نیس؛ اگه به روش درست بخونین، این آزمون بزرگ رو هم با موفقیت پشت سر می ذارین. شاید کنکور یا هر آزمون بزرگ دیگری کمی دلهره آور به نظر برسه، اما در آخر این مطلب به راه و روش مناسبی درباره روش درست مطالعه واسه کنکور می رسین. پس همراه ما باشین.

 

واسه موفقیت در کنکور باید:

  • بهترین تکنیکای مطالعه رو فرا بگیرین؛
  • با تکیه بر یک برنامه ریزی منظم هر روز بخونین؛
  • عادتای غذایی، خواب و برنامه ورزش خود رو بهبود ببخشین؛

تکنیکای مطالعه

دو تکنیک سودمند واسه مطالعه هست که آشنایی با اونا ضروریه.

اثر فاصله گذاری

آسونترین روش واسه جذب انبوه اطلاعات استفاده از اثر فاصله گذاریه. محققان این روش رو در بین یافتهای جورواجور در مورد ی یادگیری «یکی از چشمگیرترین پدیده ها» میدونن.

وقتی چیز جدیدی یاد می گیرین مغزتون این خاطر گرفته جدید رو در نورونا ذخیره می کنه. بعد این نورونا با نورونای شامل دانسته های قبلی رابطه برقرار می کنن و شبکه ای از معانی به هم پیوسته رو شکل میدن، اما تقویت این نورونا و گسترش شبکه معنایی با یک بار سعی کار آسونی نیس. یعنی واسه مغز ممکن نیس که گذرگاهای عصبی رو تنها در یک روز به حدی گسترش بده که یاد گرفته های جدید واسه همیشه تو ذهن ذخیره بشن (واسه همین نیاز به تکرار داریم). واسه همین اگه موضوعی رو طی یک یا دو روز به سختی بخونین، با اینکه ساعتای طولانی رو صرف مطالعه کردین، به نتیجه مناسبی در به یادآوردن اون مطالب نمی رسین.

تحقیقات نشون دادن اگه مغز رو در خطر اطلاعات جدید بذارین و بعد دستِ کم یک روز تا مطالعه بعدی صبر کنین، به نتیجه بهتری در به یاد آوردن اون اطلاعات می رسین. در این مدت مغز فرصت پیدا میکنه تا ارتباطات عصبی بوجود اومده رو تقویت کنه؛ پس دفعه ی بعد که در خطر همون اطلاعات قرار میگیره از نظر فیزیکی واسه استواری ارتباطات آمادگی بیشتری داره.

مثلا مطالعه موضوعی طی یک هفته، روزی یک بار بهتر از مطالعه ۳۰ باره ی اون در یک یا دو روزه. با اینکه تکرار کمتری داشته اید، اما همگام با روند طبیعی مغز واسه ذخیره سازی اطلاعات جلو رفته اید. در مورد کنکور و هنگامی که یک سال واسه آماده سازی فرصت دارین، شرایط کمی متفاوت، اما اصول و مبانی یکسانه. در روند مطالعه درست واسه کنکور باید به دفعات و با فاصله اطلاعات لازم رو به مغزتون ارائه کنین.

  تجارب برتر پرورشی | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی 97-98

پیش خوانی

قدم بعدی واسه پشت سر گذاشتن موفق این آزمون تکنیکی به نام «پیش خوانی» است.

شما با حجم انبوهی از درسا و مطالب روبه رو هستین اما نگران نباشید با استفاده از فاصله گذاری و پیش خوانی می تونین همه این مطالب رو طی چند ماه چندین بار مرور کنین. مرور چندباره با فاصله گذاری نقش کلیدی در حفظ کردن اطلاعات لازم داره.

پیش خوانی روشیه واسه دسته بندی اطلاعات به دسته ای که مدیریت اون آسون باشه. فرض بر اینه که هم زمان با آماده شدن واسه کنکور در کلاسای درس هم شرکت می کنین؛ اگه اینطور نیس این روش رو روی برنامه و کتابای درسی تون پیاده کنین. درس و موضوعات مربوط به هر روز رو یک روز قبل بخونین. مطالب مهم و کلیدی رو که به روشای دیگر مشخص نشده ان، هایلایت کنین، اما از هایلایت کردن جمله اصلی هر پاراگراف (معمولا جمله اول هر پاراگراف که شامل محتوای اصلی اون بنده) خودداری کنین.

در کلاس یادداشت وردارین. یادداشت هاتون باید منظم و به دسته ای باشه که خیلی آسون امکان مرور اونا با هم با مرور فصلای مختلف رو فراهم کنه. با توجه به اینکه مطالب رو از پیش خوندین یادگیری مؤثرتری دارین.

حالا که آموزش و درک مطالب رو گذرونده اید، هنگام بازخوانی مطالب تنها عنوانا، جمله اصلی (جمله اول هر پاراگراف)، قسمتایی که نویسنده بر اونا تأکید کرده و بخشای هایلایت شده خودتون رو بخونین. در آخر خلاصه هر فصل شامل جمع بندی مطالب بیان شده در اون فصل رو بخونین.

بیشتر نکتهای مهم و کلیدی در عنوانا، جمله های اصلی پاراگراف، متنای مشخص شده (با حروف قطور، مورب یا روشای دیگر) و قسمت هاییه که خودتون هایلایت کردین. مثلا جمله اصلی شامل نکته ی کلیدی هر بنده و باقی جملات واسه توضیح بیشتر بیان می شن. پس اگه پیش از این تموم فصل رو خونده باشین حالا با مرور جمله اصلی هر بند موضوع اصلی اون پاراگراف رو به یاد میارید. با این روش مطالعه هر فصل به جای یک ساعت یا بیشتر، تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می بره و شما واسه مرور چندباره ی مطالب با فاصله گذاری که نقش لازم در به یاد سپردن مطالب داره، فرصت دارین.

  تجربیات برتر تدریس | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی 97-98

در کنار مطالعه مطالب برابر با برنامه ریزی تون، هر روز یادداشت هاتون رو مرور کنین، چون این مطالب رو خودتون نوشته اید، مطالعه اونا زمان زیادی نمی گیره. با این روش در اولین روبرو شدن ی مغز با اطلاعاتی که واسه آزمون لازم دارین، ارائه بی نقصی دارین.

حالا باید روی تکرار در فاصله های مشخص تمرکز کنین تا مغزتون اطلاعات مثل رو بارها جذب کنه و با تعیین فاصله مناسب (دستِ کم یک روز) امکان ایجاد پیوند در شبکه عصبی و تقویت اونو فراهم کنین.

با تکنیک پیش خوانی می تونین روزانه حدود ۳۰۰ صفحه رو همراه با یادداشتایی که سر کلاس نوشته اید، در زمانی حدود ۲ ساعت مرور کنین. پس هر هفته ۲۴۰۰ صفحه رو مرور و پس طی چند ماه ۲۰ تا ۳۰ بار مطالب موردِ نیاز رو با فاصله گذاری مرور می کنین. به احتمال زیاد این مقدار مطالعه واسه پوشش مطالب کلی و جزئیات مسائل کافیه.

به یاد سپردن فرمولا و معادله ها

یکی از نگرانیای اساسی در پیگیری روش درست مطالعه واسه کنکور به یاد سپاری فرمول هاس.

با مطالعه کتاب و جزوه ی درسی، حضور در کلاس و انجام تمرینا کاربرد و روش استفاده از فرمولا رو درک می کنین، اما واسه به یاد سپردن اونا باید از تکنیک فاصله گذاری استفاده کنین. یک روش خوب اینه که در دفترچه ای همه فرمولا، معادله ها و روش حل اونا به روش خودتون همراه به چند مثال بنویسین. موقع مرور مطالب و فصلای مختلف با تکنیک پیش خوانی، زمانی رو به مرور این فرمولا و معادله ها همراه با مثال هاشون اختصاص بدین.

با مرور چندباره ی این فرمولا و معادله ها هر چندروز یک بار، تکنیک فاصله گذاری اثرش رو می ذاره و فرمولا تو ذهن تون نقش می بندد.

خودآزمایی

پس از اینکه چند ماه از مطالعه و مرور همه مطالب با فاصله گذاری مناسب گذشت، باید خودتون رو بیازمایید. از بین تمرینا و تکالیف تون چندین مسئله سخت رو انتخاب و حل کنین. می تونین از کتابای شامل نمونه سؤال یا سؤالات مربوط به آزمونای قبلی استفاده کنین.

خودتون رو آزمایش کنین؛ اگه از عملکردتون خشنود نیستین، پس به تکرار بیشتری نیاز دارین (با فاصله گذاری). اگه از نتیجه راضی هستین به کارتون ادامه بدین.

  رزومه نویسی؛ آشنایی با مراحلی که در نوشتن رزومه حرفه ای باید طی کنین 

بهبود سبک زندگی

واسه افزایش توانایی حافظه تون به شکلی دهن باز کن نکتهای زیر رو در زندگی روزمره تون در نظر بگیرین:

خواب کافی

تحقیقات نشون دادن علم آموزانی که ساعت ۱۰ شب یا زودتر به خواب می رن نسب به کسائی که در نیمه شب یا دیرتر به خواب می رن، نمرات بالاتری کسب می کنن.

نظریهای زیادی در توضیح دلیل این نتایج ارائه شده (مثل بهبود تولید ملاتونین)، اما شما واسه اصلاح عادت خواب احتیاجی به جزئیات ندارین. کافیه سعی کنین تا ساعت ۱۰ هر شب به خواب برید و ۸ ساعت خواب خوب شبونه داشته باشین. این مسئله اثر شگرفی در کارکرد تحصیلی تون داره، چون نه تنها حافظه تون رو تقویت می کنه، بلکه با استراحت کافی بهتر می تونین روی مطالعه و درک مطالب تمرکز کنین.

ورزش کافی

تحقیقای مختلفی رابطه بین ورزش جدی و منظم رو با کارکرد تحصیلی نشون دادن. بین پیاده روی، دوچرخه سواری و بقیه تمرینات ایروبیک در یک روز و تمرینات قدرتی در روز بعد در رفت وبرگشت باشین. احتیاجی نیس مثل حرفه ایا به خودتون سختی بدین، اما ورزش کردن و تمرینات حرکتی مناسب ضروریه.

رژیم غذایی مناسب

تحقیقات نشون دادن حتی یک وعده غذای پرچربی ممکنه سطح اکسیژن رو در خون تا ۲۰ درصد کاهش بده و این به معنای کاهش جریان خون در مویرگای خیلی کوچکه. اگه قراره ۲۴۰۰ صفحه رو به حافظه تون بسپارید بهتره کارکرد بدن تون رو با غذاهای نامناسب تهدید نکنین. غذاهای کامل و فرآوری نشده بخورین. غلات کامل، سبزیجات، حبوبات، خشک بار و میوه ها رو در برنامه غذایی تون قرار بدین. هچنین بهتره فقط آب بخورین.

و خلاصه اینکه

فراموش نکنین کلید موفقیت مرور چندباره با فاصله گذاری مناسبه. واسه کاهش زمان مطالعه بی از دست دادن نکات کلیدی و مهم تکنیک پیش خوانی رو به کار بگیرین. دفترچه فرمولا و معادله ها رو فراموش نکنین. پیش از آزمون تا حد امکان مرور مطالب رو تکرار کنین. هر دو هفته یک بار آزمونی واسه خودتون ترتیب بدین. همیشه خوب بخوابید، خوب بخورین و از ورزش روزانه غفلت نکنین. همه این نکتها بخشی از روش درست مطالعه واسه کنکور هستن.

برگرفته از: medicaldaily

دیدگاهتان را بنویسید